קלאריזן רוצה להיות הפייסבוק הארגוני

החברה שמספקת תוכנת ניהול פרויקטים שמותאמת לגישה מרחוק רוכבת על הטרנד החם של רשת ארגונית בחברות ומתכוננת לאקזיט

החזון של אבינועם נובוגרוצקי, מייסד ומנכ"ל חברת קלאריזן (Clarizen), היה מאז ומעולם לספק תוכנה שתרוץ על שרתים מרוחקים מהארגון במודל של תוכנה כשירות (SaaS). עם זאת, לא בטוח שנובוגרוצקי העריך שתוכנת ניהול הפרויקטים שפיתחה קלאריזן תשים דגש כל כך נרחב על נושא השיתופיות בין המשתמשים, ואפילו תשתלב באחד הטרנדים החמים בעולם המחשוב הארגוני, שנקרא "רשת ארגונית בחברות" (Enterprise social networking).

בתחילת הדרך, בשנת 2005, התמקדה החברה ביישום השיתופיות המוביל בעידן האינטרנט - הדואר האלקטרוני. התוכנה של החברה מנתחת את הדואר כך שישתלב בתהליכי העבודה הארגוניים כחלק ממשימה ויקדם את המכירות.

הרעיון של החברה היה לשלב את הגישה המסורתית לניהול הפרויקטים, שאותה ניתן למצוא בתוכנות הארגוניות, לבין המידע שמופיע במייל או בתהליכי תקשורת פנים וחוץ ארגוניים אחרים, כך שישתלבו למשימות עם דד-ליין ותרשימי Gantt, שנחשבים לתקן בניהול פרויקטים.

"ההזדמנות שלנו היא לחבר את הצד הסוציאלי של הקישור בין הקבוצות והמשתמשים לבין תהליך העסקי עצמו", אומר נובוגרוצקי, "מי שמשתמש בזה משנה את העסק, זה משנה את תפיסת העבודה".

הגישה של קלאריזן הוכיחה את עצמה לפחות בינתיים. לחברה, כך לדברי נובוגרוצקי, יש כ-50 אלף משתמשים בתוכנה, מבין 2,000 ארגוניים שרכשו את התוכנה. עבור כל משתמש מקבלת קלאריזן עשרות עד מאות דולרים והמכירות השנתיות שלה מוערכות בעשרות מיליוני דולרים.

מאז סוף העשור הקודם, החלו הרשתות החברתיות לזלוג לתוך הפעילות הארגונית. בקלאריזן הבינו שלא מדובר רק בשיתוף של דואר אלקטרוני, אלא ברשתות חברתיות אמיתיות, כאלה שמאפשרות לשתף סטטוסים, תוכני מולטימדיה, ליצור קבוצות עבודה ולפרוץ מסגרות ארגוניות חברתיות שנוצרו בעולם הפיזי.

בהתאם, הדור הבא של מסך העבודה של החברה נראה כמו עמוד פייסבוק, עם אפשרות להפוך סטטוס למשימה ארגונית, קישור לחברים אחרים בקבוצות עובדים ומידע בעל נופך חברתי.

לדברי נובוגרוצקי: "השוק המעניין ביותר כיום הוא של הרשתות החברתיות בארגונים, אני מאמין שזה העתיד. המהפכה הסוציאלית במקומות העבודה היא שלכל אחד יש דעה ותפקיד בתהליך. בדיוק כמו מה שנעשה באמצעות פייסבוק בשוק הפרטי, כשלכל אחד יש אמירה בעלת משמעות. זו מהפכה אדירה, כי לכל אחד יש יכולת להיות שווה יותר במקומות העבודה".

החיבור של קלאריזן למהפכת הרשתות החברתיות בעולם המחשוב הארגוני יכול להיות שווה גם הרבה כסף.

החברות שעוסקות בתחום, בלטו בשנה האחרונה כאחד הסגמנטים המוצלחים בעולם המחשוב. כמה דוגמאות: מיקרוסופט רכשה את Yammer ביוני תמורת כ-1.2 מיליארד דולר; Jive הנפיקה בדצמבר ונסחרת כיום לפי 900 מיליון דולר; ו-SAP רכשה את SuccessFactors בפברואר תמורת 3.4 מיליארד דולר. בכל המקרים, שיעור השווי לעומת המכירות משקף מכפיל גבוה מאוד - סביב ה-10.

"חברה עצמאית גדולה"

נובוגרוצקי טוען כי החברה מעוניינת להנפיק. "קלאריזן נמצאת באחד השווקים הכי חמים שיש, ואנחנו רוצים לקחת את החברה להנפקה", לדבריו, "אני חושב שאנחנו יכולים להיות חברה עצמאית וגדולה".

המטרה הזו, הוא מעריך, לא תושג בשנה הקרובה, מכיוון שהביצועים של החברה לא מספקים את המספרים המתאימים. עם זאת, בהתחשב בהערכות השווי שמקבלות החברות בתחום, ברור שקלאריזן עשויה להירכש בסכום גבוה, הרבה לפני שהנפקה תעמוד באופן פרקטי על הפרק.