חשד: הסדר כובל ל-yes והוט עם האולפנים הגדולים

ברשות ההגבלים העסקיים חושדים כי ההסכמים בין הוט ו-yes לאולפנים בארה"ב מקנים להן בלעדיות ויקשו על חברות נוספות לחדור לתחום הטלוויזיה

רשות ההגבלים העסקיים בודקת חשד להסדרים כובלים בין האולפנים הגדולים בארה"ב לבין החברות yes והוט. ל"גלובס" נודע כי הרשות פנתה להוט ול-yes וביקשה לקבל מהן את ההסכמים עם האולפנים. על-פי החשד מדובר בהסדר כובל, שלפיו האולפנים הגדולים לא רשאים למכור תוכן לחברות טלוויזיה ישראליות נוספות, ובעצם מקנה להוט ול-yes בלעדיות.

בהוט וב-yes חושדים כי מקור התלונות הוא בחברות פרטנר וסלקום, שרוצות להיכנס לתחום הטלוויזיה, אך אין אישור לכך.

נודע כי בחלק מההסכמים עם האולפנים הגדולים צוין בחוזים כי הוט ו-yes יכולות להעביר תוכן בינן לבין עצמן, אך אסור להן לעשות זאת מול גורמים נוספים. זהו סעיף נוסף שלכאורה מהווה מכשול עבור שחקנים חדשים בתחום הטלוויזיה, שרוצים לקנות תוכן מהאולפנים הגדולים ומתקשים לעשות כן.

הנושא זוכה לטיפול מצד רשות ההגבלים העסקיים על רקע הניסיון להרחיב את התחרות בשוק הטלוויזיה על-ידי הצטרפותן של פרטנר וסלקום לתחום. האחרונות נמצאות במגעים מול האולפנים הגדולים וגופי תוכן נוספים כדי להעמיד חבילת ערוצים אטרקטיבית, שתוכל להתחרות בחבילות המוצעות היום על-ידי הוט ו-yes.

ברשות ההגבלים סירבו להתייחס לידיעה, אך אישרו כי מכתבים נשלחו להוט ול-yes.

גורמים בכירים מאשרים כי בעקבות הפניות מטעמה של הרשות להוט ו-yes, החברות העבירו את כל המידע המתבקש בידיעה ברורה שלא נפל פגם בהתנהלותן ושההסכמים שחתמו חוקיים לחלוטין.

גורם המקורב לנושא האשים את פרטנר וסלקום בכך שהן פועלות לפגוע בהוט וב-yes דרך רשות ההגבלים, במקום לנסות ולהקים מערך תוכן עצמאי ואיכותי ולהתמודד בתחרות שווה מולן.

בדרך לשוק תחרותי?

הפעם האחרונה שבה נתגלו הסכמי בלעדיות בעולם התוכן זכורה מההיסטוריה של חברות הכבלים, שרכשו תוכן דרך ICP, שהייתה חברת תוכן משותפת ל-3 החברות בטרם התמזגו.

החברה פורקה בעקבות מיזוג חברות הכבלים לחברה אחת, ולאחר שהוסדר עולם התוכן בישראל על-ידי מעורבות רגולטורית של מועצת הכבלים והלוויין ושל רשות ההגבלים העסקיים. אלה קבעו שאסור לקנות תוכן בבלעדיות, מה שסייע רבות לעלייתה של חברת הלוויין yes לאוויר.