משרד-החוץ לנציגי ישראל: לא לדבר על מגעי איראן-ארה"ב

ניו יורק טיימס": איראן השלימה למעשה הצבת כל הצנטריפוגות המתוכנות במתקן התת-קרקע פורדו ■ מאמץ איראני להצטיד בקלף חזק למיקוח במו"מ אפשרי עם המערב

משרד החוץ בירושלים שלח אתמול (ב') דוא"לים לכל השגרירויות והקונסוליות של ישראל בעולם עם הוראה להימנע מכל התבטאויות פומביות על האפשרות לקיום שיחות דו-צדדיות בין ארה"ב לאיראן. הדוא"לים מזכירים לדיפלומטים את הצהרתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שלפיה לא היה לו כל ידע מוקדם על מו"מ פוטנציאלי בין שתי המדינות והם ממליצים למכותביהם לא לדבר על הנושא. כך מדווח היום (ו') "ניו יורק טיימס".

ידיעה על מגעים בין ארה"ב לאיראן במאמץ להכשיר את הקרקע למו"מ בין שתי המדינות פורסמה השבוע ב"טיימס", אך הוכחשה ע"י נשיא ארה"ב, ברק אובמה ודוברים בממשל.

"אנו מזכירים שרה"מ ביקש שכל פניה להעניק ראיון בנושא זה חייבת לקבל את אישורו", נאמר בדוא"ל. ארבע המילים האחרונות הודגשו. העיתון מציין, שהדוא"ל לנציגויות הישראליות בחו"ל הוא חלק ממאמץ רחב יותר לאכוף שתיקה כללית בנושא, לרבות הוראות ברוח זו לכל עובדי הממשלה שמקיימים מגעים עם אמצעי תקשורת ודרישה של נתניהו עצמו לקבינט.

רק כמה שבועות חלפו מאז שנתניהו נאבק לאיחוי הקרע בינו לבין ממשל אובמה בסוגיה האיראנית, ועתה מנסים הוא ועוזריו למנוע היווצרות בעיות פוליטיות בעקבות הידיעה ב"טיימס" על המו"מ האפשרי בין וושינגטון לטהראן. עם בחירות באופק בארה"ב ובישראל, מנסים שני הצדדים לפקח על מסריהם הפומביים כדי למנוע התלקחויות.

אך בעוד שבארה"ב מדברים שרי הקבינט ומנהיגי מפלגתו של הנשיא בקול אחד, ובמקרים מסוימים רק בעקבות אישור מהבית הלבן, בישראל המצב שונה, מציין העיתון. השרים חשים עצמם חופשיים להתבטא כאוות נפשם בנושאים אלה ואחרים, בלי להתחשב במדיניות הרשמית של ישראל בנושאים המדוברים.

"אני חושב שרוב האנשים שמגיבים אינם יודעים דבר וחצי דבר והם פשוט מדברים כאילו הם יודעים", אמר פקיד ישראלי בכיר לגבי המו"מ הפוטנציאלי בין ארה"ב לאיראן. "אני שמעתי את ראש הממשלה אומר לקבוצת אנשים, כבדרך אגב, שאין לו מידע על מו"מ אפשרי בין וושינגטון לטהראן. ראש הממשלה היה צריך לדעת, ואם הוא אומר שלא ידע, אז זה נכון".

קודם לכן מסר "ניו יורק טיימס", כי איראן השלימה למעשה התקנת כל הצנטריפוגות המתוכננות במתקן התת-קרקעי פורדו, שקבור מתחת לצלע הר, ליד העיר הקדושה קום.על פי הידיעה, מדובר בכמעט 3000 צנטריפוגות. איראן קרובה עתה ליכולת לייצר נשק גרעיני, או אולי היא נמצאת על סף היכולת הזו, אם מנהיגיה יחליטו להמשיך במאמצי הפיתוח של נשק גרעיני.

התקדמותה של איראן בפורדו נחשפה ע"י פקידי ממשל בוושינגטון שמודעים לממצאים של פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שביקרו באתר פורדו במסגרת תפקידם.

על פי הערכות של מומחים, השלמת ההתקנה של כל הצנטריפוגות בפורדו תעניק לאיראן קלף חזק במו"מ הצפוי בינה לבין ארה"ב ומדינות אחרות.