בלקרוק מציגה: תרחישי האימים שעלולים לצוץ בסוף השנה

קרן ההשקעות הגדולה בעולם מזהירה את המשקיעים לא להקל ראש בסוגיית הצוק הפיסקאלי ולהתרחק ממניות עד יעבור זעם ■ 3 התרחישים שמסמנת הקרן: "צניחה חופשית", "קפיצת באנג'י" ו"עצירה קשה"

אם ה"צוק הפיסקאלי" יתממש ושורה של קיצוצים בתקציב והעלאות מסים ייכנסו לתוקף מיד עם תחילת 2013 - הצמיחה הכלכלית תיפגע קשות והשווקים עדיין לא מתמחרים זאת. כך מזהירה היום (ו') קרן ההשקעות הגדולה בעולם, בלקרוק, בסקירה שהוציאה למשקיעים.

לפי בלקרוק, "הצוק הפיסקאלי" עלול "לגלח" 807 מיליארד דולר, או 5% מהצמיחה בכלכלה הגדולה בעולם. השווקים הפיננסיים, טוענים בבלקרוק, לא מתכוננים לתרחיש אימים שכזה.

בארה"ב ובעולם הכלכלי ישנו חשש גדול שמא הרפובליקנים והדמוקרטים לא יצליחו להגיע להסכמות על הארכת הטבות המס שניתנו עוד בממשל בוש וכן על מיתון הקיצוצים בתקציב, מה שיביא לכניסה אוטומטית של הקיצוצים וביטול הטבות המס בתחילת 2013. לפי שעה, פתרון הסוגיה נדחה על לאחר הבחירות ב-6 בנובמבר, שכן הקונגרס משותק הלכה למעשה.

אך 2 חששות עיקריים עלולים לטרוף את הקלפים גם לאחר הבחירות. ראשית, ייתכן שהבחירות לא יוכרעו באופן מוחלט, כלומר הנשיא שייבחר לא בהכרח יקבל רוב מוצק למפלגתו בקונגרס. תרחיש זה ממשי למדי בייחוד על רקע המירוץ הכל-כך צמוד בבחירות לנשיאות. סקרים בארה"ב מצביעים על שיעורי תמיכה כמעט זהים בברק אובמה ובמיט רומני.

חשש נוסף הוא שגם אם ייבחר נשיא שיקבל רוב בקונגרס (שליש מהקונגרס יתחלף בבחירות הקרובות), ייקח זמן להעביר חקיקה שתבטיח הימנעות מהצוק הפיסקאלי, בשל סמיכות הבחירות למועד בו ייכנסו לתוקף העלאות המסים והקיצוצים האוטומטיים.

בבלקרוק טוענים שהמשקיעים מעדיפים להתעלם מהחששות ולהאמין שיימצא פתרון של הדקה ה-90, מה גם שהם תולים תקוות בתוכנית התמרוץ של הפדרל ריזרב שתאיץ את הצמיחה הכלכלית.

"מדד S&P 500 קרוב לשיא והתנודתיות נמוכה", נכתב בסקירה. "המסקנה שלנו: השווקים לא מתמחרים את הצוק הפיסקאלי ומאמינים שה-QE3 של הפד תמתן את השפעת הגורמים השליליים".

את המונח "צוק פיסקאלי" טבע יו"ר הפד בעצמו, בן ברננקי. ועדת התקציב של הקונגרס מעריכה כי אם לא יימצא פתרון לצוק הפיסקאלי, כלכלת ארה"ב תשקע במיתון משמעותי ו-2 מיליון משרות יאבדו.

אם כן, בבלקרוק מסמנים 3 תרחישים אפשריים:

■ "צניחה חופשית" - תרחיש זה יתממש אם אובמה ייבחר בשנית לנשיאות, כיוון שהסכם בינו לבין הרפובליקנים לא סביר והשווקים ייכנסו למצב של "חרדה".

■ "קפיצת באנג'י" - תרחיש זה יתממש אם רומני ייבחר לנשיאות והרפובליקנים יזכו לרוב בקונגרס. בתרחיש זה, השווקים ייכנסו לאופוריה בטווח הקצר, אך היא תתפוגג לאחר שרומני יבטל העלאות מסים באפן רטרואקטיבי ויעלה את תקרת ההוצאה.

■ "עצירה קשה" - רגע לפני שכלכלת ארה"ב תיפול מהצוק הפיסקאלי, יושג הסכם על תקציב 2013 בקונגרס ותרחיש האימים לא יתממש.

בקרן מזהירים את המשקיעים לא להקל ראש בסוגיית הצוק הפיסקאלי ולהתרחק מנכסים מסוכנים שעלו בחדות - כמו המניות. כמו כן ממליצים בקרן להסיט כספים לשווקים המתעוררים אם החולשה הכלכלית בארה"ב תימשך.