המדינה נערכת לרעידת אדמה: ההיערכות היא ל-7,000 הרוגים

אבי דוד, ראש האגף לתיאום והיערכות לחירום במשרד להגנת העורף: "ההיערכות היא ל-8,000 פצועים בינוני וקשה, ופגיעה ב-28 אלף בניינים שייבקעו או יינזקו קשה ועוד כמה עשרות אלפים שיינזקו קלות"

"אין ספק שברעידת אדמה הרסנית ייהרסו מבנים, ייהרגו אנשים ויהיו פצועים, ותפקידנו לעבוד הרבה לפני אירוע כזה ולתת הנחיות וכלים לצמצום הנזק", כך אומר אבי דוד, ראש האגף לתיאום והיערכות לחירום במשרד להגנת העורף, לקראת שבוע החירום הלאומי שהתחיל היום.

בשבוע זה תתרגל המדינה לראשונה תרחיש של רעידת אדמה קטלנית. זאת בהמשך להחלטת השר הקודם להגנת העורף, מתן וילנאי, לפני שנה וחצי, שב-2012 תתקיים פעילות אינטנסיבית לאומית להיערכות לרעידת אדמה.

בשבוע, שמכונה "נקודת מפנה 6", יתורגלו כל המערכות מתוך הבנה שרעידת אדמה תדרוש מענה ברמה לאומית בהיקפים רחבים לאורך זמן. לדברי דוד, לקחי רעידות אדמה בעולם מלמדים שהשיקום נמשך חודשים ושנים ולכן הם מחייבים מיקוד במענה. במשך השבוע יתורגלו הגופים המבצעיים - המשטרה, צה"ל, פיקוד העורף, הרשויות המקומיות, כיבוי והצלה, מד"א וכל משרדי הממשלה, בעוד המשרד להגנת העורף מייצר את האינטגרציה בין כל המערכות ואת התיאום במענה.

- מה יעזור התרגול לאירוע בזמן אמת?

"לא ניתן לייצר תרחיש אמיתי של רעידת אדמה עם עשרות אלפי בתים הרוסים ועשרות אלפי אנשים חסרי בית. מה שאנחנו עושים השבוע הוא לדמות מצבים, באמצעות תרגילים בשטח, ברשויות המקומיות ובבתי הספר, בחברת חשמל ובמתקני מים. נזרים את הבעיות תוך כדי התרגיל לגופים הרלוונטיים כדי שיתנו פתרונות תוך אינטגרציה ביניהם. שבוע החירום מייצר מודעות בקרב האוכלוסייה והגורמים שנדרשים לתת מענה, כדי שרעידת אדמה לא תהפוך לקטסטרופה, אלא אירוע שניתן להתמודד עמו".

- מה הנזק שנערכים אליו?

"אין תרחיש אחד, אין ודאות בנוגע למקום המדויק, הזמן המדויק והעוצמה. אבל ההיערכות היא ל-7,000 הרוגים, 8,000 פצועים בינוני וקשה, ופגיעה ב-28 אלף בניינים שייבקעו או יינזקו קשה ועוד כמה עשרות אלפים שיינזקו קלות. הערכת האוצר היא לנזק של עשרות מיליארדים בניתוח ראשוני".

- תמ"א 38 הוכתרה ככישלון?

"המשרד להגנת העורף לא מחליף אף גורם במדינה. האזרח צריך לדעת מה עליו לעשות, חברת החשמל צריכה לוודא שהיא ממשיכה לספק חשמל ברעידת אדמה, הביטוח הלאומי צריך לדעת שעליו להמשיך לספק שירותים, אמנם ברמה נמוכה יותר, אבל אנחנו לא מחליפים אף אחד ולא מצפים להחליף אף אחד. תמ"א 38 קיבלה במהלך החצי שנה האחרונה שינוי גדול (הורדת הסכמת הדיירים לשני שליש וקביעת תוספת של עד שתיים וחצי קומות), ועדיין יש מה לעשות. במשך שנים התמ"א לא קודמה, אבל מתקיים שיתוף פעולה בין הגופים, בהשתתפות משרדנו, כדי לעשותה כלכלית. אני מקווה שהתיקונים האחרונים יאיצו את הכדאיות הכלכלית של תמ"א 38 לקבלנים. זה יחסוך במקלטים ציבוריים ויתן מענה טוב יותר להצלת חיים".