בנק בצומת הכרעות: מה צפוי למזרחי-טפחות אחרי יעקב פרי?

כמה שאלות ותרחישים על הצפוי בצמרת הבנק שנהנה בשנים האחרונות מתדמית חיובית של גוף מצליח וצומח

הקיץ החולף היה סוער למדי במזרחי טפחות. הבנק, בניהולו ביד רמה של אלי יונס, נהנה בשנים האחרונות מתדמית חיובית של גוף מצליח וצומח. אלא שאת החגיגה הפרה פרשת אברהם (בייגה) שוחט. שוחט אולץ להתפטר מדירקטוריון החברה, ונוסף על כך זכה "לזובור" מידי יונס. עד היום, הסיבה האמיתית לעזיבתו אינה ידועה, ובנק ישראל עמל בימים אלה על דוח בנושא.

פרשה זו גרמה לרעש רב, שהלך ודעך, וזה כמה שבועות שורר שקט בגזרה. אלא שכעת, עת התפטר יעקב פרי מתפקיד יו"ר הבנק לטובת רשימתו של יאיר לפיד לכנסת, שוב יחזור הבנק לכותרת, משום שתהליך בחירת יו"ר לבנק כרוך ברעש תקשורתי רב, על אחת כמה-וכמה כשמדובר במצב רגיש כמו במזרחי טפחות. כמה שאלות ותרחישים על הצפוי בצמרת הבנק:

למה פרי עוזב עכשיו?

"היו לי בעבר מספר הזדמנויות והצעות להצטרף למערכת הפוליטית ודחיתי אותן. אין לי שום כוונה להתחיל בקריירה פוליטית עכשיו וגם לא בעתיד". הזמן: מארס 2011. הדובר: יעקב פרי. רק לפני פחות משנתיים פרי הדף בנחישות שמועות, שלפיהן הוא מצטרף לפוליטיקה. השמועות החלו בעקבות התפקדותו למפלגת קדימה. פחות משנתיים אחרי, נראה כי פרי התהפך. למה דווקא עכשיו? אמנם הבחירות בפתח, וזו הזדמנות מצוינת לשנות קריירה, אך מה שעוד בפתח הוא דוח ביקורת של בנק ישראל.

כאמור, בעקבות פרשת שוחט הקים בנק ישראל ועדה לבדיקתה, ולבדיקת הממשל התאגידי בבנק. אחד-אחד הוצעדו בכירי הבנק לתשאול. בנק ישראל מנסח בימים אלה את הדוח, שאמור להתפרסם בשבועות הקרובים. על פי הערכות, יהיה זה דוח לא פשוט, שיציג ביקורת על התנהלות הדירקטוריון ועל הדומיננטיות הגבוהה מדי של יונס. בנוסף, בבנק ישראל לא היו שבעי רצון במיוחד מכהונתו של פרי, ובמיוחד לא אהבו את העובדה כי הוא מכהן ב-60% משרה בלבד. אם נוסיף לכך, שפרי מכהן זה עשור כיו"ר הבנק, הרי שזו הזדמנות טובה בעבורו לפרוש בכבוד, ולפני שמתפרסמים דוחות שליליים.

למה יונס ירצה להחליף את פרי?

בעבר הכחישו מקורבים ליונס כי ירצה להתמנות ליו"ר: "יונס הוא סוס עבודה; הוא אוהב לנהל, לא לפקח מלמעלה. וחוץ מזה, תנאי השכר כיו"ר נמוכים יותר לעומת המנכ"ל", אמרו גורמים שמכירים את יונס היטב.

ואולם בכל זאת, האפשרות כי יונס ילטוש עיניים לתפקיד היו"ר אינה בלתי-סבירה. יונס מנהל את הבנק ביד רמה במשך שמונה שנים, והסתדר מצוין עם פרי. מי אמר שיוכל להמשיך ולהיות דומיננטי עם יו"ר אחר? ניסיון העבר מראה שכאשר היו"ר מתחלף, קשה למנכ"ל דומיננטי לשרוד. כך לדוגמה היה בבנק דיסקונט: יוסי בכר נכנס לתפקיד היו"ר, וגיורא עופר שהיה אז המנכ"ל התקשה לשמור על הדומיננטיות שאליה התרגל ב-9 השנים בתפקיד. מהר מאוד החליט עופר לעזוב את הבנק.

