סקר "גלובס": פרישת כחלון מורידה רק מנדט אחד לליכוד

לפי הסקר שנעשה עבור "גלובס", אריה דרעי גורם לליכוד של נתניהו יותר נזק מפרישת משה כחלון ■ מפלגת העבודה עם 18 מנדטים, יאיר לפיד עם 14 ואביגדור ליברמן עם 15 ■ ומה עם קדימה? היא צונחת ל-3 מנדטים בלבד

החשש הגדול בליכוד מהשפעת פרישתו של שר התקשורת, משה כחלון, על מספר המנדטים של המפלגה מתברר כלא מוצדק. סקר מכון המחקר של רפי סמית שנעשה עבור "גלובס" ביומיים שלאחר הודעת הפרישה מגלה, שלעזיבתו של כחלון אין אפקט אלקטורלי אמתי. הליכוד לא ממש נפגע והוא מאבד מנדט אחד לעומת החודש הקודם, אז עמד על 28 מנדטים. מדובר בשינוי שהיה יכול להתרחש גם בלעדי המהלך של כחלון.

נתניהו צריך להיות הרבה יותר מודאג משובו של אריה דרעי לש"ס. מצד אחד, הפער בין הצבתו של אלי ישי בראש המפלגה החרדית לבין דרעי בראשה הוא שני מנדטים בלבד - ישי מביא את המפלגה ל-11 מנדטים, לעומת דרעי שגורף 13. מצד שני, מדובר בתוספת של 20% לכוחה של ש"ס והיא מאוד משמעותית.

דרעי יכול לנפנף בסקר הזה בפני הרב ולהוכיח לו שהוא לא רק סמל, הוא אינו רק תדמית, אלא אחד שמביא תוצאות בשטח. לו היה מתמודד ברשימה עצמאית, היה לוקח בעיקר מנדטים מש"ס, אבל הצבתו בראש הרשימה לא רק שמחזקת את המפלגה, היא אפילו נוגסת שני מנדטים מהליכוד ל-25 מנדטים. נתניהו צריך להפסיק לחייך: חזרתו של דרעי ועזיבתו של כחלון עלולות להביא אותו למחוזות אחרים.

המתנה בש"ס

ההחלטה בש"ס תתקבל ככל הנראה הערב או מחר. בשלושת החודשים הקרובים גם דרעי וגם ישי יהיו מרוצים. השניים יכהנו כיו"רים משותפים. עד לבחירות ההנהגה תהיה משותפת, אך לא משולשת. את חלוקת הסמכויות יחלקו ביניהם - את המו"מ הקואליציוני ינהלו יחד, מי יהיה מורשה חתימה ואחראי על כספי המפלגה זו כבר שאלה אחרת, אבל השאלה החשובה ביותר היא מי ייבחר לעמוד בראשות המפלגה בבחירות ולאחריהן.

הסקר הזה מהווה נקודת עידוד גם לישי. פער של שני מנדטים הוא שולי, וגם הוא יוכל לבוא עם הסקר לרב. "עד הבחירות", ישי יגיד לו - "אלוהים גדול".

בניגוד לתחזיותיה של שלי יחימוביץ', העבודה אינה עוברת את רף 20 המנדטים. היא עומדת על 18 "בלבד". אם ייכנסו אולמרט ולבני למשוואה על פי סקר שנציג פה מחר, 18 יהיה מספר שיחימוביץ' עוד תתגעגע אליו. עוד מוקדם לדעת כיצד ישפיעו השמות החדשים שחשפה יחימוביץ' ביממה האחרונה על מפת המנדטים.

את הזינוק הגדול רושם יאיר לפיד וזה עוד לפני שחשף יותר משם אחד באופן רשמי. 14 המנדטים של יש עתיד, על-פי סקר "סמית-גלובס" מעלים את התהייה האם בחודשים שנותרו יצליח לפיד להדביק את הפער ממספר היעד ששם לעצמו - ולהוסיף עוד 8 מנדטים לרשימה.

קדימה לא תמצא בסקר הזה נחמה. לאחר הסקרים האחרונים שניבאו לה אפילו 8 מנדטים, היא צונחת שוב ל-3, דבר שמייתר את הצורך להקים ועדה מסדרת שתשבץ חברים ברשימה. לפי הסקר הזה, העומד בראש הוועדה יהיה גם חבר הכנסת היחיד מטעמה.

בחירות
 בחירות