הערכה: ב"בלוק 12" יש הרבה יותר מ-7 TCF גז טבעי

מנהל נובל אנרג'י בקפריסין: "אנו סבורים כי קיים פוטנציאל לכמות גדולה יותר של גז ב"בלוק 12" ולכן נמשיך לחפש אחר מאגרים נוספים" ■ גיאולוג: ההודעה רק מאששת את ההערכות כי קיימות כמויות גז שטרם התגלו באזור, כולל ב"לוויתן"

הצלחה נוספת לנובל אנרג'י וקבוצת דלק? לאחר שחשפה בתחילת חודש מאי על הימצאות כ-7 TCF (טריליון רגע מעוקב) גז טבעי ברישיון הקידוח "בלוק 12" שלחופי קפריסין, כעת מעדכנת נובל אנרג'י, השותפה העיקרית בקידוח, את ההערכות המוקדמות כלפי מעלה, וטוענת שככל הנראה כמויות הגז ברישיון גדולות בהרבה ולכן בכוונתה לחפש מאגרים נוספים בשטח.

כאמור, בתחילת חודש מאי, נובל אנרג'י הכריזה כי בבלוק 12 בקפריסין קיימות עתודות גז בהיקף 296 BCM, ששקולים לכ-8-9 TCF - יותר משהעריכה לפני כן.

נזכיר כי נובל אנרג'י החלה לקדוח את "בלוק 12" בקפריסין בספטמבר 2011 ודיווחה על הימצאות של 5 עד 8 TCF גז טבעי. לשם השוואה, במאגר "תמר" יש עתודות גז בהיקף 245 BCM או כ-9 TCF, וב"לוויתן" כ-450 BCM או כ-17 TCF ובקידוחי הלווין יש 1-2 TCF. על פי הממצאים הראשוניים שפירסמה נובל בסוף 2011, מכיל בלוק 12 בין 3 ל-9 TCF גז.

"אנו סבורים כי קיים פוטנציאל לכמות גדולה יותר של גז ב"בלוק 12" ולכן נמשיך לחפש אחר מאגרים נוספים ברישיון זה", כך אמר הערב (ד') ג'ון טומיק, מנהל נובל אנרג'י בקפריסין, במהלך מסיבת עיתונאים של כנס העוסק במקורות אנרגיה במזרח התיכון.

טומיק ציין בנוסף כי נובל תחפש גם אחר הימצאות נפט בשטח הרישיון, אם כי הוא הוסיף באותה נשימה שהסיכויים למציאת נפט בשטח הבלוק הם "קטנים אך לא אפסיים".

על פי גיאולוג המעורה בקידוחי גז בישראל, ההודעה של נובל מהערב רק מאששת את ההערכות כי באגן קיימות כמויות גז נוספות שטרם התגלו בקידוחי אקספלורציה באזור. בשיחה עם "גלובס" צוין עוד כי "התגליות 'תמר' ו'לוויתן' מקושרות בקשר גיאולוגי ברור עם רישיונות 'פלאג'יק' ו'בלוק 12', כך שלא מן הנמנע כי בסופו של יום נראה עדכוני כמויות נוספים של גז ב'לוויתן', או פרוספקטים אחרים הקיימים באזור התגלית".

בתייחסו לתוכניות האסטרטגיות של נובל, טומיק אמר כי בכוונת החברה לנהל משא ומתן עם הממשלה בניקוסיה לגבי הקמת מתקן הנזלה יבשתי (LNG).

נזכיר, נובל מחזיקה ב-70% מהזכויות בבלוק, יחד עם דלק קידוחים ואבנר מקבוצת דלק, המחזיקות 15% כל אחת ברישיון.