בנקאי אירופי בכיר: "החיים בלי האירו יהיו הרבה יותר קשים"

ז'אן למייר, בכיר בבנק BNP פריבה, בטוח שאף מדינה לא תתנתק מגוש האירו ■ מארק קרלוס, האחראי על פעילות הבנק באירופה, מספר בראיון ל"גלובס" על הסיבות להקטנת הפעילות בישראל ("לא פוליטי"), ההזדמנויות ביבשת ("גרמניה והולנד"), והתחזית לשנה הבאה ("מצב כלכלי קשה")

קשה למצוא בימים אלה תחזית אופטימית לגבי אירופה, אולם בבנק BNP פריבה הצרפתי, מאמינים שהמאמצים הגדולים שנעשים לטיפול במשבר ביבשת יניבו תוצאות.

"גוש האירו הגיע לשפל במאי האחרון, כאשר החלו ספקות מהותיים לגבי המשך קיומו. אלא שמאז ניתנו תשובות ונעשו צעדים. אנחנו רואים בחלק מהמדינות שנעשו מאמצים להקטנת הגירעון, התושבים נרתמו לסייע, והמאמצים משתלמים", אמר ז'אן למייר, יועץ בכיר ליו"ר הבנק, במסיבת העיתונאים השנתית שהבנק ערך באחרונה בפריז.

למייר ציין היכן המצב בעייתי: "ביוון עדיין קשה, אך היא במצב טוב יותר. נעשים שם מאמצים לשפר את נתוני הכלכלה, אבל זה לא קל, בגלל מדיניות המס של המדינות, והצורך ברפורמות מבניות בכלכלה. אני מקווה שיוון תחזור למסלול - אם היא לא תצליח לעשות זאת, היא תצטרך התערבות חיצונית. בכל אופן, אני לא רואה כרגע תרחיש שבו תהיה 'תספורת' נוספת לבעלי האג"ח ביוון".

אולם למייר חושב שגוש האירו לא יתפרק: "אני לא רואה מצב שמדינה כלשהי תצא מגוש האירו. יש אולי ויכוחים על רמת ההתערבות של הבנק המרכזי באירופה, ה-ECB, אבל יש הסכמה מקיר לקיר על כך שצריך שיש צורך קריטי בהתערבות. היתרון הוא של-ECB יש כלים רבים, והאמון כלפיו גבוה".

למייר נשאל במסיבת העיתונאים מהיכן הביטחון שאף מדינה לא תצא מגוש האירו, והשיב: "בשום שלב במשבר לא חשבתי שמישהו ייצא מגוש האירו. החיים תחת משטר האירו לא קלים, אבל הם יהיו הרבה יותר קשים בלעדיו. אני לא רואה אף מנהיג אירופי לוקח סיכון ומוציא מדינה מגוש האירו, ומביא בכך לעוני רב במדינה. כמו כן, העלות של יציאה מהגוש גבוהה מאוד. למה שהמנהיגים יסכימו לשאת בעלות ובסיכון הגבוה ויעשו צעד שכזה".

באשר למצב הבנקים, אמר למייר: "הבנקים באירופה עברו תקופה קשה. כיום הם מתמקדים בעמידה בכללים של באזל 3, ויגיעו לכך ככל הנראה הרבה לפני המועד. הבנקים מתמקדים בכך, וזה בא על חשבון הצמיחה".

"קיפאון? אולי בישראל"

ל-BNP פעילות ב-80 מדינות, ביניהן ישראל. הבנק פתח נציגות בארץ כבר בשנת 1996, ולפני 6 שנים אף התרחב והפך את הפעילות לסניף. אלא שבתחילת השנה החליט הבנק דווקא להקטין את פעילותו בישראל ולחזור לעבוד בפורמט של נציגות עם מספר מועט של עובדים, לעומת מעל 40 עובדים שהיו לסניף.

בראיון ל"גלובס" מספר מארק קרלוס, האחראי מטעם BNP על פעילות הבנק באירופה, על ההחלטה לצמצם את הפעילות בישראל. "שינוי מבנה הפעילות בישראל נבע משינוי מבני שעשינו בפעילות העולמית של הבנק. מצאנו שהצרכים של לקוחותינו בישראל מתאימים לכך שהפעילות בארץ תהיה שלוחה ולא סניף".

- היו פרסומים על כך שהקטנתם את הפעילות בישראל בשל לחץ מצד העולם הערבי.

"זה לגמרי לא נכון. מעולם לא היה שיקול פוליטי בהחלטות העסקיות שלנו. אנחנו בנק - איפה שיש הזדמנות עסקית, אנחנו שם".

- מה אתם רוצים לעשות עכשיו בישראל?

"החלטנו להתמקד בעבודה עם תאגידים גדולים ומוסדות פיננסיים. אמנם יש לנו נציגות מצומצמת בישראל, אך אנו מציעים בה את מגוון השירותים והמוצרים שהבנק מציע ברחבי אירופה".

- האם תנצלו את מחנק האשראי המתגבש במשק הישראלי להרחבת מתן האשראי לחברות?

"בכל העולם ישנו לחץ על הבנקים להקטנת אשראי. הפתרון היום נמצא בשוק ההון. כבנק נפעל לסייע לחברות לגייס אג"ח או להנפיק. אנחנו מובילים בתחום הזה באירופה, וחזקים גם בארה"ב".

