גם השנה יהיה ראלי סוף שנה

עם עונת דוחות קשה ופסגה סביב 1475 המצב היה צריך יותר גרוע

האם יהיה לנו השנה עוד End of Year Rally (עליות סוף שנה)? לדעתי כן. הסיבה העיקרית היא שהשנה, למרות שכל מאפייני משבר החוב רק החמירו, יש סיכוי לשילוב מעניין של גורמים חד-פעמיים, וזה עם עונתיות חיובית, יביא את נכסי הסיכון (בהם כלולים המניות) לעלות פעם נוספת. לפניכם אותם גורמים:

חוסר וודאות בארה"ב

לא משנה מי ייבחר, חוסר הוודאות תתפוגג ב-7 לנובמבר.

בחירותו מחדש של הנשיא אובמה תהווה המשך של המצב הנוכחי, בו יש יד קלה מאוד על כל מנגנוני התמרוץ. הישארותו אובמה, אומרת גם הישארותו בן ברננקי וצוותו בראש הפדרל ריזרב. זהו, כמובן, דבר חיובי מאוד לשווקים הפיננסיים, הנהנים ישירות מן הכספים שהפד מזרים דרך הבנקים הגדולים.

אם רומני ייבחר, הדבר אמנם רע מאוד לגבי הפד, אבל המשקיעים יתחשבו בעובדה שיש עוד הרבה זמן עד תחילת ינואר, דהיינו עד שמדיניותו תתחיל להיכנס לביצוע כלשהו. כמו כן, היבחרותו של רומני תצביע על הקלה במיסים, ברגולציה, ביטול תוכנית הבריאות של אובמה, ופתיחת אפשרות לפיתוח משאבי טבע בקנה מידה הרבה יותר מאסיבי. כל אלו חיוביים מאוד לגבי הכלכלה האמיתית, ואולי ירככו לזמן מה את ההשפעה של פיטוריו של בן ברננקי.

פתרון חלקי לבעיית הצוק הפיסקאלי

בעולם הפיננסי יש אמרה ידועה ולפיה מה שידוע לא יכול להזיק. הכוונה לכך שהשוק מבטא את ההשפעה של כל מה שידוע . והנה, על ה"צוק הפיסקאלי" (מבול המיסים שיתווספו ביחד עם קיצוצים האוטומטיים בראשון לינואר 2013) כבר מדברים בגלוי, ובצורה די בהולה, כבר חודשים רבים.

רמות מחירים נוחות יותר:

מאז ההכרזה על ההרחבות הכמותיות, באירופה ובאמריקה, ראינו רק ירידות בכול קומפלקס הסיכון. מניות, סחורות, המטבעות מול הדולר, הכול ירד. לכן, ההגעה לעונה החיובית, תעשה מרמות מחיר הרבה יותר נוחות, ובמצב של פסימיות לא קטנה. פסימיות זו תאפשר למניות לעלות, ללא חשש ממצב של אופוריה גדולה מדיי, וזאת לזמן רב.

ספרד, וסין:

לפנינו שני אירועים חיוביים, שעוד לא קרו. עוד לא התבשרנו על תוכנית הרחבה, בקנה מידה גדול, מצד השלטון הסיני. זאת על מנת לעצור את תהליך ההאטה הקורה במדינה גדולה זו, בתקופה האחרונה. כאשר זה יקרה, זה בוודאי ישפיע באופן די מיידי על הסחורות, ובאופן עקיף, גם על המניות, ועל כל מה שאנטי-דולר.

כמו כן, ספרד עדיין לא ביקשה את הסיוע שיאפשר לבנק המרכזי האירופי להתחיל בביצוע ה-QE המאסיבי שלו (OMT). אירוע זה, שכולם מצפים לו, ושראינו איך הוא אמור להשפיע על האירו, עוד לפנינו.

בחירות בישראל:

הבחירות אצלנו לא משפיעות על השווקים הבינלאומיים. הבה לא נפתח שיגעון גדלות בנושא. אבל, הבחירות בישראל מבטלות, כמעט לחלוטין, את הסיכוי לתקיפה ישראלית על איראן, לפני מועד אותן הבחירות אצלנו. מצב דברים זה מוריד דרמאטית את אחת מן הסכנות הגיאופוליטיות הכבדות ביותר, דבר המהווה קטליזאטור לחיוב.

