הראל: בשל הבחירות - הצמיחה תהיה נמוכה מהתחזיות

תחזית הצמיחה של הראל פיננסים ל-2013 היא 2.7% ■ עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר: "לתקציב מעבר יש השלכות כלכליות קשות"

המשמעות של הקדמת הבחירות היא שהצמיחה ב-2013 תהיה נמוכה יותר מתחזית קרן המטבע (3.2%) ומתחזית בנק ישראל (3%), כך מעריך עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. תחזית הצמיחה של הראל ל-2013 היא 2.7%.

הסיבה לכך היא כי "פעילות המשרדים החודשית בינואר עד מרץ 2013 תתוקצב על פי תקציב 2012 חלקי 12. לתקציב מעבר יש השלכות כלכליות קשות. חלק מהתוספות שאמורות היו להינתן בתקציב 2013 נועדו לממן פרויקטים כמו חוק חינוך חינם מגיל 3, העלאות השכר לעובדי המדינה ופרויקטים של תשתית שלא ניתן יהיה לממן ללא קיצוץ במקום אחר או דחייה במקרה של השקעה בתשתיות".

עם זאת, ההשפעה על שוק אג"ח הממשלתי צפויה להיות דווקא חיובית. "בהקדמת הבחירות גם נקבל 1 חלקי 12 וגם נקבל את הקיצוץ של המיליארדים ב-2013. בנוסף, במשק פתוח קטן כמו ישראל בנוסף לתקציב הממשלה ישנה השפעה גדולה של הריבית הארוכה בחו"ל וזו צפויה להישאר נמוכה בטווח הנראה לעין וכך גם הריבית הקצרה בארץ", כך לדברי קליין.

גם באקסלנס שותפים לעמדה הזו. "הקדמת הבחירות בישראל תדחה את התקציב ככל הנראה לאפריל-מאי 2013, מה שיוביל להוצאה ציבורית קטנה יותר מהתכנון המקורי ולכן לצמיחה נמוכה יותר", מציינים במחלקת המחקר והאסטרטגיה של אקסלנס נשואה.

אתמול הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקדמת הבחירות בשל אי יכולתו להעביר "תקציב אחראי", לדבריו. על פי ההערכות הבחירות יתקיימו בחודש ינואר-פברואר.