הערכות: כחלון ישתלב בעסקיו של ידידו קובי מימון; נתניהו יסיט את סדר היום לתחום הביטחוני

חשש בליכוד מאיבוד מנדטים ■ כחלון, שהיה היחיד משרי הליכוד שלא תמך בגזירות ובקיצוצים בחודש יולי, הואשם בלשכת נתניהו כמי שמנסה להתבלט על חשבון ראש הממשלה

חשש בליכוד מאיבוד מנדטים לאחר פרישתו של משה כחלון: ביום שאחרי הודעתו הדרמטית של שר התקשורת, משה כחלון, שנחשפה אמש (א') "בגלובס", על החלטתו לפרוש מהחיים הפוליטיים, גובר החשש בליכוד כי מספר המנדטים של המפלגה ירד בעקבות העזיבה. בליכוד מגדירים את עזיבתו של כחלון, השר הפופולרי ביותר בציבור, כלא פחות מ"מכה למפלגה".

כחלון, שכיהן גם כשר הרווחה, נחשב לסמן החברתי של המפלגה והיה אמור להוביל את קמפיין הליכוד בבחירות הקרובות. עתה, לאחר ההכרזה, חוששים בכירים בליכוד שהיעדרותו של כחלון, מי שההישגים הבודדים של הממשלה הנוכחית רשומים על שמו, תפגע ברשימה ותהווה נזק אלקטורלי בטווח הארוך למפלגה כולה. גם עובדת היותו אחד משני השרים המזרחיים של המפלגה לא נעלמת מראש דאגותיהם, ובליכוד חוששים שמצביעים יוצאי עדות המזרח לא יראו ברשימה "אשכנזית" את ייצוגם ההולם.

ייקח עמו את יועציו

במערכת הפוליטית גוברות ההערכות כי פניו של שר התקשורת מועדות לעסקים. בכירים בליכוד מעריכים כי כחלון ישתלב בתוך כמה חודשים במגזר העסקי. אחת האפשרויות שהועלו כסבירות היא שילובו של כחלון בעסקיו של מקורבו, איש העסקים קובי מימון (ראו מסגרת). ככל הנראה כחלון ייקח עמו כמה מיועציו שליוו אותו בשנים האחרונות בכנסת לתפקידו הבא.

אם אמירתו של כחלון על כוונתו לקחת פסק זמן בלבד נכונה, מן הסתם יהיה חייב להשאיר לעצמו קשר למגזר הציבורי או הפוליטי. על-פי מקורביו, כחלון סיכם על פעילות התנדבותית בעמותת "יש סיכוי", הפועלת לשינוי שיטת הממשל.

בליכוד מעריכים שנתניהו יעשה מאמצים עילאיים ולהביא לכך שסדר היום של קמפיין הבחירות יהיה ביטחוני. לא יהיה זה מפתיע אם הנושא הכלכלי ייעלם מסדר היום, שכן ללא הקלף המנצח שלו - כחלון - ידה של יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', תהיה על העליונה.

כבר בקיץ שעבר הבינו בלשכת נתניהו שכחלון הוא התשובה החברתית החזקה ביותר שיש לליכוד למחאה, ובמטרה להרגיע את ההמונים שיצאו לרחובות ניסה נתניהו למנות את כחלון לשר האוצר במקומו של יובל שטייניץ. כחלון היה זה שנשלח על ידי לשכת נתניהו לכל האולפנים לייצג את עמדת הליכוד והיווה את הנשק הסודי שלו אל מול כלי התקשורת.

יחימוביץ' קוראת לליכודניקים

יחימוביץ' כבר זיהתה היום את הבטן החלשה של הליכוד וקראה למצביעי המפלגה הימנית לחבור לעבודה. בהודעה שהוציאה הבוקר כתבה כי היא קוראת "לאותם מצביעי ליכוד שמתלבטים בינה ובין נתניהו להצביע כעת עבורה ולא להמשיך בדפוס ההצבעה הקבוע שנשען אך ורק על עניינים מדיניים, ולהעדיף הצבעה על כלכלה הוגנת וחברה צודקת שמשרתת את כלל הציבור וקשובה לצרכיו".

על אף שכחלון קיים עם ראש הממשלה כמה שיחות בנושא בחודש האחרון והבהיר לו את כוונותיו, בלשכת נתניהו הפנימו את משמעות העזיבה רק לאחר ההודעה הרשמית אמש. בחודשים האחרונים לא חסכו אנשי לשכתו של ראש הממשלה במאמצים לשכנע את נתניהו שכחלון חותר תחתיו. ראש הממשלה קנה את הסחורה של יועציו על אף הכחשותיו הנמרצות של כחלון כי בכוונתו להתמודד יום אחד על ראשות הממשלה. שם גם נולד הקרע בין נתניהו לכחלון שהחל במהלך המאבק על ערוץ 10, ונמשך בהצבעתו של כחלון בסוף חודש יולי נגד הגזירות בממשלה. כחלון, שהיה היחיד משרי הליכוד שלא תמך בגזירות ובקיצוצים, הואשם בלשכת נתניהו כמי שמנסה להתבלט על חשבון ראש הממשלה.

אין זה מפתיע שעתה מנסה נתניהו לחבק את כחלון בכוח לאחר לכתו. בהודעה שהוציאה לשכתו אמש נמסר כי נתניהו יעשה מאמצים להשאיר את כחלון בליכוד, אולם לו רצה בכך ראש הממשלה באמת, הוא היה מוצא את הזמן בחודש האחרון לעשות זאת.

