המבקר: העבודה העסיקה יועצים ב-90 אלף שקל ללא תיעוד

העבודה שילמה לשני חברי כנסת שלה לשעבר, סלאח טריף ונאדיה חילו, שאותם העסיקה כיועצים, אולם בתיקיה לא נמצא תיעוד המפרט את טיב עבודתם והיקפה

‎‎סיעה העבודה שילמה 90 אלף שקל לשנה לשני חברי כנסת שלה לשעבר, סלאח טריף ונאדיה חילו, שאותם העסיקה כיועצים, אולם בתיקיה לא נמצא תיעוד המפרט את טיב עבודתם עבור הסיעה והיקפה - כך קובע דוח מבקר המדינה.

כחלק מפעילותן נוהגות הסיעות להתקשר עם נותני שירותים שונים. בביקורת הועלה כי אף שבחלק מהסכמי ההתקשרות נקבע כי על נותן השירות להמציא לסיעה תיעוד מפורט על פעילותו, לא היו בידי הסיעות אסמכתאות המעידות על מתן השירות ומפרטות את טיבו, ולפיכך לא ניתן היה לבחון את סבירות ההוצאה בגין השירות שניתן ולקבוע אם מדובר בתשלום בגין הוצאות כהגדרתן בחוק‎.‎‏

על-פי ההנחיות, לכל רישום במערכת החשבונות של סיעה צריך שתהיה אסמכתה המעידה על מהימנותו ושלמותו של הרישום, וממנה ניתן ללמוד על פרטי הפעולה, אך למרות זאת, חלק מהסיעות לא הקפידו על שמירת אסמכתאות כנדרש.

כך למשל, סיעת הליכוד התקשרה לקבלת שירותי ייעוץ אסטרטגי ותקשורתי משני יועצים בסך כולל של כ-32 אלף שקל בחודש, אך לא היו בידיה אסמכתאות המעידות על תוצרי השירות שניתן‎.‎‏

באגודת ישראל שולמו החזרי הוצאות בגין נסיעות בסך של 37,550 שקל לאדם שאינו מועסק על-ידי הסיעה, ואין בתיקי הסיעה הסכם התקשרות עמו ותיעוד המפרט בגין מה שולמו הוצאות אלה.

בעבר כבר התייחס מבקר המדינה לתופעה זו והתריע כי "על הסיעות להקפיד לנהוג על-פי ההנחיות, ולשמור בידיהן כל תיעוד בגין ההוצאות שהוציאו בפעילות הנעשית עבורן, לרבות דוחות בגין ביצוע פעילות והיקפה".

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה: "במפלגת העבודה מברכים על דוח נקי וחיובי. באשר לשניים האמורים, מדובר בסאלח טריף ובנדיה חילו שהועסקו כיועצים על-ידי אהוד ברק. יודגש כי מרגע שנבחרה שלי יחימוביץ' ליו"ר מפלגת העבודה הופסק לחלוטין נוהג זה. מפלגת העבודה עברה בשנה האחרונה תוכנית הבראה שבמסגרתה קוצצו הוצאות מיותרות, ומצבה הפיננסי של המפלגה הולך ומשתפר".

מהליכוד נמסר בתגובה: "מדובר ביועצים מתחום התקשורת והדוברות. עבודת יועצים אלה אינה מצריכה ניירת אלא פגישות של עדכון, ניתוח וייעוץ, ולפיכך לא היו תוצרי עבודה מוסמכים".