שוק המט"ח: הדולר היציג טיפס מעל 3.8 שקלים

האירו עלה בכ-0.3% ל-4.99 שקלים ■ בסוף השבוע תתקיים בבריסל פסגת מנהיגי אירופה ■ יוסי פריימן, פריקו: "אל ליצואנים וליבואנים להאשים את בנק ישראל, האוצר ואחרים בעובדה שאינם מיישמים אסטרטגייה מסודרת לניהול סיכוני המט"ח"

השקל נחלש היום (ה') במסחר המקומי במט"ח מול שני המטבעות הזרים המובילים - הדולר והאירו. שער הדולר היציג טיפס בכ-0.4% לרמה של 3.809 שקלים, והאירו עלה בכ-0.3% לשער של 4.99 שקלים.

אתמול, נזכיר, שערו היציג של הדולר נחלש בכ-0.5% לרמה של 3.79 שקלים, ואילו האירו היציג התחזק בכ-0.3% ל-4.978 שקלים.

בזירת המט"ח העולמית הדולר יציב מול רוב המטבעות המרכזיים: נסחר תמורת 1.31 דולר לאירו, בכ-1.6158 דולר לליש"ט ומתחזק בכ-0.4% מול הין היפני ל-79.26 ין לדולר.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר כי "היחלשותו המשמעותית של הדולר בעולם השבוע הגבירה גם את התאוצה היורדת של הדולר-שקל". להערכתם, אם תימשך אהבת הסיכון בשווקים העולמיים והדולר ימשיך להיות תחת הלחץ מול האירו, הדבר יתבטא בהמשך הירידה של הדולר-שקל, כאשר היעד הבא הוא 3.77 שקלים. ועם זאת, לאור הירידה החדה, ייתכן תיקון קל בימים הקרובים, אשר עשוי להוביל את הצמד חזרה לאזור 3.82 שקלים - מעריכים ב-FXCM.

בסין פורסם היום כי התמ"ג במדינה רשם צמיחה של 7.4% ברבעון השלישי, בהתאם לצפי המוקדם בשוק. עם זאת, מדובר בנתון צמיחת התמ"ג החלש ביותר מאז תחילת 2009.

היום ובסוף השבוע תתקיים בבריסל פסגת מנהיגי אירופה, שצפויה לעסוק מן הסתם במשבר בגוש. בין השאר, המנהיגים ידונו בפיקוח על הבנקים של ה-ECB, והפתרונות האפשריים של האיחוד האירופי לסיוע למדינות מתקשות במרחב האירו, דוגמת ספרד כאמור, יוון ופורטוגל.

לפני יומיים דווח כי ספרד תבקש סיוע מהמוסדות הבינלאומיים בחודש הבא וזאת לאחר סיום בדיקת השפעת מתן חבילה שכזו על מדינות אחרות בגוש האירו. אתמול בכירים בספרד רמזו כי המדינה מתכוונת לפנות לבנק המרכזי האירופי (ECB) על מנת לקבל קו אשראי של 50 מיליארד אירו כאמצעי זהירות, מה שיכול להוציא לפועל את תוכנית רכישת האג"ח שהבנק הכריז עליה.

לדברי יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו, "בשלב הנוכחי פוטנציאל ייסוף השקל מוגבל, אף שטרם מוצה. הפיחות החד שרשם הדולר לרמת ה-4 שקלים, סיפק הזדמנות פז ליצואנים לקבל תמורה שקלית גבוהה עבור ההכנסות המטבעיות. הייסוף המהיר שביצע השקל בימים האחרונים חוזר ומתזכר את היצואנים והיבואנים כאחד כי אל להם להאשים את בנק ישראל, האוצר ואחרים בעובדה שאינם מיישמים אסטרטגייה מסודרת לניהול סיכוני המט"ח והריבית. שוק המטבע המקומי פועל לאחרונה במחזוריות גבוהה ודואג להעניש בחומרה את כל אלו שאינם פועלים באופן מושכל".