כחלון לא הסתיר לאורך כל עימותיו עם נתניהו את חששו שראש הממשלה יעשה בו שימוש ובפופולריות הציבורית שלו לאורך הקמפיין, ולאחר הבחירות יעניק לו תיק שאינו משמעותי, בשל החשש שהוא יתחזק על חשבונו. זוהי אולי אחת הסיבות שבגינה בחר כחלון לפרוש בעת הזו. בכל מקרה, ההפתעה עם פרישתו של כחלון מבשרת שבדרך אל הקלפי הכול עוד פתוח.

רקע: קובי מימון - טייקון של נדל"ן ואנרגיה

קובי מימון, שלפי ההערכות עשוי להיות המעסיק החדש של משה כחלון, הוא כנראה אחד מאנשי העסקים היותר מסתוריים שצמחו כאן. אף שמימון, בן 56, חולש על פירמידה של לא מעט חברות ציבוריות עתירות במזומנים ובנכסי נדל"ן ואנרגיה, שמו לא מרבה לעטר את מדורי הכלכלה, והאיש ידוע בחשאיותו.

ההון של מימון, שמוערך במאות רבות של מיליוני שקלים, נובע בראש ובראשונה משליטתו בחברת אקויטל, שותפות שלו עם משפחת לבנת - אותה משפחה ששותפה בגרעין השליטה של אי.די.בי של נוחי דנקנר. אקויטל, שנסחרת לפי שווי של 445 מיליון שקל, היא למעשה החברה האם של כל נכסיו של מימון, החל מנכסי נדל"ן וכלה בנכסי אנרגיה.

דרך אקויטל ודרך י.ו.א.ל, חברה בת, פעיל מימון בשלושה מגזרי פעילות עיקריים. הראשון, נדל"ן מניב בישראל ובאירופה (דרך איירפורט סיטי, ודרך נצבא החזקות, חברה בת של איירפורט סיטי); השני, נפט וגז בארץ ובארה"ב (דרך נפטא ודרך השותפות המוגבלת ישראמקו), והשלישי, נדל"ן למגורים דרך נצבא החזקות.

כל אחת מחברות אלו מחזיקה בנכסי נדל"ן ואנרגיה די מסועפים ומגוונים שממחישים את הונו המורכב של מימון, ולמעשה את היותו אחד מאנשי העסקים הנזילים בארץ. איירפורט סיטי, שנסחרת לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל, מחזיקה, בין היתר, ב-16 תחנות מרכזיות של תחבורה ציבורית, שבעה קניונים ומרכזי מסחר וכמובן, פרויקט איירפורט סיטי שליד נתב"ג, כמו גם מבני משרדים בצרפת. נצבא, חברה בת של איירפורט, נסחרת לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל.

פעילותה של איירפורט סיטי, וכן זו של נצבא החזקות, מתגמדת על רקע שווי פעילות האנרגיה של מימון, שמתנהלת תחת המטריה של החברות נפטא וישראמקו. ישראמקו, שנסחרת לפי שווי של 6.7 מיליארד שקל (אחת מתוך 25 חברות המעו"ף), היא אחת מהשותפות בשתי תגליות הגז הגדולות ביותר של ישראל: "תמר" ו"דלית". כזכור, במהלך 2009 התגלו בחופי ישראל שתי תגליות מסחריות של גז טבעי, שישראמקו מחזיקה ב-28.8% מזכויות ההשתתפות בהן, ומכאן שוויה הכבד.

מימון, כאמור, מתנהל תחת מעטה כבד של חשאיות, ומי שלמעשה מייצג אותו ברוב עסקיו הוא שותפו וחבר ילדות, חיים צוף. צוף ומימון גדלו בפתח תקווה, ודרכיהם כמעט ולא נפרדו. מימון, שסיפור עלייתו דומה לסיפור סינדרלה, גדל להורים יוצאי לוב, שעלו לארץ מעט אחרי קום המדינה והתגוררו במעברת מחנה ישראל (ששכנה סמוך למתחם איירפורט סיטי). אביו של מימון היה פועל במפעל "קרגל", ופעיל בתנועת החירות (לימים הליכוד, ומכאן החיבור של מימון הבן למפלגה), ואילו אמו הייתה עקרת בית.

את דרכו העסקית החל מימון בגיל די צעיר כשהיה תלמיד תיכון. מימון נטש את לימודיו התיכוניים ופתח עסק למכירת תמונות שמן מדלת לדלת. במהלך שירותו הצבאי בחיל המודיעין המשיך לנהל את העסק, ולאחר שהשתחרר, וחבר שוב לצוף, הרחיב את העסק מחוץ לגבולות ישראל, והקים את מטהו הראשי בהולנד, שבה התגורר במשך לא מעט שנים. לפני כשנתיים עזב מימון, בעל אזרחות הולנדית, את ישראל וחזר להתגורר בחו"ל.

את דרכו בשוק ההון הישראלי החל לקראת סוף שנות ה-90 כשרכש בנזיד עדשים את אשכול החברות של י.ו.א.ל מיובל רן, שברח מהארץ בעקבות פרשת קווי אשראי. בדיעבד, רכישה זו הפכה לאחת העסקאות המוצלחות שבוצעו במשק הישראלי.