האוצר בתוכנית חומש לחינוך פיננסי: "בישראל לא יודעים לנהל כסף"

החל מ-2013 המדינה תוביל לפחות קמפיין מרכזי אחד לשיפור המודעות הציבורית, כאשר החל מאפריל 2014 יהיה "חג" חדש בישראל: שבוע חינוך פיננסי שיתקיים בסמוך לחג פסח ובו יושקו יוזמות לחינוך פיננסי

"אנחנו בישראל לא בדיוק יודעים לנהל כספים. זה המצב. אנשים נקלעים למצוקה פיננסית לא מתוכננת, כש-52% מבעלי חשבון בנק נמצאו במינוס בשנה האחרונה ו-21% מבעלי החשבונות נמצאים במינוס באופן קבוע, ו-32% חרגו ממסגרת האשראי שלהם בשנה האחרונה. כולנו מתקשים לקבל החלטות פיננסיות נבונות. יש חשש מעיסוק בכסף, חוסר הבנת החשיבות וחוסר ידע ומורכבות".

את הדברים אמר היום גורם בכיר באוצר אגב הצגת תוכנית חומש שמוביל האוצר לקידום תוכנית חינוך פיננסי בישראל החל מהשנה הבאה, תוך שהבהיר כי "הצורך בחינוך פיננסי של הציבור אינו ייחודי רק לישראל".

מדבריו עולה שהחל מ-2013 המדינה תוביל לפחות קמפיין מרכזי אחד לשיפור המודעות הציבורית, כאשר החל מאפריל 2014 יהיה "חג" חדש בישראל: שבוע חינוך פיננסי שיתקיים בסמוך לחג פסח ובו יושקו יוזמות לחינוך פיננסי.

ממשלת ישראל החליטה על החינוך הפיננסי כבר ב-2005 ורק עכשיו זה מגיע לכדי מימוש. המחלקה לחינוך פיננסי באגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, מובילה את המהלך ותרכז את המהלך כגורם מתכלל שיסתייע בבנק ישראל, רשות ני"ע, בצבא ועוד. לדברי שר האוצר יובל שטייניץ, "אחד הלקחים העיקריים מהמשבר הכלכלי הגלובלי הוא חשיבותם של החינוך והאוריינות הפיננסיים".

ה"תוכנית הלאומית לקידום חינוך פיננסי בישראל" תותאם לשלבים שונים בחיים בישראל, החל ממערכת החינוך לילדים ונוער, עבור בצבא, ועד למועד הפרישה מעבודה. זאת, בדגש על קהלי יעד ייחודיים כגון עולים חדשים, בעלי הכנסה נמוכה, חרדים, נשים ובני מיעוטים.

אז מה עוד מתכננים באוצר עבור הציבור כולו? בנייר דיון בנושא שפרסם היום האוצר בנוגע לתוכנית החומש שלו לשנים 2013-2018, מוצע בין היתר להוביל פרסומי מוספים לחינוך פיננסי בעיתונים מרכזיים במהלך שבוע החינוך הפיננסי; הכשרת נאמני חינוך פיננסי מקרב מובילי דעת קהל רלבנטיים; הכנסת פינות חינוך פיננסי בתוכניות טלוויזיה ורדיו החל כבר מ-2013; כאשר באוצר מתכננים להעמיק את הקשר עם המדיה בדרגה נוספת החל מיוני 2018 באמצעות קידום פרויקטים משותפים כגון שעשועון טלוויזיוני וכו'.

בנוסף, באוצר מתכננים להגיע לציבור הרחב באמצעות האינטרנט, בין היתר באמצעות הקמת אתר ייעודי החל ממאי 2013, כאשר באוצר מתכננים להגיע לחשיפה של 15% מהאוכלוסיה בגילאי 20-40 כבר ב-2016.

כל אלו, כך צופים באוצר, יובילו לשינוי דפוסי הפעילות הפיננסית של הציבור כבר החל מסוף 2015, למשל דרך הפחתת בעלי חוב ולקוחות באוברדרפט כמו גם שיפור המעקב של הציבור הרחב אחר חשבונות העו"ש שלו, למשל. אגב, באוצר מיידעים להתמקד בשיפור האוריינות הפיננסית של קהלי היעד כגון חרדים ובני מיעוטים החל מיוני 2018.

עד כה האוצר קיבל הקצאה של 10 מיליון שקל לקידום התוכנית, "כאשר שוריינו כספים נוספים", אומר גורם באוצר שמוסיף עם זאת כי "אין ספק שהמדינה תצטרך להשקיע בכך משאבים". "אנו לא באים להחליף מישהו או לקחת אחריות של מישהו אחר. במערכת החינוך מי שיוביל את החינוך הפיננסי זה מערכת החינוך, למשל. אנו נסייע ונכווין מניסיוננו. כבר יש שת"פ", אומרת לי דגן, המשנה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון