הכירו את האפליקציה שתחבר ביניכם לבין המוזיקאים

עוד קפיצה בעולם המוזיקה האינטרנטי בישראל: חברת Zazoo מציעה מיזם חדש המתווך בין הקהל והאמנים בתעשיית המוזיקה

"המטרה העיקרית שלנו, לטווח הארוך, היא לדפוק את המערכת מתוך המערכת", מסביר איש ההיי-טק גיל בלומנפלד את מהות המיזם Zazoo, שאותו יזם ועליו הוא חתום לצד שותפו (וגיסו) ירום לופט. האפליקציה, שאותה ניתן להוריד בחינם מחנות play של גוגל, הושקה רשמית לפני כשלושה חודשים וכבר מתהדרת בכ-70 אלף משתמשים ברחבי העולם (הגיעה למקום השביעי בדירוג ההורדות העולמי), כאשר הצפי האופטימי של שני היזמים שואף למיליון משתמשים בתוך כשנה.

בהתחשב בעובדה שהאפליקציה תואמת בשלב זה מחשבים אישיים ולפטופים בלבד, ורק בעוד כחודשיים תשודרג גם לשימוש בטאבלטים, המיועד להקפיץ בעשרות אחוזים את כמות המשתמשים, Zazoo אולי לא הוכרזה רשמית כייצוא המצטיין הבא של שוק ההייטק הישראלי אחרי WAZE, אבל בהחלט נראה שהיא סוללת לעצמה דרך להפוך לאתר משמעותי.

הורדה של Zazoo למחשב מאפשרת לכל גולש הצופה בקליפ מוזיקה באחד הפורטלים המובילים ברשת (בראשם Youtube), לפתוח מיידית חלון המספק את כל הידע הרלבנטי על האמן, ובכלל זה - ביוגרפיה, תמונות, פרוט אלבומים, חדשות עדכניות, לוח הופעות ברחבי העולם וכל שאר הנתונים שלפני עידן Zazoo דרשו מהגולש להיכנס למנוע חיפוש ברשת ולאתר אותם עצמאית.

- בפועל, כל מי שיודע לאתר מידע ברשת עושה זאת בתוך דקות. למה להוריד אפליקציה מיוחדת?

בלומנפלד: "הגולש העכשווי, בעיקר ילדים ובני נוער, מכור למיידיות. כמה דקות זה המון עבורם. אנחנו חיים בעידן שבו שמירה על עניין וריכוז גולשים באתר אחד קשה יותר ויותר, בגלל הכמות האדירה של האופציות. אחד ההישגים הגדולים של Zazoo הוא שהגולשים נשארים בו בממוצע עד 25 דקות, לעומת 16 דקות בממוצע בפורטלים כמו Youtube. זה נתון ראשוני מדהים".

נתיב עוקף

מדובר, כאמור, בגיסים הנשואים לשתי אחיות. כל אחד מהם הגיע לפרויקט הנוכחי עם רקע עשיר בתחום ההיי-טק (בלונפלד התמחה באבטחת מידע ולופט היה אנליסט בכיר באפלייד מטיריאלס בעמק הסיליקון), אבל במהלך שיחות בארוחות משפחתיות גילו אהבה משותפת נוספת: מוזיקה. מכאן, ועד להחלטה להמר על כל הקופה במיזם שישלב עסקים ותענוג - הדרך הייתה קצרה.

- כמה השקעתם בפיתוח הפרויקט?

לופט: "התחלנו לפני כשנתיים, והפיתוח נמשך יותר משנה שבמהלכה גם יצרנו קשרים עם רוב מאגרי המידע הרלבנטיים ברשת העולמית וכיום אנחנו מכסים כ-600 אלף אמנים מובילים. הרשימה, אגב, מתארכת מדי יום.

"ההשקעה הראשונית הייתה 400 אלף דולר, מחציתה מהחסכונות של גיל ושלי והיתר ממשקיע חיצוני בשם יואב קיפניס, החי בניו יורק ומנהל שם את בר ההופעות Pianos, כאשר מעורב נוסף במיזם הוא הרצל שפיר שהיה המפכ"ל השביעי וכיום הוא יו"ר החברה".

- בקיצור, כל מה שהיה לכם.

"בתכלס, כן. החלטנו ללכת עד הסוף, מה גם שבמהלך כל חודשי הפיתוח היו רק הוצאות ולא הכנסות, וזה בלי להזכיר את העובדה שבשנה האחרונה אני רואה את גיל הרבה יותר שעות ביום מאשר את אשתי".

- איך ההשקעה אמורה להחזיר את עצמה, אם ההורדה והשימוש הן בחינם? פרסומות?

בלומנפלד: "לא יהיו פרסומות ב-Zazoo, וגם ההורדה תישאר בחינם כי זו הצהרה שיווקית חזקה כאשר אתה מציע מיזם ללא תשלום. זה מעיד על הביטחון בפוטנציאל וברעיון מאחוריו שהוא, בסופו של דבר, להפוך את Zazoo לכלי תקשורת בינלאומי שיחבר ברמה אישית וללא תיווך כוחות השוק השולטים כיום בתעשיית המוזיקה בין הקהל והאמנים".

- תסביר.

"הנוכחות של מוזיקה באינטרנט היא ללא מתחרים. 31% מהגולשים בעולם משתמשים בפורטלים המאפשרים צפייה בתכנים מוזיקליים והאזנה להם. הדעה הרווחת היא שהרשת הפכה נתיב חלופי לחשיפה ולפריצה של אמנים שאינם מעוניינים בהשתעבדות לחוזים דרקוניים מול חברות התקליטים המובילות, אבל המציאות שונה.

"החברות האלה שותפות ברמה זו או אחרת בכל פורטל מוזיקה מוביל, מכוונות את המידע, ושותלות המלצות מטעמן על תכנים חדשים. המודל הכלכלי של Zazoo מושתת על הנחת היסוד שרוב מוחלט של אמנים מחפש נתיב עוקף, שיציע חופש גישה אמיתי לתכנים שהם רוצים לחלוק עם הקהל, ויהיו מוכנים לשלם עבור השימוש בנתיב כזה כשם שכיום אין אמן שיכול להרשות לעצמו לתחזק קריירה בלי עמוד פייסבוק.

"אספקת מידע היא רק ההתחלה. תמורת תשלום, כל אמן מקומי או בינלאומי יוכל לרכוש אופציית כניסה אישית לדף המידע שלו ולהחליט מה הוא רוצה שיראו שם. מה הכי רלבנטי לגביו, ובעיקר על אילו אמנים שהוא אישית אוהב הוא רוצה להמליץ, וזה ישלח גולשים לדפי מידע של אותם אמנים שבתורם ימליצו על מה שהם אוהבים וכן הלאה. זו חשיפה אדירה, המציעה אלטרנטיבה אמיתית מול מאגרי מידע שבהם בוחרים עבורנו מה נראה ונשמע".

לופט: "קיימת בארץ בורות מוחלטת לגבי השימוש באינטרנט כאופציה של אמנים לא מוכרים לחשוף ולקדם את היצירה שלהם. כולם יודעים שצריך לעשות את זה, אבל מעטים יודעים איך".

Zazoo

שנת הקמה: 2011

מייסדים: ירום לופט וגיל בלומנפלד

השקעה: 400 אלף דולר

מס' הורדות: 70 אלף