"בארה"ב יש תחושת סרק של ביטחון; המצוק הפיסקלי יזעזע"

היועץ הפיננסי של קרן המטבע הבינ"ל בראיון ל"גלובס": "האמון שהושג בשווקים אינו מספיק" ■ "אסור למדינה להימנע מבקשת סיוע בגל שיקולים פוליטיים פנימיים"

"למרות השיפור בתחושת המשקיעים, האמון עדיין שברירי, כי נותרו לא מעט בעיות ללא פתרון", אומר ד''ר חוסה ויניאלס, היועץ הפיננסי של קרן המטבע הבינ"ל ומחבר דוח היציבות הפיננסית הפסימי המתפרסם היום. בראיון ל"גלובס", קובע ויניאלס, שיתארח בוועידת העסקים בדצמבר, כי "הבנקים המרכזיים פעלו, ועכשיו הגיע תורן של הממשלות", באירופה ובארה"ב.

"בארה''ב יש תחושת סרק של ביטחון, משום שמתקרב התרחיש המכונה 'מצוק פיסקלי' (ביטול פטורים ממס וקיצוצים בתקציב שעלולים לפגוע באופן משמעותי בביקושים - א"פ)", אומר ויניאלס, "המצוק הפיסקלי ואי העלאת תקרת החוב הם אתגרים שללא טיפול מיידי עלולים לגרום זעזועים לכלכלה הגלובלית. יש גם האטה בצמיחת ארה''ב, שעודכנה אתמול כלפי מטה, וגם היא גורמת אי ודאות. הבנקים המרכזיים פעלו. עכשיו הגיעה תורן של הממשלות".

- אז מה צריכה לעשות הממשלה האמריקנית?

"ארה''ב חייבת להשיג הסכמה פוליטית בין שתי המפלגות הגדולות לגבי אסטרטגיה פיסקלית יציבה ובת קיימא לטווח הבינוני, להגדיל את תקרת החוב וכמובן למנוע את מימוש תרחיש הצוק הפיסקלי".

- מה יקרה אם לא תהיה הסכמה כזאת?

"אם המצוק הפיסקלי יתממש, פירושו מחיקה של 4% מהתמ''ג, שתחזיר את הכלכלה האמריקנית למיתון. אלה חדשות רעות לא רק לארה''ב אלא לכלכלה הגלובלית כולה".

"לסגור בנקים מיד"

ובכל זאת, לפי ויניאלס המצב בארה''ב נראה ורוד לעומת זה של אירופה. "שם הדברים מורכבים בהרבה", הוא אומר, "ישנה שבירה כלכלית ופיננסית בתוך גוש מטבע אחיד. יש שם משבר חמור בחשבון ההון, שבא לידי ביטוי בבריחת הון של ממש מכלכלות הפריפריה (החלשות) לכלכלות הצפון (החזקות)".

ברמה הלאומית, ויניאלס ממליץ לחזק את המערכת הבנקאית באמצעות שמירת על הלימות הון גבוהה. "במדינות שיש בהן צורך בחיזוק בנקים, יש לחזק, כמו שקורה כעת בספרד, ובמקרים שבהם יש צורך לסגור בנקים, אז יש לסגור אותם מיד".

ויניאלס מאמין ברפורמות מבניות. לדבריו, רפורמות בשוק העבודה ובכמה מוצרים יכולות להגדיל את התוצר בכ-4% בתקופה של חמש שנים. "זה קשה פוליטית, אבל חיוני מהבחינה הכלכלית", הוא אומר.

המלצה נוספת של ויניאלס קשורה לקונסולידציה פיסקלית (תהליך של הפחתת גירעון וחוב באמצעות העלאת מסים או קיצוצים תקציביים או שילוב של שניהם - א"פ). לדברי ויניאלס, התהליך הזה "לא יכול להיות מהיר מדי ולא יכול להיות אטי מדי. זה מרוץ מרתון ולא ספרינט".

- אבל לא מצליחים למצוא את האיזון. אולי יש דרך אחרת.

"כל המדינות חייבות לבצע קונסולידציה פיסקלית ברמה כזו או אחרת, כי לכולן רמות חוב גבוהות למדי. השאלה היא איך ובאיזה קצב לבצע זאת. אם יש עליך לחץ מהשווקים - אז אין לך ברירה. אם לא, כדאי לנצל את הגמישות הזאת ולהשתמש במייצבים האוטומטיים (כלומר, לתת לגירעון לעלות בעקבות הירידה בהכנסות ממסים, הנובעת מהאטה בצמיחה - א"פ).

- זה גורם תסיסה חברתית. תראה מה קורה בספרד.

"אכן. בפורטוגל, סוגיית העלאת המסים גרמה תסיסה ובספרד ההחלטה לבצע קיצוצים בתקציב הביאה לכך. אבל אין מנוס, חייבים לבצע קונסולידציה. העניין הוא הקצב. לא מהר מדי, כדי שהתהליך לא יהרוג את הכלכלה, ולא לאט מדי, כדי שלא תאבד את האמון".

"צריך שניים לטנגו"

ויניאלס קורא לא רק לחומות אש חזקות יותר אלא בעיקר לאפקטיביות גדולה יותר. "יש לך ESM ו-OMT. חשוב שהמשקיעים יפנימו כי מדובר בחומות אש אמיתיות, לא וירטואליות,, הוא מסביר, "אם מדינה סבורה שעליה להפעיל את אחד המנגנונים, אז שתבקש סיוע. אסור לה להימנע מכך בגלל שיקולים פוליטיים פנימיים. מצד אחר, אם מדינה מבקשת סיוע, אז כל שאר המדינות חייבות להירתם ולאפשר שימוש בקרנות הללו".

- יש לי תחושה שאתה מדבר על מדינתך, ספרד.

ויניאלס, לשעבר המשנה לנגיד הבנק המרכזי של ספרד, העוברת ימים סוערים, מבהיר: "אני לא מדבר על אף אחד. אני אומר שצריכים שניים לטנגו. אחרת השווקים יאבדו אמון במנגנונים הללו".

- איך אתה יודע שמדינות לא ינצלו את מנגנוני הסיוע לרעה ויבקשו סיוע במקום לטפל בבעיות? מה יקרה אם מדינה לא תיישם את התוכנית שנקבעה לה?

"הבנק המרכזי האירופי (ECB) אמר שהוא יפסיק את הרכישות באופן מיידי".

- זה אפשרי?

מבחינת ה-ECB, להתחייב למנגנון כזה זה עסק רציני ביותר. הוא הראשון שיש לו אינטרס שמרכיב ההתניה יהיה אמין".