זו המהדורה האחרונה שלו

מתי נדע אם המין האנושי הרוויח מהיעלמות התוכן המודפס?

השבועון הוותיק "ניוזוויק" הודיע השבוע כי ב-31 בדצמבר השנה תופיע בפעם האחרונה המהדורה המודפסת שלו. מאותו יום ואילך יהפוך "ניוזוויק" למגזין דיגיטלי לחלוטין, נגיש לקוראיו דרך מכשירים סלולריים, טאבלטים, מחשבים וקוראים אלקטרוניים למיניהם. רק לא בדפוס. כך, בקול ענות חלושה, מסתיימת לה היסטוריה מפוארת של כמעט 80 שנה.

"ניוזוויק גלובל", שמו החדש של המגזין, ינסה לבסס את המודל העסקי שלו על מכירת מנויים לקוראיו הנאמנים, בנוסף לפרסומות.

נכון לימים אלה, מעט מאוד אתרי תוכן איכותי הצליחו לשרוד בפורמט הדיגיטלי הזה. ימים יגידו אם המגזין יצליח לשמר את עצמו דרך השינוי הדרמטי הזה - או שהוא ייאסף אל דברי ימי ההיסטוריה כעוד הוצאה לאור, שנכנעה לקדמה.

למען האמת, אני מתייחס להיעלמות המהדורה המודפסת של "ניוזוויק" ברגשות מעורבים. כאיש היי-טק, אחד מבין מיליונים שכמוני מסביב לעולם, יש בי איזו מידה זעירה של חלק באשמה הקולקטיבית של כולנו שהמטנו את האסון הזה על עולם התוכן המודפס.

כולנו אשמים בכך שעמלנו בעשרים השנים האחרונות על פרוטקולי התקשורת המתקדמים, על הנתבים והמרבבים, על מעבדים מהירים ומתוחכמים, על מסכים בעלי רזולוציה אין-סופית, על יכולות לבניית אתרים ברשת, על כל אותם רכיבים שמרכיבים את האינטרנט ומאפשרים גישה מהירה, קלה ונוחה לתוכן דיגיטלי.

אנחנו, אנשי ההיי-טק, גרמנו למהפכה טכנולוגית שהשלכותיה הן כנראה מהמשמעותיות ביותר שחוותה האנושות.

מן הראוי שנזכור כולנו כי טכנולוגיית הדפוס, שהומצאה על-ידי יוהאן גוטנברג במאה ה-15, נחשבת עד היום לאחת מההמצאות החשובות ביותר בתולדות האנושות. מכונת הדפוס של גוטנברג אפשרה הפצה מהירה של ידע בעלות נמוכה ובזמן קצר לכל קצוות תבל.

היכולת הזו העלתה באופן דרמטי את כמות המשכילים ובהיקפים שהעולם טרם ידע קודם למהפכת הדפוס. המהפכה הזו קידמה את האנושות אל המצאות חדשות, ואף העלתה את רמת החיים של אוכלוסיות שלמות שהשכילו לנצל את הגישה החדשה שרכשו לידע שצברה האנושות במשך דורות רבים.

וכנגד הטכנולוגיה הזו יצאנו כולנו למלחמה, שלא בידיעתנו. אנחנו גרמנו להחלפתה בטכנולוגיה שבעצם ממשיכה את המהפכה: האינטרנט והתוכן הדיגיטלי אמורים להנגיש את הידע האנושי למיליארדי אנשים, באופן נוח יותר, מהיר יותר וזול יותר מאשר הדפוס הישן והטוב. אבל מצד שני, המודלים העסקיים שיאפשרו להמשיך וליצור תוכן איכותי ואמין עדיין רחוקים מלהוכיח את עצמם.

במובן הזה המהפכה הטכנולוגית הקדימה את זמנה. רחוק היום שבו יוכלו החוקרים לקבוע בוודאות האם המין האנושי הרוויח או הפסיד מהיעלמו של התוכן המודפס. מעניין אם הגרסה המקוונת של "ניוזוויק" תהיה עדיין קיימת כדי לדווח על ממצאי המחקר הזה.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.