מניית הערב: ישראלית המזנקת ב-20% בעקבות ניתוח ניסוי

ביוליין הודיעה היום שניתוח עדכני של ממצאי הניסוי הקליני עבור BL-1020, תרופה חדשנית לטיפול בסכיזופרניה הניתנת בבליעה, העלה שלתרופה יעילות מוגברת משמעותית בשיפור ההפרעות הקוגניטיביות הנלוות למחלה

מניית חברת הביומד ביוליין , העוסקת בפיתוח תרופות, רושמת עלייה חדה במהלך המסחר בוול סטריט ובכך סוגרת למעשה את פער הארביטראז' שפתחה לאחר שרשמה זינוק באחד העם במחזור גבוה מאוד.

ביוליין הודיעה היום שניתוח עדכני של ממצאי הניסוי הקליני ,Phase IIb הקרוי EAGLE, עבור BL-1020, תרופה חדשנית לטיפול בסכיזופרניה הניתנת בבליעה, העלה שלתרופה יעילות מוגברת משמעותית בשיפור ההפרעות הקוגניטיביות הנלוות למחלה יחסית לניתוח המקורי של תוצאות המחקר.

הניתוח מתייחס כאמור לתוצאות הניסוי הקליני Phase IIb הקרוי EAGLE, אשר פורסם לראשונה בספטמבר 2009, ונערך כדי לקבוע את הבטיחות והיעילות של BL-1020, בהשוואה לריספרידון, תרופה מאושרת לטיפול בסכיזופרניה, ובהשוואה לאינבו (פלסבו). תוצאות הניסוי הראו ש-BL-1020 טובה באופן משמעותי מפלסבו ובעלת השפעה דומה לריספרידון על חומרת התסמינים הפסיכוטיים של חולי סכיזופרניה. כמו כן, התוצאות העידו על שיפור משמעותי מבחינה סטטיסטית בתפקוד הקוגניטיבי של חולי סכיזופרניה שטופלו ב- BL-1020 בהשוואה לריספרידון או לפלסבו.

לאחרונה, קבוצת מחקר חיצונית ביצעה ניתוח נוסף של תוצאות ניסוי ה-EAGLE ובמיוחד לקחה בחשבון את השפעת השעון הביולוגי על התפקוד הקוגניטיבי של הנבדקים. תוצאות הניתוח המחודש מראות בברור שכאשר המבחן הקוגניטיבי נערך באותה שעה בסדרת הפגישות שנערכו לכל נבדק במהלך המחקר, התוצאות החיוביות של BL-1020 על התפקוד הקוגניטיבי היו מרשימות עוד יותר מאשר בניתוח המקורי. בפרט, הניתוח המקורי, שנערך על כל משתתפי המחקר, הראה גודל אפקט של 0.40 עבור BL-1020 יחסית לפלסבו, וגודל אפקט של 0.39 עבור BL-1020 יחסית לריספרידון (גודל האפקט הוא מדד למידת ההשפעה של התרופה).

ואולם, בניתוח המחודש שנערך על אותם נבדקים שעברו את המבחן הקוגניטיבי באותה שעה במהלך סדרת הפגישות שלהם, גודל האפקט עלה באופן משמעותי ל-0.97 עבור BL-1020 ביחס לפלסבו ול-0.57 עבור BL-1020 ביחס לריספרידון. פירוש תוצאות אלו הוא שההשפעה המיטיבה של BL-1020 על תפקוד קוגניטיבי בהשוואה לניתוח התוצאות המקורי הכפילה עצמה יחסית לפלסבו ועלתה בכ-50% ביחס לריספרידון.

ד"ר כנרת סויצקי, מנכ"ל ביוליין, ציינה כי "התפקוד הקוגניטיבי מושפע מהשעון הביולוגי, וידוע שלחולי סכיזופרניה יש שיבושים משמעותיים בשעון הביולוגי, העשויים להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי שלהם. משום כך, הניתוח החדש נערך כדי לקבוע האם כאשר לוקחים בחשבון את השעה בה נערכו מבדקי הקוגניציה בפגישה הראשונה והאחרונה, הדבר משפיע על הערכת היעילות של BL-1020. אכן, הניתוח העלה שכאשר שתי הפגישות נערכו באותה שעה במהלך היום, התגובה לטיפול הייתה מודגשת בהרבה יחסית לאותם חולים שהגיעו לפגישותיהם בשעות שונות. ממצאים אלו מעידים ש- BL-1020 יעילה בשיפור התפקוד הקוגניטיבי אף יותר מאשר הודגם בעבר".

"התוצאות לא רק מראות עלייה ביעילות של BL-1020 בשיפור התפקוד הקוגניטיבי בחולי סכיזופרניה, אלא הן גם בעלות השלכות חיוביות על ניהול וניתוח ממצאי ניסוי ה-CLARITY הנערך בימים אלו, ואשר תוכנן במיוחד כדי לקבוע את ההשפעה של BL-1020 על תפקוד קוגניטיבי", סיכמה ד"ר סויצקי.