לאנס ארמסטרונג גמור. ומה עכשיו?

האם החקירה הפדרלית בדרך? האם יש סיכוי שהסיפור של הסימום השיטתי יסתיים בכלא? ■ השאלות הבוערות בפרשה שמסעירה את הספורט העולמי

הגל האחרון של העדויות (מהדוח של USADA, הסוכנות האמריקאית נגד שימוש בסמים) שכנע פחות או יותר את כולם שלאנס ארמסטרונג היה מסומם במשך רוב הקריירה הפנטסטית שלו; הוא אפילו התפטר מתפקידו כיו"ר LIVESTRONG, המפעל הפילנתרופי שלו, ופוטר מנייקי. מצד שני ארמסטרונג אמר כבר לפני חודשיים שמבחינתו הסיפור נגמר, הוא לא מתכוון להתייחס יותר להאשמות נגדו, שהשאר יעשו מה שהם רוצים; ובינתיים, אפילו לא ברור אם הוא כן או לא זכה בטור דה פראנס שבע פעמים, שלא לדבר על עונשים אחרים.

יש כל כך הרבה פרטים בסיפור הצליבה של ארמסטרונג, כל כך הרבה דמויות והאשמות וערכאות ועסקאות, שקצת קשה להבין מה בדיוק קורה. הנה ניסיון לעשות קצת סדר:

מה החידוש הגדול בדוח של USADA, שכולם מתרגשים ממנו עכשיו?

האמת שאין הרבה חידושים בדוח. חלק מהעדויות נגד ארמסטרונג שמופיעות בדוח הופיעו גם בתחקיר של המגזין ספורטס אילוסטרייטד, תחת הכותרת "התיק נגד לאנס ארמסטרונג", מינואר 2011; חלק שודרו בכתבה של תכנית הטלוויזיה "60 דקות", ש-11 מיליון איש ראו בארה"ב במאי 2011; חלק פורסמו לפני שנים בספרים שעיתונאים כתבו על ארמסטרונג. הכוח של הדוח הוא פחות במקוריות ויותר בנפח: 26 עדים, כולל 11 חברים לקבוצה של ארמסטרונג, שמספרים בפרטי פרטים על הסימום השיטתי.

הדוח מגבה את העדויות האלה בראיות חזקות יותר ופחות, בעיקר כדי לנטרל את קו ההגנה הקבוע של ארמסטרונג, שעדיין תקף אגב: שהוא נבדק יותר מכל רוכב אופניים אחר ומעולם לא נכשל בבדיקת סמים. ב-1999 למשל, נמצאו בגופו של ארמסטרונג סטרואידים אבל הרופאים שלו סיפקו מרשם לקורטיזון שמכיל סטרואידים ויועד, לפי המרשם, ליבלות בכפות הרגליים. הדוח מביא הוכחות לכך שהמרשם נכתב רטרואקטיבית. הדוח של USADA גם מצא שארמסטרונג העביר מיליון דולר לחשבון של מיקלה פרארי, רופא ומאמן אופניים בכיר שהורשע באיטליה בעבירות סמים, הרבה אחרי שהוא התחייב שהקשר ביניהם נותק.

אז ארמסטרונג אשם - לאן ממשיכים מכאן מבחינה פרוצדורלית?

תלוי את מי שואלים. מבחינת USADA הגענו לסוף הדרך; הסוכנות ניהלה חקירה של שנתיים, הרכיבה תיק נגד ארמסטרונג, ארמסטרונג בחר לא להגן על עצמו, המשמעות היא שהוא מורחק לכל החיים מכל ספורט ומאבד את כל התארים שלו - כולל השבעה מהטור דה פראנס. השאלה האם גוף אמריקאי יכול או צריך לקבל החלטה על תואר שניתן למנצח במרוץ שנערך בצרפת - תודו שזה לא מפתיע - אפילו לא עלתה בארה"ב.

השאלה הזאת כמובן עלתה באיגוד האופניים הבינלאומי (UCI), שהוא הגוף שאחראי על מדיניות הסמים והסנקציות שנובעות ממנה. האיגוד צריך להחליט עד סוף אוקטובר אם הוא מאמץ את הסנקציות של האמריקאים או מערער, מאיזושהי סיבה, לבית הדין העליון לערעורים בספורט (CAS). רק שיש אנשים - כמו דייויד האומן, מנהל WADA, הסוכנות העולמית נגד סמים בספורט - שלא סומכים על איגוד האופניים הבינלאומי במקרה של ארמסטרונג. "מה שנראה שקרה בסצנריו הזה", אומר האומן, "הוא שזה התנהל במשך הרבה שנים מתחת לאפים של אלה שהיו אמורים לגלות את זה, ולפרקים כנראה בידיעה שלהם".

