תרגיל גדול: צונאמי בת"א, אלפי הרוגים, 170 אלף הומלסים

המשרד להגנת העורף יערוך לראשונה תרגיל ענק לבחינת ההיערכות לרעידת אדמה

משרדי הממשלה, הצבא, המשטרה ורשויות ההצלה והחירום, המערכת הפיננסית ומפעלים גדולים במשק יתרגלו החל מיום ראשון ולמשך כשבוע תרחיש של רעידת אדמה בעוצמה 7.1 בסולם ריכטר בישראל.

במסגרת התרחיש הקיצוני, יידרשו הגורמים לתת מענה למצבים שונים, בהם גלי צונאמי בגובה של 6 מטר בחופי תל אביב, שיציפו את שכונותיה המערביות של העיר; דליפה של חומרים מסוכנים בנמל חיפה; קריסה של רבי קומות; פגיעה בבתי חולים; קריסת גשרים; אלפי נעדרים ועוד. התרגיל מתייחס לתרחיש שגיבשה הוועדה הבין-משרדית שעוסקת בהיערכות הרשויות לרעידת אדמה. על פי התרחיש, במצב של רעידת אדמה בעוצמה כזו עתידים למצוא את מותם כ-7,000 איש, 70 אלף יפצעו בדרגות שונות וכ-170 אלף יוותרו ללא קורת גג.

‏ "ישראל נמצאת במקום רע מאוד מבחינת פעילות סיסמית", אמר היום (ד') השר להגנת העורף, אבי דיכטר, "המטרה היא להוביל מהלכים שיבטיחו שכאשר האדמה תרעד, רשויות המדינה ימשיכו לתפקד ושלא תהיה כאן קטסטרופה".

התרגיל יערך במסגרת תרגיל העורף השנתי "נקודת מפנה", שיתקיים זאת השנה השישית. עם זאת, לראשונה תרגיל העורף יעסוק בתרחיש שאינו קשור להתמודדות עם איומי הטילים והרקטות. "כל השנים תרגלנו מצב של ירי טילים ועכשיו צריך לעכל את המידע שצברנו בתחום. בינתיים יש את איום רעידות האדמה וחשוב להתמקד גם בו", אמר דיכטר.

בתרגיל עתידים להשתתף תלמידי בתי הספר, שיידרשו לצאת מהכיתות ולהתכנס בשטחים פתוחים. ביום ראשון, ב-11 בבוקר וב-7 בערב פיקוד העורף ישתלט על שידורי הטלוויזיה, ובמשך דקה ישדר שקופית שתרצד על המסכים. בנתב"ג יתורגל מצב של קליטת סיוע הומניטרי מאסיבי שיועבר לישראל מהעולם.

‏"אנחנו חיים באזור שמועד לפורענות, של חיכוך בין לוחות טקטוניים ולכן עלינו להשיג תודעת חירום טובה יותר בתחום הזה", אמר היום אלוף פיקוד העורף, אייל אייזנברג.

במשך כשנה המשרד להגנת העורף ופיקוד העורף חקרו את אופן הפעילות של כוחות חירום והצלה במדינות שחוו מצבים של רעש אדמה רב עוצמה, כמו יפן, טורקיה וצ'ילה: "נידרש לדעת כיצד לטפל באלפי הרוגים ואיך לפעול במצב של אלפי נעדרים. היום אנחנו לא יודעים מה עושים במצב כזה, ומדובר במספרים שאנחנו לא מכירים", אמר דיכטר. ‏‎‎‏