היהיה או חלמנו חלום?

יש צירוף פוליטיקאים שיכול להוות יריב שקול לנתניהו ומחנהו

השאלה הגדולה של הבחירות איננה מי ירוץ עם יאיר לפיד, גם לא אם ציפי לבני ואהוד אולמרט יחזרו. הרבה יותר חשוב, כמובן, אם המרכז-שמאל יכול להקים קואליציה, כלומר להשיג בבחירות יותר מנדטים מגוש הימין. או לפחות להוות יריב שקול פחות או יותר.

אם מביטים על הסקרים של הימים האחרונים, וכולם מביטים עליהם, אפשר להבחין בצירוף שאולי יכול להוות יריב שקול לנתניהו ומחנהו.

ציפי לבני, אהוד אולמרט, שלי יחימוביץ' - וכן, אהוד ברק. אני מבקש להסביר. קוראי טור זה יודעים שאין בלבי אהבה עזה אל שר הביטחון. הוא דוחה אותי כאדם, קשה לי לסבול את התנהלותו הלא ישרה, הלא הגונה, את השטיקים שלו. אם אפשר, הייתי מעדיף לראות אותו מחוץ לחיים הציבוריים. אבל זה לא כל כך פשוט. ברק הצליח ליצור לעצמו תדמית של "מר ביטחון". לתדמית הזאת יש ערך רב בכל זמן, אבל הרבה יותר עכשיו, כאשר יש לנו על הראש את סוריה, מצרים, וכמובן איראן. במצב כזה הציבור רוצה, וזה מובן, את הדמות שהכי מעניקה לו תחושת ביטחון.

יכול להיות נכס

אם ברק רץ לבד, המניות שלו לא שוות את מלוא ערכן. אנשים בדרך כלל לא רוצים אותו כמספר אחת, אפילו חוששים מאפשרות כזו. אבל בתוך כוורת שבראשה עומד, למעשה עומדת, דמות שהציבור כן רואה בה מועמדת לגיטימית למנהיגות - במקום כזה ברק יכול בהחלט להיות נכס.

יחימוביץ' מחפשת עכשיו דמות ביטחונית למפלגת העבודה. חיפוש כזה מסתיים בדרך כלל בפשרה: מועמד לא הכי אטרקטיבי, וגם לא הכי מתאים. בטח לא אחד שיכול להאפיל, מבחינה ביטחונית, על ברק. ברור ששר הביטחון, ראש העבודה לשעבר, לא ילך אל מפלגתו לשעבר להיות מספר 2 של יחימוביץ'. וגם יחימוביץ' תברח מאפשרות כזאת. אבל השניים יכולים בלי קושי רב להיטמע היטב בתוך קבוצת מנהיגות גדולה יותר, למשל שלישייה שבראשה עומדת דמות שלאיש משניהם אין איתה "דם רע".

אולי רביעייה

שלישייה או רביעייה - אם סופרים את אולמרט. יחזור או לא? צריך לקוות שלא, כי נוכחותו תפריע לאחרים, לגוש האלטרנטיבי. כל הדרך אל הקלפי יצוצו פרסומים על מעשים כאלה ואחרים שלו. קרוב לוודאי שיהיה ערעור על זיכויו בפרשת ראשונטורס. וכמובן לפנינו עדיין הפרשה הגדולה מכולן של הולילנד. אולמרט לא יוכל לרוץ בבחירות. הוא בקושי יוכל לצלוע. וזה חייב יהיה להשפיע גם על אלה שילכו איתו. וזה גם אם אין כל מניעה משפטית לשובו של האדם שזוכה (וגם הורשע, אין לשכוח, והמפלגות היריבות יזכרו ויזכירו).

ירוץ כמו איילה

אולמרט הוא בן 67, אתלטי ומלא חיות. יש אנשים שנולדים זקנים, ויש שנשארים תמיד צעירים ברוחם, באופיים, באנרגיות שלהם. אולמרט הוא אדם כזה. הוא יכול לחכות למערכת הבחירות הבאה, אפילו אם תיערך ארבע שנים אחרי הנוכחית. בהנחה שייצא מבעיותיו המשפטיות, כפי שהוא מאמין שיקרה, הוא יוכל לרוץ אז כמו איילה.

מחכים ללבני

יש דבר אחד שקבוצה כזאת לא תצטרך להתקוטט עליו, וזה ראשות הרשימה. לבני, זה ברור ולא רק מהסקרים, עברה תהליך של התנקות מהבוץ של קדימה. היא חוזרת עם תדמית נקייה, ועם סקס אפיל מנהיגותי. יחימוביץ', כתבתי כאן כבר אתמול, היא ראויה, אבל לא עכשיו. אולי בבחירות שלאחר מכן. האם יחימוביץ' תוכל למצוא בעצמה את הגדלות כדי לפנות את הבכורה ללבני? אבל האם לבני בכלל חוזרת? מכיוון שאין לי ידיעה, אני אומר שכן. נראה שהיא רוצה. שהפוליטיקה חסרה לה. הסקרים לא רק מצביעים על הפופולריות שלה - יש בהם גם מעין קריאה אליה לחזור ולהתייצב בראש גוש שיכול להתמודד עם הימין. לא נראה לי שהיא תרצה, או תוכל, להתעלם מקריאה זו.

זו הזדמנות - גם אם לא לגבור על הימין, אז ליצור מפה פוליטית של שני גושים. הבעיה היא שהשמאל-מרכז שלנו הוכיח בעבר, שהוא מתמחה בהחמצת הזדמנויות כאלה.

אוף, שכחתי את שאול מופז. מעניין למה.

matigolan@globes.co.il