פתרון למפעל פניציה: קרן פורטיסימו תיכנס למפעל כמשקיע

(עדכון) - עפ"י הסיכום בין הנאמן לבין קרן ההשקעות פורטיסימו, הקרן תיכנס למפעל כמשקיע - באופן שימנע את סגירת המפעל שמעסיק כ-400 עובדים

פתרון למשבר במפעל פניציה - אמריקה ישראל שבאזור התעשיה ציפורית שליד נצרת עילית. לאחר שבתחילת חודש אוגוסט המפעל נכנס להקפאת הליכים בעקבות חובות בהיקף של כ-320 מיליון שקל לנושים, ספקים ובנקים.

על-פי סיכומים שהושגו היום בין הנאמן שמונה למפעל, רו"ח ברדיצ'ב, לבין קרן ההשקעות פורטיסימו, סוכם כי הקרן תיכנס למפעל כמשקיע וזאת באופן שימנע את סגירת המפעל שמעסיק כ-400 עובדים, בתוך ימים אחדים.

קרן השקעות פורטיסימו נוסדה בשנת 2004 ומתמקדת בהשקעות בחברות ההיי-טק וטכנולוגיה החליטה להשקיע במפעל והגישה הצעת רכישה. מפניציה נמסר כי בכוונת המשקיע החדש לייצב את המפעל ולהוביל אותו לדרך חדשה. הקרן צפויה להזרים לחברה עשרות מליוני שקלים והגישה הצעה לרכישת המפעל בכ-170 מיליון שקל.

מפניציה נמסר עוד כי מכירת המפעל כפופה לאישור הנושים ובית המשפט.

גורמים שמעורבים במו"מ למכירת פניציה לקרן פורטיסימו סיפרו הערב ל"גלובס" כי הקרן העמידה בימים האחרונים תוכנית עסקית מרשימה ואטרקטיבית, שעם יישומה היא תרוויח מהעיסקה לא מעט כסף: "הנאמן שהוביל את המשא ומתן, רו"ח ברדיצ'ב, יביא בשבוע הבא את ההסכם לאישור הנושים ובלתי סביר בעיני לראות מישהו שיקום ויצביע נגד. מכאן שלאחר מכן הוא יצטרך לקבל את אישור ביהמ"ש ופניציה תיכנס לימים חדשים של ודאות", אמר הגורם.

עם זאת, בימים הקרובים עתיד להימשך המו"מ שמקיימת הנהלת פניציה בשיתוף ההסתדרות וועד העובדים של המפעל על גיבוש תוכנית הבראה מקיפה בחברה. תוכנית ההבראה כוללת בין היתר פיטורים נרחבים, שלטענת גורם המקורב לנושא עשויים להקיף עד כמאה מעובדי החברה. חלק מהעובדים ייצאו לפרישה מוקדמת.

בחודשים הקרובים המדינה תעביר בשלבים סכומי כסף שעליהם התחייבה במסגרת המו"מ עם הנאמן והנהלת פניציה. בסופו של תהליך המדינה עתידה להזרים לפניציה סכום של 33-46 מיליון שקל באמצעות מסלולי סיוע שונים. סכומים אלה אמורים לאפשר לפניציה לגשר על פער העלות היקרה של ייצור באמצעות מזוט לייצור באמצעות גז. זאת, עד שהמפעל יקבל גז דחוס באמצעות מיכליות בעוד כשנה, כהליך ביניים עד לחיבורו לרשת הגז הטבעי.

הממשלה אישרה בתחילת השבוע תחילת השבוע את חיבור אזור התעשייה ציפורית למערכת הולכת הגז הארצית מה שיבטיח כי מפעל פניציה יקבל את מקורות האנרגיה שלו מתוואי קו הגז הטבעי. במפעל פניציה, שנקלע לקשיים, טענו כי אי-חיבור המפעל למערכת הולכת הגז הטבעי הארצי תביא לסגירתו.

תוואי הגז הטבעי, כפי שנקבע בתוכניות הממשלה, יגיע בסמוך למחלף הכניסה בסמוך לציפורית, אולם בהיעדר חיבור לאזור התעשייה עצמו נוצר מצב שבו מפעל פניציה אינו נהנה ממנו. כאמור, הממשלה החליטה על חיבור אזור התעשייה ציפורית בקטע שבין ממחלף הכניסה לאזור התעשייה ועד למפעל עצמו. החלטה זו תפתור את מצוקת האנרגיה של פניציה.