המבקר: חוסר תיאום בין רה"מ לצה"ל עלה למדינה 16 מיליון שקל

משרד הביטחון רכש שתי ערכות לטייסות כיבוי בעלות של כ-16 מיליון שקל, חרף התנגדות מומחים בחיל האוויר והתרעותיהם כי מדובר בהוצאה יקרה ומיותרת

דוח מבקר המדינה מגלה: לאחר השריפה בכרמל דרש ראש הממשלה כי חלק ממטוסי הכיבוי, שיעמדו בכוננות במסגרת טייסת הכיבוי החדשה שהוקמה, יוכלו למלא את מכליהם תוך כדי טיסה מעל הים.

אלא שחרף התנגדות מומחים בחיל האוויר והתרעותיהם כי מדובר בהוצאה יקרה ומיותרת, משרד הביטחון רכש שתי ערכות כאלה בעלות של כ-16 מיליון שקל.

מאוחר יותר התברר כי אין לטייסת הכיבוי טייסים שעברו תהליך הכשרה מורכב, כתנאי לכך שיוכלו להפעיל את המטוסים. רק לאחר שהערכות הותקנו בשניים מתוך 7 מטוסי ה"אייר-טרקטור", המשמשים את טייסת הכיבוי, התבררה החלמאות והוחלט לפרקן. עלות הפירוק של כל ערכה הוערכה בכ-300-400 אלף שקל.

מהדוח עולה כי אלמלא חוסר התקשורת בין הממשלה וצה"ל, בכסף שהושקע לשווא ברכש הערכות, ניתן היה לרכוש עוד שני מטוסים שישמשו את טייסת הכיבוי.

במסגרת בדיקתו בעניין, לא מצא המבקר יוסף שפירא כי הסתייגות הגורמים המקצועיים בחיל האוויר על יעילות הערכות הובאה אל ראש הממשלה, בבקשה שיבחן את הנחייתו שנית. "דבר זה היה מונע את ההשקעה הכספית המיותרת", קבע.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "הנהלת משרד הביטחון רואה בחומרה רבה את ממצאי הדוח. המשרד מפיק ויפיק את הלקחים, ומבצע הליך תחקור מקיף וממצה בשיתוף עם צה"ל, במטרה למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד".

באשר לכיבוי מהאוויר נמסר: "משרד הביטחון נענה לבקשת הממשלה וסייע בביצוע החלטות הממשלה לרכישת יכולות כיבוי אווירי. משרד הביטחון, בשיתוף עם הגופים הנוספים, הצליח להעמיד יכולת כיבוי מהאוויר, שכבר הוכיחה את עצמה בשריפות הקיץ האחרון, בעלות של עשרות מיליוני שקלים בלבד, אל מול תוכנית מערך הכיבוי האווירי המקורית, שהוערכה ביותר ממיליארד שקל. מערכת הביטחון תמשיך לסייע ולשתף פעולה, ככל שהדבר נוגע לניצול הידע והמומחיות הקיימים במערכת הביטחון.

"באשר לטיפול ביכולת ה'סקופינג', מערכת הביטחון פעלה על-פי הנחיות ראש הממשלה. עם זאת, לאחר בדיקת היתכנות שביצע חיל האוויר, התברר כי יכולת הדלייה של מי ים במטוסים ספציפיים אלה איננה אפשרית בשל מגבלת גובה הגלים בים התיכון.

"עם קבלת ההנחיה לוויתור על היכולת, משרד הביטחון מימש את האופציה, שהייתה בחוזה, להסב חזרה את שני מטוסי ה'סקופינג' לתצורה יבשתית, ואף הצליח במשא-ומתן עם החברה לעבות את מערך הכיבוי באמצעות רכש מטוס נוסף (שמיני במספר), זאת ללא תוספת כספית כלשהי".