מה ללוקסי ולזכוכית? לפידות בוחנת רכישת פניציה

דירקטוריון לפידות שבשליטת יעקב לוקסנבורג דן בנושא, אך טרם החליט אם להגיש הצעה לרכישת יצרנית הזכוכית ■ פניציה אמריקה-ישראל נתונה בהקפאת הליכים וחובותיה נאמדים בכ-323 מיליון שקל

אחרי שלפי שעה נכשלה התוכנית לגרוף הון באמצעות רכישת אג"ח של חברת סאני, ואולי אף להשתלט באמצעותן על חברת הסלולר פרטנר, בוחן עתה איש העסקים יעקב לוקסנבורג (לוקסי) עסקה נוספת - רכישת חברת פניציה אמריקה-ישראל. כך נודע ל"גלובס". יצרנית הזכוכית השטוחה נקלעה למשבר, ונמצאת בהקפאת הליכים מחודש אוגוסט.

דירקטוריון חברת ההשקעות לפידות שבשליטת לוקסנבורג דן הבוקר בנושא, אך לא אישר בינתיים את המהלך (וספק אם הוא יאושר בעתיד).

במסגרת התוכנית לקדם מכירה של פניציה, אישר משרד התמ"ת להעמיד לחברה סיוע כספי של 23 מיליון שקל. נוסף על כך יש כוונה להעמיד לחברה הלוואה בסכום של 10-23 מיליון שקל מהקרן למפעלים במצוקה של ההסתדרות והתאחדות התעשיינים.

הבקשה להקפאת הליכים הוגשה באמצעות עורכי הדין אהוד גינדס ושלום (שולי) גולדבלט. ביהמ"ש המחוזי בנצרת האריך היום את ההקפאה עד סוף החודש. במהלך הדיון אמר עו"ד גינדס: "אנו כרגע במו"מ רציני עם מספר גורמים; חשבנו שנספיק להביא הצעה חתומה על-ידי אחד הגורמים. מדובר בחברה ציבורית, הדירקטוריון שלה דן בנושא היום והם ביקשו לומר שהם רואים את זה באור חיובי, ורוצים לעשות עוד כמה בדיקות, ואני מקווה שיהיה לנו את זה בתחילת השבוע".

פניציה אמריקה-ישראל נמצאת בשליטת התאגיד האמריקני גארדיאן, וחובותיה נאמדים בכ-323 מיליון שקל, בעיקר לספקים ולבנקים. לחברה מפעל באזור התעשייה ציפורית שבנצרת עילית, המעסיק 400 עובדים. החברה הוקמה לפני יותר מ-70 שנה, והיא מתמחה בייצור מוצרי זכוכית.

בשנים האחרונות התמקדה פניציה בייצור זכוכית שטוחה, המשמשת בין השאר לחיפוי של גורדי שחקים ומבנים מורכבים. לפני כשנתיים השקיעה כ-60 מיליון דולר בהקמת מפעל חדש, בניסיון להשיג דריסת רגל בשוק הפאנלים הסולאריים מזכוכיות באיכות גבוהה.

הפסד ניכר בסאני

אלא שהמשבר העולמי שיבש את תוכניות החברה, ולמרות מחזור מכירות שנתי של כ-300 מיליון שקל בשנת 2011, החברה נקלעה למשבר כספי חריף. לפני חודשיים מונה רו"ח חן ברדיצ'ב לנאמן החברה על-ידי ביהמ"ש המחוזי בנצרת.

הנהלת המפעל, בראשות המנכ"ל ערן חיימוביץ', מבקשת עזרה מהמדינה - הנחת צינור גז טבעי בקרבת המפעל עד אמצע 2014, ואם תהיה דחייה בהנחתו אז המדינה תישא בהפרשי העלויות שבין מחיר הגז לזה של המזוט היקר.

חברת לפידות עוסקת בביצוע קידוחי נפט ומים, וכן מנהלת תיק השקעות גדול, שהסתכם נכון לסוף הרבעון השני ב-261 מיליון שקל. לפידות השקיעה 209 מיליון שקל באג"ח קונצרניות וממשלתיות, 38 מיליון שקל במניות, 7.3 מיליון שקל בפיקדונות שקליים ו-6.8 מיליון שקל בפיקדונות במט"ח. לפידות נסחרת לפי שווי של 238 מיליון שקל, לאחר שמנייתה טיפסה בכ-21% מתחילת השנה.

לפני חמישה חודשים פרסמה לפידות הודעה לפי היא רכשה אג"ח של החברות סקיילקס וסאני, השולטות בשרשור בחברת הסלולר פרטנר, בהיקף של כ-35 מיליון שקל.

בתחילת חודש יוני פרסמו שתי החברות את מתווה עסקת האצ'יסון, מה שהביא לעלייה חדה בני"ע של שתי החברות והניב ללפידות רווח נאה "על הנייר". אלא שמאז סוף יוני צנחו אגרות החוב של סאני בלמעלה מ-50% והעבירו את לפידות להפסד ניכר על ההשקעה.

חובות פניציה
 חובות פניציה