לראשונה: בנק ישראל מתריע מהתפתחות "בועת נדל"ן"

בנק ישראל אינו בטוח אם הזינוק בהיקף המשכנתאות בחודשים האחרונים הינו קבוע או זמני ■ צפו בגרפים של בנק ישראל: 8 שנות הכנסה ברוטו נדרשות לרכישת דירה בישראל, 5 שנים בבריטניה, 3 שנים בלבד בארה"ב

"נתונים על אודות היקף המשכנתאות הצביעו על חזרת הקונים לשוק הדיור, ונתון זה לכשעצמו עשוי לייצר ציפיות להמשך עליית מחירים. אם ציפיות אלה יתממשו, עלולה להתפתח בועת מחירים בשוק הדיור" - כך נכתב בסקירה הכלכלית הרבעונית שמפרסם היום (ב') בנק ישראל. בנק ישראל נמנע זה כמה שנים לכתוב את מונח "בועת נדל''ן".

בבנק ישראל רמזו כי ההתפתחויות האחרונות בשוק הדיור, צעדי מאקרו יציבותי ים נוספים מוכנים לשימוש והוסיפו כי "מכיוון שכך, חשוב לעקוב אחר ההתפתחויות בשוק זה ולטפל במידת הצורך בהתפתחויות חריגות". עם זאת, בבנק ישראל מדגישים כי על-פי הערכות שלהם, "מחירי הדירות תואמים את רמת הביקוש, את ההיצע ואת הריבית במשק" כעת.

בשנה האחרונה עלו מחירי הדירות בכ-1% (עפ"י נתוני הלמ"ס) ומתחילת גל העליות במאי 2007 ועד יולי האחרון זינקו מחירי הדירות ב-65%. אין זו הפעם הראשונה שבנק ישראל מזהיר מפני בועה במידה והמחירים ימשיכו לעלות. באוגוסט 2010 רמז בנק ישראל לבועה בשוק הנדל"ן כשכתב בדוח האינפלציה התקופתי: "מחירי הדירות המשיכו לעלות מתחילת השנה בקצב גבוה מזה הנגזר מגורמי היסוד בשוק הדיור". מאז עלו המחירים ב-12.5%. במאי 2010 אמר הנגיד סטנלי פישר כי "יש עלייה יחסית מהירה במחירים ויגיע הזמן שנצטרך לנקוט צעדים. אנו לא מזהים את זה כבועה". מאז עלו המחירים ב-16.5%.

בנק ישראל
 בנק ישראל

"הגידול המואץ במשכנתאות עשוי להיות תיקון חד פעמי או לנבוע מגורמים ארוכי טווח", נכתב בסקירה. לפי בנק ישראל, אם הזינוק במשכנתאות הינו בגדר "תיקון לירידה המשמעותית במספר העסקות שנעשו בחודשים האחרונים", או לחלופין אם מדובר ברוכשי דירות שהקדימו את הרכישה בשל עליית המע"מ בספטמבר - הרי שמדובר בגורמים זמניים בלבד והזינוק "כנראה לא יהיה פרמננטי".

לעומת זאת, בנק ישראל מזהיר כי ייתכן שרוכשי הדירות סבורים כי המחירים לא יירדו, על רקע הירידה בהתחלות הבנייה, ובמקרה זה הגידול במשכנתאות "צפוי להיות פרמננטי, והוא עשוי להביא לעלייה מחודשת במחירי הדירות".

בנק ישראל
 בנק ישראל

בבנק ישראל עורכים גם השוואה רב-שנתית למדינות אחרות בעולם כמו ארה"ב, אוסטרליה, קנדה, אירלנד ועוד. הבנק מודה ש"מחירי הדירות בארץ נמצאים ברמות גבוהות מבחינה היסטורית" וכי הממוצע ארוך-הטווח של מחירי הדירות "נמצא ברמה גבוהה יחסית למדינות אחרות בעולם". בשנת 2011 נדרשו 8 שנות הכנסה ברוטו כדי לרכוש דירה בישראל, לעומת 3 שנים בלבד בארה"ב ו-5 שנים בבריטניה.

בנק ישראל
 בנק ישראל

אך בבנק ישראל מראים כי הקושי להגיע לדירה היה קיים עוד לפני גל עליות המחירים הנוכחי ונובע מ"גורמים ארוכי טווח" שבהם יש לטפל באופן "שונה", באמצעות "מוסדות התכנון, הבנייה ושיווק הקרקעות". בנק ישראל מציע להפחית את עלויות המימון לקבלנים מהרגע שהמדינה החליטה לשווק קרקעות ועד לרגע שההחלטה ממומשת בפועל.

אחת ההצעות של בנק ישראל הינה "להפחית את עלויות המימון של משקיעים ע"י הפחתת משך הזמן החולף מרגע ההשקעה ועד לרגע מימושה. אם יתקצר משך הזמן החולף מהחלטה של המוסדות ועד כניסת הדירות לשוק, הדבר יספק גם לקובעי המדיניות כלים אפקטיביים יותר, ואלה יאפשרו לרסן את המחירים במידת הצורך".