QE3:

בל נשכח את הרוח הגבית של כל תוכניות ההרחבה, התמרוץ, וההקלה, בכול המדינות המפותחות, וכאמור, בקרוב, גם במתפתחות. רק בארה"ב, מדובר על 85 מיליארד דולר, לחודש, שיעברו דרך הבנקים, לשימושם.

וכך, ביחד עם עונתיות חיובית אדירה של צריכה, ייצור, ואווירת חג, הסיכוי הסביר הוא שנראה אכן ראלי סוף שנה נוסף.

והנה העדכון הטכני השבועי למדד S&P500 בעזרת הגרף היומי שלו (עד מצבו ביום שישי החולף):

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

בשבוע שעבר כתבתי שלדעתי תגיע שבירה מטה מתחת ל-1430, דבר שיכוון מייד את המדד לכיוון 1400, ולאחר מכן ל-365, שם יימצא הממוצע הנע 200 יום, המצויר כאן בירוק בהיר.

כך אמנם קרה, כאשר ראינו שהשבירה של 1430 אכן בוצעה במהלך מאוד אסרטיבי, כי כל הסוחרים הגדולים היו כמובן מודעים לחשיבות המהלך הזה, ולכמות פקודות קטיעת ההפסד שנמצאו מתחת לרמה חשובה זו.

אבל ראינו גם שכל מה שקרה לאחר אותה שבירה מהירה, הייתה התייצבות, והססנות, ולא המשך לכיוון היעד הבא של 1365. למעשה המדד עוד לא הגיע לרמת 1400, אשר היוותה כמובן את היעד הברור, והפשוט, הראשון בדרך מטה (1 סגול).

מה קורה כאן? למה אין המשך ברור למגמה הרשמית היורדת כאן, הקיימת מאז השבירה של 1430? לדעתי התשובה נעוצה בבחירות המתקרבות מאוד בארה"ב. לא נכנס כאן לתיאוריות קונספירציה, אבל מי שעוקב אחר השווקים האמריקאיים, לא יכול שלא להתפלא, הן מן החיוב הפתאומי, והמודגש, בנתוני המקרו האחרונים, והן מן התנועות התוך יומיות של קניית חוזים על מדד זה, כאשר נראה שהמדד הולך לצלול.

מייד יאמרו לי שהרי הנה, המדד אכן יורד בכל זאת. מה שאני אומר הוא, שלאור עונת הדוחות הקשה כל כך, ולאור הפסגה המשולשת סביב 1475, יכולנו לצפות למהלך הרבה יותר עמוק מטה, ושמהלך שקבלנו לא היה עוצמתי דיו. בכול אופן, אציין כאן שהמדד נמצא מתחת לבסיס אותה פסגה משולשת, מתחת לממוצע הנע 35 יום (המצויר כאן בשחור), וששני האינדיקאטורים שאנו עוקבים אחריהם כאן, דהיינו אינדיקאטור כניסת הכסף (2 סגול), ואינדיקאטור המומנטום (3 סגול), שניהם מראים על חזרה מטה, ללא שום סטייה חיובית כלשהי.

למרות כל אלו, ועל פי מה שאני חש בכמויות הביקוש, וההיצע, התוך יומיות, ועל פי אופי הנרות המאוד הססני, אני חושב שהגעה ל-1400 תהיה סיבה לתיקון מינורי עולה, ואולי למשהו הרבה יותר חיובי לקרת אותן בחירות . הדבר יוכל להתפרש כבדיקה, מלמטה, של השבירה, או אף יצירה של שיא נמוך חדש, ולגיטימי לגמרי, במסגרת של המגמה היורדת.

לסיכום אומר ששבירה של 1430, המהווה אישור למגמה יורדת בטווח המוצג, והאינדיקאטורים הטכניים, מורים לנו לכאורה על המשך מטה. על פי כל מיני גורמים טכניים, וסמיכות הבחירות, אני חושב שנראה בתחילת השבוע הבא, דווקא מהלך מינורי עולה.

מהלך זה יוכל להיות תחנת ביניים למהלך מטה יותר משמעותי, אם וכאשר הירידות יתחדשו. כאן המקום להזכיר, שאסטרטגית, אני רואה את כל הירידות כאן, כמהלך ליצירת בסיס נמוך יותר במחיר, לקיום ראלי סוף השנה, שעליו הרחבתי לעיל.

שבוע טוב והשקעות מניבות לכולם.

  • משה שלום הוא ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.