כמו כן, אין כיום תפקידים בכירים פנויים במערכת הבנקאית - כל תפקידי היו"ר אוישו מחדש, כך שזו ההזדמנות של יונס להפוך ליו"ר בנק. ההזדמנות הבאה תגיע ככל הנראה עוד זמן רב. ומכיוון שבנקאות היא ההתמחות של יונס, קשה לראותו עובר לנהל חברה מתחום אחר.

בנק ישראל יאשר ליונס את המינוי?

יונס מנכ"ל מוערך על ידי בעלי המניות, ולא ניתן לקחת ממנו את ההישגים שאליהם הצעיד את הבנק, כך שעקרונית על משוכת הבעלים (קבוצת ורטהיים ועופר) הוא אמור לדלג בקלות. עם זאת, יש לזכור כי מצב דירקטוריון הבנק מורכב: מצד אחד, יורשי יולי עופר ז"ל - ליאורה ודורון עופר המסוכסכים - ובן דודם אייל. מהעבר השני מוזי ורטהיים מצוי בהליך של העברת הניהול בבנק לידי בנו דודי ורטהיים, תהליך שנחשב גם כן רגיש.

ואולם המשוכה המרכזית של יונס היא בנק ישראל. על פי הערכות, בבנק ישראל לא יתלהבו ממינויו של יונס ליו"ר. רק לפני כשנתיים פסל בנק ישראל את מועמדותה של גליה מאור, לשעבר מנכ"ל בנק לאומי, לתפקיד היו"ר. אז נכון, המקרה אינו זהה - מאור לא יכלה לכהן בגלל חוק המניות הבנקאיות שבהסדר, שלא חל על מזרחי טפחות. ואולם לא הכל הוראות טכניות - בבנק ישראל לא אוהבים מצב שבו מנכ"ל, שהוא הגוף המפוקח, נהפך ליו"ר, שהוא הגוף המפקח על ההנהלה, המנכ"ל. יש בכך בעייתיות מבחינת ממשל תאגידי, תחום שממילא בנק ישראל בוחן את התנהלותו במזרחי טפחות. הדבר האחרון שבנק ישראל יכול להשתוקק לו זה יו"ר הפועל כמנכ"ל-על.

ומי יכול להיות מנכ"ל?

חרף כל ההסתייגות, אי אפשר לפסול מצב כזה או אחר, שבו יונס יהיה הבחירה האולטימטיבית ליו"ר. במקרה זה תפקיד המנכ"ל יתפנה. יונס היה שמח לראות בתפקיד את סמנכ"ל הכספים של הבנק, אלדד פרשר, אשר עובד עמו שנים רבות, ונחשב מקורב ומוערך על ידו. ואולם חסרונו המרכזי של פרשר הוא, שהוא לא ניהל בעבר חטיבה בנקאית. מועמד אפשרי נוסף בבורסת השמות הוא שמעון גל, ראש החטיבה העסקית בבנק הפועלים. גם את גל יונס מכיר שנים ארוכות, ויש ביניהם יחסים מצוינים. לגל ניסיון בנקאי רב, והוא נחשב למועמד מקובל. עם זאת, במערכת הבנקאית מציינים כי מאז שגל מונה לתפקידו בבנק הפועלים, הוא נהפך דומיננטי, החלטי ונחוש יותר. האם יצליח להסתדר כך עם יונס הדומיננטי?

בכל אופן, במקרה שבו יונס לא ימונה ליו"ר, הוא יעמוד בצומת דרכים בסוף השנה הבאה, זמן קצר לפני סיום החוזה שלו, ויצטרך להחליט האם אחרי 10 שנים בבנק, הוא מעוניין להמשיך לכהן בתפקיד המנכ"ל תחת יו"ר אחר. תשובה חיובית לשאלה זו לא תהיה טריוויאלית כלל וכלל.