שוק החלומות של שוק ההון

בתום קורס בסיסי נשלח הסרדין להיטרף ע"י כרישי המסחר הגלובלי

הריביות הנמוכות בשווקים הגלובליים בשנים האחרונות מייצרות קושי מובנה ביצירת תשואה נומינלית בסיכון נמוך על יתרות הנזילות. במקביל, הר הפיקדונות של הישראלים זוכה בעידן הריביות הנוכחיות לתשואה זעומה. הבנקים המרכזיים בעולם שומרים על הריביות ברמות שפל, בין השאר במטרה לעודד את אותם בעלי פיקדונות להגדיל את רכיב ההשקעה בנכסי סיכון.

הבנקים לוחצים במודע ובאופן אגרסיבי על בלוטת החמדנות של הציבור הרחב, וגורמים לו להפנים שכדי להשיג את התשואות הנומינליות הנאות אשר להן התרגל רק לפני שנים מועטות, עליו ליטול סיכונים רבים יותר.

סביבת ריבית נמוכה וחריגה הביאה לתחושה בקרב משקיעים רבים, כי אפיקי ההשקעות הרגילים אינם עומדים בציפיות, וכי "אין מה לעשות עם הכסף". תחושה זו מביאה לפריחת תעשיית חלומות אלטרנטיבית מסוכנת, הפועלת כמעט ללא פיקוח, ומבטיחה לעם ישראל פתרונות קסם להפקת רווחים מהירים בשיטת "עשה זאת בעצמך".

שיטוט אקראי באינטרנט ובערוצי תקשורת נוספים מקפיץ אל מול עינינו אינספור הזמנות מפתות להשיא תשואות פנומנליות. המשקיעים, המחפשים אחר השקעות נזילות בשוק ההון, מוזמנים שם לסחור ישירות באמצעות שימוש באופציות ובחוזים עתידיים במט"ח, בסחורות ובני"ע, וכך, באמצעות המסחר הממונף - לייצר תשואה שוטפת נאה, עד כדי השלמת הכנסה נאה, כך לפי הפרסומים.

סוד הקסם של המסחר הממונף טמון בכך שגם משקיעים קטנים, אשר לרשותם לא עומד תיק השקעות גדול, יכולים תיאורטית למנף סכום צנוע, ולשחק במשחק של הגדולים, כמובן תוך לקיחת סיכונים גדולים הרבה יותר מאשר בתיק השקעות רגיל. עבור משקיעים לא מעטים ההשקעה הממונפת פורטת על יצר ההימור, ומהווה זירה אטרקטיבית נוספת לכאורה "לעשות מכה" מהירה.

פעמים רבות, במטרה להכשיר את השרץ ולשוות למסחר עצמי זה חזות מקצועית, אף זוכים המשקיעים הטריים הממונפים בשוק המט"ח והסחורות לקבל "הכשרה מקצועית" למסחר זה בבתי ספר ומכללות שהוקמו לטובת העניין. לאחר קורס הכשרה בסיסי נשלחים הסרדינים המאומנים להיטרף על-ידי כרישי המסחר הגלובלי בשוקי האופציות והחוזים העתידיים.

מדובר בשווקים שבהם פועלים המיומנים שבסוחרים, אלו המצוידים במערכות מסחר מתוחכמות, בניסיון רב ובבסיס מקצועי נרחב. המחשבה הנאיבית שלפיה למידה מרוכזת של כמה אסטרטגיות מסחר גנריות יכולה להוות חלופה הולמת ללימודים אקדמיים נרחבים, המשולבים בהתמחות בחדרי עסקאות ייעודיים בשוק ההון ומלווים בהכשרה מקצועית שוטפת, הנה גניבת דעת של אותם משקיעים אומללים.

ראוי לציין כי תמיד ישנם יחידי סגולה חריגים, המסוגלים להפיק רווחים חריגים בשוקי הנגזרים על אף תנאי הפתיחה המחרידים, אולם מדובר בבודדים שבבודדים, ואילו גורלם של שאר הסרדינים הממונפים נגזר עוד לפני לידתם.

היה מי שהגדיר ובצדק את המסחר בנגזרים כנשק פיננסי להשמדה המונית. הדבר נכון שבעתיים כאשר מפקידים נשק מסוכן שכזה בידי בוגרי הפקולטה למדעי העמלות.

החלומות על גריפת רווחים נאים, המפוזרים על הציבור הרחב מכל עבר תוך עצימת עיניים של הרגולטור, הגורר רגליים בגיבוש לפיקוח אפקטיבי, עושים עוול עם משקיעים רבים, המגלים בדרך הקשה, בפעם המי יודע כמה, את המשפט שכולנו גדלנו עליו - הכסף אינו גדל על העצים, גם לא בשוק ההון.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון