האם ענף הביטוח הישראלי יחליף את רוב מנהליו ב-2013?

אם להסתמך על בורסת השמועות, חילופי אישים במגדל, כלל ביטוח והפניקס עשויים להיות כבר מעבר לפינה

האם ענף הביטוח עומד לפני סבב של כיסאות מוזיקליים בתפקידים המרכזיים בשלוש מקבוצות הביטוח הגדולות? לא מן הנמנע כי בחודשים הבאים תחול שורה של שינויים משמעותיים בקרב ראשי מנהלי הכספים הציבוריים מהגדולים ביותר במשק: מגדל, שצפויה לעבור לשליטתו של שלמה אליהו, כלל ביטוח, שבעלת השליטה בה נלחמת על הישרדותה, והפניקס.

שינויים בצמרת ענף הביטוח החלו כבר בתקופה האחרונה. לפני כשלושה חודשים עזב עופר טרמצ'י את הכשרה ביטוח, ובמקומו מונתה אתי אלישקוב כמנכ"לית החברה. מעבר למינויה של אישה צעירה לתפקיד בכיר שכזה, המינוי לא ריכז עניין רב, משום שאחרי הכול, הכשרה ביטוח נמצאת בפריפריה של ענף הביטוח ושוק ההון. חילופי אישים אלה התווספו לחילופים שהתבצעו ביום האחרון של 2011 בחברת הביטוח איילון, כשאמיל וינשל מונה למנכ"ל.

לקראת סוף הקדנציה ברוב הענף

כעת ייתכן שאנו נמצאים לקראת מהלך של ערבוב מחדש של ראשי הענף, די בדומה לתקופה הסוערת מלפני שנים ספורות. במהלך תקופה של קצת יותר משנה, החל ממארס 2008 ועד ליולי 2009, חוותה צמרת ענף הביטוח תקופה מרעישה של כיסאות מוזיקליים. המנכ"לים בארבע מחמש קבוצות הביטוח הגדולות הוחלפו - מי מהם לאחר כהונה ארוכה וברוח טובה, ומי מהם ביוזמת הבעלים.

זה החל עם חילופי מנכ"ל בכלל ביטוח, אז החליף שי טלמון את אביגדור קפלן שעבר לכס יו"ר החברה. זה המשיך במינויו של רביב צולר למנכ"ל איי.די.איי (ביטוח ישיר), ולפי שעה הוא כבר יכול לציין לעצמו קדנציה מוצלחת. זמן קצר לאחר מכן נרעש הענף ממעברו של איזי כהן, מנכ"ל מגדל הוותיק והמוערך, לאפריקה ישראל. את מקומו תפס כהן אחר - יונל.

בהמשך החליף אייל לפידות את יהלי שפי כמנכ"ל הפניקס, ולאחר מכן הופתע הענף מעזיבתו של מוטי רוזן את הראל ביטוח. האחרון הוחלף על-ידי מישל סיבוני, שמינויו כבר לא הפתיע משום שהיה הטבעי ביותר. גם בחברת הביטוח החמישית בגודלה, מנורה, התרחשו חילופים, באוקטובר 2010: מוטי רוזן מונה למנכ"ל החברה במקומו של ארי קלמן, שעבר לכס יו"ר החברה.

כיום, ארבע-חמש שנים מאז גל השינויים הנרחב, נראה ששוב אנו לקראת תקופה של "סיום כהונה" בכמה חברות גדולות. רק שהפעם, השינויים יחולו לאחר קדנציה אחת, ולא אחרי "כהונה מרובת קדנציות", כפי שהיה אז במקרה של איזי כהן, מוטי רוזן ואביגדור קפלן.

המועמדות: כלל, מגדל והפניקס

באילו מהחברות סביר יותר שיחול בתקופה הקרובה שינוי בדמות המנהל? נראה שבמגדל, בכלל ביטוח ובהפניקס. בבורסת השמועות של ענף הביטוח לא מדובר על חילופים במנורה ובהראל. בשתי החברות יש בעל בית ותיק המזוהה עם החברה, ויחסי אמון מלאים בינו לבין ההנהלה המקצועית. ביתר שלוש קבוצות הביטוח הגדולות, התמונה אחרת, וייחודית לכל אחת מהן.

