הקפטן של יו"ר הבנק

אין סיכוי שאדם יודה שהוא הולך לפוליטיקה כי אסף עד כה די כסף

כששואלים את יעקב פרי שאלה קשה, בעיקר על כסף, הוא עונה: "הייתי ראש השב"כ, לחמתי למען ישראל, איבדתי אברים מגופי, ואת בריאותי ...." הלו, זו הייתה השאלה? ודאי שלא. אבל זו תהיה התשובה מכאן ועד הבחירות.

יעקב פרי, לשעבר ראש השב"כ ויו"ר מזרחי-טפחות בהווה, החליט עכשיו להצטרף לפוליטיקה. למה עכשיו, נשאל במקומות שונים בתקשורת. כי המדינה במצב... וכו'. אין סיכוי שמישהו יאמר משהו כמו "כי עד עכשיו אספתי לעצמי הרבה כסף". או משהו כמו "אני אוהב כוח והשפעה". השיקולים כולם על טהרת הרצון הפטריוטי "לשרת את העם".

הליקוק הגדול

פרי מוכיח עצמו בימים אלה כמי שמוכן לומר כמעט הכול, כדי לעלות על גבו של יאיר לפיד בדרך אל הכנסת. "מצאתי נבחרת עם קפטן מצוין", הוא מלקק למנהיגו החדש. מאיפה יודע יו"ר הבנק והשב"כ שלפיד הוא קפטן בכלל, ומצוין בפרט? מה בדיוק קיפטן לפיד באיזושהי נקודת זמן בחייו? אולי מתכוון ראש השב"כ לשירותו של לפיד בעיתון "במחנה"?

שם אכן קיפטן אינספור מאמרים וראיונות? או להופעותיו הקפטניות בטלוויזיה? אפילו הספרים שכתב לפיד הם על בלשים מזן אמריקני, לא על קפטנים. אז איפה בדיוק איתר פרי את מצוינותו של לפיד? מה הוא יודע עליו מלבד עבודתו העיתונאית? והאם לא צורם לו, ראש השב"כ, לראות בלפיד, איש "במחנה", את הקפטן שלו?

לעניין ייצוג מעמד הביניים: בתוכניתו של רזי ברקאי בגלי צה"ל אמר פרי היום (ד') שכאשר יחשוף את "רשימת המלאי" שלו, אנשים ייווכחו שהוא יותר קרוב למעמד הביניים מאשר לעליון. פרי נמצא בעולם העסקים כבר כ-20 שנה. הוא היה שותף, בדרך כזו או אחרת, למהלכים כלכליים שהעשירו את המעטים על חשבון הרבים ממעמד הביניים. מעמד ביניים או עליון זה לא רק כסף, האדונים פרי ולפיד. זו גם מנטליות.

צמד שרלטנים

פרי הוא איש תאב חיים. הוא בולע אותם. הוא רוצה מעמד, כוח, להיות מוקף באנשי שררה וכסף. המון כסף. ההכנסה של פרי היא מהגבוהות במשק במונחים של ניהול. עכשיו, כשהעושר כבר אינו יתרון בשבילו, אפילו חיסרון, הוא כבר מדבר על המשכורת כ"לא משהו", או "לא מה שחושבים". ככה זה כשהון הולך לשלטון.

ההצטרפות של פרי אל לפיד מציגה את שניהם כשרלטנים. פרי לא באמת רואה את לפיד כקפטן של משהו; לפיד לא באמת מאמין שפרי, בעושרו ואורחות חייו, באמת מייצג את מעמד הביניים. אבל לשניהם יש בשעה זו אינטרס לעבוד על הציבור, ושניהם מכירים היטב את המלאכה הזאת.