התייעלות במקאן-אריקסון: קיצוץ מדורג בשכר העובדים

‎‎על-פי נתוני יפעת, משרד הפרסום מקאן-אריקסון ירד ב-17% בהיקפי הפרסום במחצית 2012 לעומת התקופה המקבילה אשתקד‏

‎‎אחרי החגים כבר כאן, וההערכות לגבי גל הקיצוצים והפיטורים הצפוי לפקוד את ענף הפרסום מקבל היום משנה תוקף: ל"גלובס" נודע כי ריצ'י הנטר, מנכ"ל קבוצת הפרסום מקאן-אריקסון, הודיע היום (א') על צעדי התייעלות אותם תבצע הקבוצה על מנת להתאים את עצמה למציאות הכלכלית של ענף הפרסום.

במקאן החליטו שלא לפטר עובדים, אלא ליצור מתווה מדורג של קיצוצי שכר. על-פי המתווה יקוצץ שכרם של עובדים המרוויחים 10-20 אלף שקל ב-7.5%. שכרם של המרוויחים 20 אלף שקל ומעלה יקוצץ ב-12.5%, ואילו בשכרם של המרוויחים פחות מ-10 אלף שקל לא יחול שינוי. מדובר למעשה בקיצוץ שיחול על כ-45% מהעובדים בחברה.

במכתב שהוציא הבוקר מנכ"ל מקאן-אריקסון, ריצ'י הנטר, לעובדי החברה נכתב: "לצערנו, המשבר לא פסח על מקאן-אריקסון, כשהנהלת החברה מבצעת כבר תקופה ארוכה מהלכי התייעלות נרחבים בכדי להתמודד עם המצב, תוך קבלת החלטה עקרונית להימנע מפגיעה בעובדים. זאת תוך שהחברה ממשיכה לשמור על מעמדה המוביל ביחס לשאר משרדי הפרסום, ואכן הגדילה את הפער ממשרדי הפרסום מסך של 24% בשנה שעברה למעל 50% ברבעון החולף.

"עם זאת, המשך המצב המשברי בענף הציבה בפנינו תמונה ברורה, שבגינה אנו נאלצים לנקוט בצעדי הפחתת שכר רוחביים גורפים בקרב עובדי החברה, לרבות מנהליה. הנהלת החברה מודעת להשלכות על תנאי העובדים, אך זהו צעד שנועד בראש ובראשונה, למנוע מהלך של פיטורים נרחבים בקרב עובדי מקאן, אשר הם העובדים האיכותיים ביותר בענף הפרסום ישראל.

"אנו רואים בכם שותפים מלאים לשיפור חוסנה של מקאן-אריקסון ושימור המובילות המשמעותי שלה על פני שאר הענף. אני סמוך ובטוח כי יחד נעבור את התקופה הקשה שעוברת על כלל הענף, ונמשיך לספק את העבודה המצוינת ביותר ללקוחותינו".

‏קבוצת הפרסום מקאן-אריקסון היא הקבוצה הגדולה ביותר בישראל הן מבחינת היקף התקציבים שמנוהל בה והן מבחינת מספר המועסקים בה. מספר המועסקים בקבוצה עומד על כ-400 עובדים.

‏מקאן איננו משרד הפרסום הראשון שנוקט צעדי התייעלות בשבועות האחרונים. קדם לו משרד הפרסום גיתםBBDO ‎‏, שהכריז על קיצוץ גורף של 10% במשכורות של כלל העובדים. מנכ"לית המשרד, מיכל המאירי, הסבירה אז ל"גלובס" כי על רקע היעדר הביקוש לעובדים בשוק הפרסום וההאטה בה מצוי המשק, המשמעות של פיטורים היא השארתם של אנשים ללא סיכוי למציאת עבודה, ולכן העדיפו בגיתם לפגוע מעט בכל אחד ולא באופן דרמטי במספר עובדים.

משרד נוסף בו נעשו קיצוצים היה אדלר-חומסקי, ש"נפטר משומנים" ועבר לעבוד במתכונת רזה.

‎‎ירידה בהיקפי הפרסום

‏הרקע לגל הפיטורים שפוקד את ענף הפרסום הוא הירידה המשמעותית בהיקפי הפרסום בארץ, שהגיעה השנה למספרים דו-ספרתיים. מנתוני יפעת בקרת פרסום ניתן ללמוד כי היקף הפרסום בישראל ירד ב-13.5% בששת החודשים הראשונים של 2012 לעומת 6 החודשים המקבילים אשתקד.

על-פי הנתונים, משרד הפרסום מקאן-אריקסון ירד בהיקפיו בתקופה זאת בכ-17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הירידות בהיקפי הפרסום בארץ התרחשו בעקבות המחאה החברתית שגרמה לעצירה דרמטית של תקציבים - עצירה ממנה לא התאוששו חלק מהמפרסמים עד היום, וכן בעקבות המיתון העולמי וההאטה בארץ והשינויים הרגולטוריים.