בפברואר הקרוב יסיים שי טלמון את הקדנציה הראשונה שלו בכלל ביטוח, לאחר תקופה של חמש שנים כמנכ"ל החברה, וזאת בהתאם לחוזה בינו לבין החברה. ככל הידוע, אין בכוונת טלמון להאריך את כהונתו לקדנציה נוספת, הגם שהוא לא בהכרח יעזוב את החברה.

בהקשר זה דובר על כך שלאחר שטלמון הבהיר את כוונתו לבעלת השליטה, החלו שם בבחינת מועמדים להחלפתו. השם המוביל בבורסת השמות בכלל (וגם לגבי כל תפקיד אחר בענף הביטוח) הוא איזי כהן, שפרש לאחרונה מתפקידו באפריקה ישראל. גם שמו של עופר טרמצ'י הועלה.

עם זאת, בשלב זה לא ברור אם אכן יהיו חילופי מנכ"ל בתחילת 2013, בהתחשב בכך שטלמון לא יותיר את החברה בוואקום, ויעזוב רק בצורה מסודרת ואחראית. באחרונה אף דווח כי הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, הבהיר לאי.די.בי (בעלת השליטה בכלל ביטוח), כי אם תשתנה השליטה בקונצרן אגב הגעה להסדר חוב, מניות כלל ביטוח שבידיו יועברו לנאמנות.

כך, על רקע המצב המאתגר של אי.די.בי, אפשר שטלמון יישאר בתפקידו לפרק זמן לא מוגדר, די בדומה למצב עם היו"ר אביגדור קפלן. זאת משום שבאוצר ישמחו מאוד לראות את טלמון ממשיך בתפקידו כמנכ"ל החברה אם אכן אופי השליטה בחברה ישתנה.

בסוף אוקטובר אמור שלמה אליהו להשלים את עסקת הענק לרכישת השליטה בקבוצת הביטוח מגדל מידיה של ג'נרלי האיטלקית. אליהו שומר מכל משמר את תוכניותיו ליום שאחרי, ומסרב להתייחס לסוגיית חילופי מנכ"ל או יו"ר בחברה.

ואולם, כך מעריכים בשוק, אפשר שלאחר כניסתו של אליהו לקבוצת הביטוח הגדולה בשוק יחולו כמה שינויים. האם יהיה מדובר בהחלפתו של היו"ר הוותיק אהרון פוגל, שמכהן בתפקידו מאז אוגוסט 2000, או שמא יהיה זה דווקא המנכ"ל יונל כהן? לא ידוע. עם זאת, שינוי בצמרת החברה, בוודאי בכל הנוגע לתפקיד היו"ר, יתקבל בטבעיות כחלק מהעברת השליטה בחברה.

כהן ופוגל הם אנשי מקצוע מוערכים, שעד כה עבדו עם בעל בית רחוק מהעין וכזה שמשחרר להנהלה הרבה חבל (מה שלא מאפיין את שלמה אליהו, על פי פועלו רב השנים בחברת אליהו ביטוח שייסד). נראה שלא ניתן לפסול את האפשרות שלמגדל תהיה הנהלה חדשה בעוד תקופה לא ארוכה.

ומה לגבי קבוצת הפניקס? אייל לפידות מונה לתפקידו כמנכ"ל החברה ביוני 2009. הוא החליף בתפקיד את יהלי שפי, שעזב את החברה מקבוצת דלק של יצחק תשובה לאחר חודשים ארוכים של שמועות בעניין זה, שהוכחשו.

לפידות הוא האיש הקובע והחזק בהפניקס, אך בחודשים האחרונים דווח על כוונות של קברניטי הקבוצה להחליפו (שהוכחשו בתקשורת), בעוד שהוא עצמו בוחן את האפשרות להפוך לחלק מבעלי השליטה בקבוצת ביטוח, ולא להיות "רק" מנהל שכיר. ימים יגידו האם כוונות אלה יובילו גם לשינוי בהפניקס.

ביטוח
 ביטוח