- אבל גם בתחום זה יש קיפאון.

"אולי בישראל יש קיפאון, בחו"ל המצב טוב יותר, וזו הסיבה שבגינה אנחנו מתמקדים בעבודה שלנו עם חברות בעלות אוריינטציה בינלאומית".

- איך אתה מסכם את השנה האחרונה עבור הבנק?

"BNP הוא אמנם בנק עולמי, אבל אירופה היא החלק המרכזי של הבנק, ולכן הושפענו מאוד מהמשבר. היינו צריכים להקטין את המינוף ולהתייעל. ההתייעלות כמעט הושלמה, וזה מאפשר לנו להסתכל אל העתיד ולחפש הזדמנויות לפתח עסקים חדשים, שיתאימו לעולם החדש שהשתנה בעקבות המשבר".

יוצאים מיוון

- איפה אתם רואים היום הזדמנויות?

"באירופה יש שתי מדינות שנרצה להתרחב בהן - גרמניה והולנד. יש בהן הרבה חברות גלובליות, שהן החברות המרכזיות שאיתן אנחנו עובדים בבנק, ונתח השוק שלנו במדינות אלה קטן ביחס לנתח השוק שלנו באירופה".

- מה באשר לפעילות במדינות ה-PIIGS (פורטוגל, איטליה, אירלנד, יוון וספרד)?

"החלטנו לצאת מרוב הפעילות שלנו ביוון, אם כי אנחנו מייעצים לממשלה שם ועובדים עם הסקטור הציבורי. במדינות בעייתיות אחרות, כמו פורטוגל ואירלנד, החלטנו להתמקד בעבודה עם חברות גלובליות שנמצאות במצב פיננסי טוב, ובמקביל לצאת מהפעילות עם הסקטור הציבורי".

- האם תתרחבו באמצעות רכישות?

"אנחנו לא חושבים כרגע על רכישות. הסביבה הרגולטורית אינה יציבה. הכללים השתנו כל כך הרבה פעמים והם עדיין משתנים. יש הרבה נושאים פתוחים, כולל בבאזל 3, וכאשר כל-כך הרבה נושאים נמצאים תחת דיון, שוררת אי-ודאות וזה בעייתי לבצע רכישות".

- לגבי צרפת, באחרונה הועלו המסים על ההכנסות הגבוהות, והיה חשש מבריחה של אנשים עשירים מהמדינה - אתם מרגישים את זה?

"ממש לא. אנחנו קוראים על זה הרבה בתקשורת, אבל לא מרגישים ששום דבר השתנה".

- מה התחזית שלך לשנה הבאה?

"המצב הכלכלי יהיה קשה בשנת 2013. כל האינדיקטורים מעידים על האטה, כולל באסיה, שהראתה צמיחה חזקה בשנים האחרונות. בנוסף, באירופה התחום הפוליטי ישפיע מאוד על הכלכלה. בכל אופן, הבנק מוכן לשנה הבאה, גם אם היא תהיה קשה".

השמועות על נפילת הבנק היו מוקדמות

BNP הוא אגד של בנקים שהתאחדו במהלך המאה ב-19. כיום כל הבנקים הגדולים בעולם הם בינלאומיים, אולם BNP הפך לכזה כבר לפני יותר מ-100 שנה, כשהקים פעילויות במדינות כמו הונג קונג ואוסטרליה.

האיחוד הגדול ביותר שביצע הבנק היה עם פריבה בשנת 1999, ומאז שמו המלא הוא BNP פריבה. לבנק נתח שוק של 10% מהבנקאות הקמעונאית באירופה, והוא פעיל כיום ב-80 מדינות.

הבנק נפגע מהמשבר באירופה, בעיקר בשל החשיפה הגבוהה שלו לאג"ח ביוון, ובשלב מסוים אף היו שמועות כי BNP פריבה על סף נפילה. אלא שמאז בוצעו בבנק מהלכי התייעלות ושיפור של המבנה הפיננסי, ו-BNP צפוי לעמוד בכללי באזל 3 כבר עד סוף השנה הנוכחית. "הפסדנו 3 מיליארד אירו מהחשיפה ליוון, אך כיום החשיפה שלנו נמוכה ועומדת על 200 מיליון אירו", אמר במסיבת העיתונאים פיליפה בורדנב, המשנה למנכ"ל הבנק.

ואכן, הבנק הצליח להציג רווח נאה של 4.7 מיליארד אירו במחצית הראשונה של השנה - הרווח הרביעי בגודלו בין הבנקים באירופה. גם הלימות ההון של הבנק גבוהה, 8.9%. התשואה על ההון של הבנק עמדה במחצית על 9%, ובכירי הבנק כינו אותה: "סולידית אך גבוהה".

באשר לתוכניות העתידיות של הבנק, אמר בורדנב, כי הבנק מתכוון להמשיך להתרחב במדינות מסוימות בעולם: "פתחנו פעילות בדרום אפריקה בשנה שעברה. אמרנו שנהיה בכל המדינות המשמעותיות בעולם, ודרום אפריקה היא מדינה שכזו". התוכניות לגבי אסיה, לפי בורדנב, הן צנועות בהרבה: "אנו לא מתכוונים להתרחב בקמעונאות באסיה. התרחבות ביבשת זו קשה יותר ורחוקה יותר מהפעילות הבסיסית שלנו".

* הכותבת הייתה אורחת BNP פריבה בפריז