דו"ח לעצרת או"ם: להחרים חברות ישראליות ובי"ל

דו"ח של המועצה לזכויות האדם של או"ם, קורא להטיל חרם בינלאומי גורף על חברות ישראליות ורב-לאומיות שמקיימות יחסים מסחריים עם התנחלויות בגדה המערבית ■ בין החברות: קאטרפילר, מוטורולה ואלביט

דו"ח של המועצה לזכויות האדם של או"ם, שהוגש הערב (ה') לעצרת הכללית של הארגון, קורא להטיל חרם בינלאומי גורף על חברות ישראליות ורב-לאומיות שמקיימות יחסים מסחריים עם מזרח ירושלים ועם התנחלויות בגדה המערבית ומספקות להן שירותים כלשהן, עד שהחברות האלה "יתחילו לציית לתקנים ולנהלים הבינלאומים של זכויות האדם", קרי ינתקו את היחסים עם ההתנחלויות.

מחבר הדו"ח הוא ריצ'ארד פוק, שנושא בתואר הרשמי של "דווח" למועצה לזכויות האדם של אל או"ם, שמושבה בז'נווה. פוק ידוע בהשקפותיו האנטי-ישראליות והאנטי-ישראליות. אשתקד הוא פרסם דו"ח שבו האשים את ארה"ב בפיגועי הטרור של 11 בספטמבר.

דוברת משלחת ישראל באו"ם, קארין פרץ, אמרה אמש: "ריצ'ארד פוק הפיק שוב דו"ח מוטה בצורה גסה.... שתלוש לגמרי מהמציאות. הדו"ח מעוות גם את העובדות וגם את החוקים שלכאורה קשורים בהן. בעוד שהוא תוקף את ישראל דף אחרי דף בדו"ח, הוא אינו מזכיר אפילו פעם אחת את ההפרות הנוראות של זכויות האד והתקפות הטרור של חמאס".

הדו"ח קורא להטיל חרם על החברות הבאות: קאטרפילר, ויאוליה (Veolia,שמפעילה בישראל את קונקס ושותפה בקונסורציום הרכבת הקלה), השמירה (ועל החברה האם שלה, (S4G), אהבה, בנק דקסיה ישראל, וולוו, מהדרין, אלביט, יוליט פקארד, מולטי-לוק, מוטורולה סולושנס (Motorola Solutions), סמקס (Cemex) וריוואל (Riwal).

בין הטענות שמעלה הדו"ח:

המסמך מציין שלוויאוליה יש החזקות בשיעור 5% בקונסורציום סיטי-פאס, מפעיל הרכבת הקלה בירושלים, באמצעות קונקס, החברה-הבת של ויאוליה בישראל, שמפעילה קווי אוטובוס ברחבי המדינה. לטענת הדו"ח, "הרכבת הקלה נועדה לחבר את ירושלים עם ההתנחלויות הבלתי חוקיות". על פי הדו"ח, "קונקס מפעילה את קו האוטובוס בין מודיעין לירושלים דרך כביש 443 , שמשרת את ההתנחלויות גבעת זאב ומבוא חורון". עוד טוען הדו"ח, כי חברה בת אחרת של ויאולה, קבוצת ויאולה ישראל, היא הבעלים והמפעילה של אתר הפסולת טובלן בבקעת הירדן, ש"נמצא בשטח פלסטיני כבוש".

על קטרפילר מטיל הדו"ח את ההאשמות שהועלו נגדה פעמים רבות בעבר: מוצרי החברה משמשים בידי צה"ל להרס רכוש פלסטיני בשטחים. המסמך מדגיש, כצפוי, את מותה של רייצ'ל קורי, אזרחית אמריקנית שנהרגה מפגיעת דחפור של צה"ל בעת שהפגינה נגד הרסית בתי פלסטינים בעזה במארס 2003. "הדחפורים המשוריינים מתורת קאטרפילר משמשים להריסת ישובים חקלאיים, חממות, מטעי זיתים עתיקים ושדות שהצמיחו יבולים, וכן בתים פלסטיניים רבים מספור ולפעמים גם חיי אדם", נאמר בדו"ח.

עוד טוען הדו"ח כי חברת השמירה, בשליטת G4S, מפעילה את המחסומים בשטחים ומספקת להם ציוד. לטענת המסמך, נותנת השמירה שירותי ביטחון לעסקים בהתנחלויות, לרבות ציוד ביטחון וצוותים ל"חנויות ומרכולים במודיעין עילית, מעלה אדומים, הר אדר והתנחלויות במזרח ירושלים".

על פי המסמך, מספק בנק דקסיה ישראל, בשליטת קבוצת הבנקאות האירופית דקסיה, שמרכזה בבלגיה, הלוואות ומשכנתאות לישראלים שחיים בהתנחלויות, ביין השאר באלפי מנשה, אלקנה, בית אריה, גבעת זאב וקדומים.

חברת אהבה מואשמת בדו"ח שהיא נמצאת בבעלות של התנחלויות, בניצול משאבי טבע של הפלסטינים ובעשיית עסקים שתורמים לכלכלת ההתנחלויות. המסמך טוען שאהבה מטעה את לקוחותיה מפני שמוצריה מסומניים כ"תוצרת ישראל". אהבה משמשת מטרה ותיקה לפלסטינים ואוהדיהם בארה"ב ובאירופה והדו"ח טוען שממשלות הולנד ובריטניה חקרו את החברה בחשד שהיא מוסרצ מידע מטעה ללקוחותיה.

הדו"ח מאשים את וולוושמוצריה משמשים בידי ישראל להרס בתים פלסטיניים, להקמת גדר ההפרדה ולבניה בהתנחלויות. כן נטען במסמך שוולו מחזיקה ב-27% ממניוך מרכבים, שאוטובוסים מתוצרתה "משמשים להעברת אסירים פוליטיים פלסטיניים מהשטחים לבתי-כלא בישראל". 73% הנתרים במניות מרכבים מוחזקים בידי הסוכנת הלעדית של וולוו בישראל, נאמר בדו"ח.

אלביט מואשמת באספקת מל"טים וציוד צבאי אחר לממשלת ישראל ובפיתוח ציוד מעקב אלקטרוני שהותקן על גדר ההפרדה ושמשמש גם התנחלויות. הדו"ח טוען, שיוליט פקארד חתומה על חוזה עם משרד הפנים לאספקת מערכות זיהוי ביומטריות שנמצאות בשימוש במחסומים בגדה ובהתנחלויות ובאספקת טכנולוגיות לצה"ל. טכנולוגיות אלה גורמות להפרת זכויות האדם בשטחים, נטען במסמך.

הדו"ח טוען עוד, שרוב היבולים והמוצרים החקלאיים שמשווקת החברה החקלאית מהדרין מקורם בהתנחלוית, אך החברה משווקת אותם כמוצרים שמקורם בישראל. עוד נטען שם, שהחברה משתתפת ביישום מדיניות המים המפלה של ממשלת ישראל: היא מספקת מיליוני מ"ק מים לחקלאים ישראליים, בעוד שהפלסטינים נותרים ללא כמויות מספיקות של מים.