האומן מתכוון קודם כל לפעם השנייה שארמסטרונג לכאורה כן נכשל בבדיקת סמים: בטור דה סוויס (שווייץ), מירוץ הכנה לטור דה פראנס, ב-2001. טיילר המילטון, חברו של ארמסטרונג בקבוצת יו.אס פוסטל אז ואחד העדים המרכזיים בתיק שלUSADA היום, טוען שארמסטרונג אמר לו שאנשים מסוימים "טיפלו בזה". התחקיר של "60 דקות" גילה שמנהל המעבדה השוויצרית שביצעה את הבדיקה נפגש עם יוהאן ברוניל, מנהל קבוצת יו.אס פוסטל שבה רכב ארמסטרונג, ועם ארמסטרונג זמן קצר לאחר הבדיקה. מאוחר יותר מנהל המעבדה נתן הצהרה בשבועה שאיגוד האופניים הבינלאומי ארגן את הפגישה כי הוא רצה להעלים את הבדיקה. בערך באותו זמן ארמסטרונג תרם 25 אלף דולר לאיגוד. שלוש שנים אחר כך הוא תרם 100 אלף דולר. "זה לא נראה טוב", אומר האומן, "כשאתה נותן כסף לאנשים שהגורל שלך בידיים שלהם".

מריון ג'ונס לא רק החזירה את המדליות האולימפיות שלה, היא ישבה בכלא. איך ארמסטרונג שונה ממנה?

מריון ג'ונס ישבה בכלא כי היא שיקרה (יותר נכון הודתה שהיא שיקרה) לחוקרים פדרליים במסגרת פרשת באלקו, מעבדת סמים בסן פרנסיסקו שסיפקה סטרואידים לכוכבי בייסבול ואתלטיקה קלה בסוף שנות התשעים ותחילת שנות האלפיים.

את התיק בפרשת באלקו בנה סוכן FDA (מנהל המזון והתרופות של ארה"ב) בשם ג'ף נוביצקי. נוביצקי היה אחראי גם על החקירה הפדרלית נגד ארמסטרונג, שהתמקדה בשנים (1999-2004) שבהן יו.אס פוסטל קיבלה יותר מ-40 מיליון דולר (בחוזה חסות) משירות הדואר האמריקאי, ובמקביל ניהלה לכאורה אופרציה שכללה סחר בסמים, הלבנת הון, וכמובן הפשע הכי חמור שאפשר לעשות - הונאה של ממשלת ארה"ב.

החקירה הפדרלית נגד ארמסטרונג הגיעה לשלב חבר המושבעים הגדול (Grand Jury: גוף משפטי שתפקידו להחליט האם יש די ראיות בתיק מסוים כדי להגיש כתב אישום), עד שבפברואר האחרון התובע הכללי של מרכז קליפורניה החליט לסגור אותה, כנראה כי הסיכויים להרשעה בבית משפט היו קלושים. תיאורטית התביעה יכולה לפתוח מחדש את התיק אם מתגלות ראיות חדשות - אבל ספק גדול אם הראיות בדוח של USADA מספיק חזקות כדי להרשיע את ארמסטרונג בבית משפט.

אוקי, אבל בדעת הקהל הוא כבר הורשע. זה הסוף של ארמסטרונג בזירה הציבורית?

לא בהכרח. ארמסטרונג התפטר מתפקידו כיו"ר LIVESTRONG כי הוא מבין שכרגע הוא מזיק לתדמית של העמותה. אחרי שנייקי פיטרה אותו, מאוד יכול להיות שעוד ספונסרים שלו (ביניהם עם יצרנית הבירה אנהאוזר-בוש ומותג המשקפיים אוקלי) יעשו אותו דבר. סוכנות שיווק הספורט מניו ג'רזי וו.16 מעריכה כי ארמסטרונג יפסיד כעת כ-30 מיליון דולר מהכנסות פוטנציאליות. אבל מתישהו, די בקרוב, הגל שמטלטל את חייו יישבר, ובסופו של דבר הוא אמריקאי: תמיד תהיה לו האופציה להכות על חטא באיזשהו שלב בחיפוש אחר גאולה, כי חיפוש אחר גאולה תמיד מתקבל באמריקה בברכה. הטקסני המפורסם האחרון שעשה את זה (האלכוהוליסט ג'ורג' בוש הבן) אפילו נהיה נשיא.