"צעדי ב"י עלולים דווקא לזרז עליות המחירים בשוק הדיור"

דש: "המגבלה של 75% על הרוכשים של דירה ראשונה לא כל כך מגבילה אותם" ■ איילון: "צעדי הבנק המרכזי צפויים לקנות עבור הממשלה החדשה שתקום עוד קצת זמן לטפל בצרה צרורה זו של מחירי נדל"ן גואים"

האנליסטים מגיבים היום (ב') לצעדי בנק ישראל בהגבלת המשכנתאות והורדת הריבית המפתיעה.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "בנק ישראל ניסה ואף הצליח להפתיע את השווקים בהורדת הריבית הבלתי צפויה ולתפישתנו כזו אשר אינה מחויבת במציאות וסותרת את המטרה המוצהרת לצנן הדרגתית את שוק הדיור למגורים. נראה כי להפחתת הריבית המפתיעה בתזמון הנוכחי תהא השפעה מחממת יותר על שוק הנדל"ן המקומי מאשר ההשפעה המצרפית של הטלת ההגבלות החדשות על המינוף בשוק הדיור למגורים אשר ממוקדת בעיקר ברוכשי דירות למטרות השקעה. צעדי הבנק המרכזי צפויים לקנות עבור הממשלה החדשה שתקום עוד קצת זמן לטפל בצרה צרורה זו של מחירי נדל"ן גואים. כזכור בועת נדל"ן הפילה בשנים האחרונות כלכלות גדולות הרבה יותר מן הכלכלה הישראלית ולפיכך מדובר באיום אשר אין להקל בו ראש".

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש בית השקעות: "הבחירה של בנק ישראל להוריד את הריבית כדי להקל על מצב המשק תוך ביצוע צעד מאזן של הטלת מגבלות על המשכנתאות עלולה דווקא להעלות את הסיכון שטמון בשוק הדיור המתנפח. הורדת ריבית פועלת להקטנת כדאיות השקעה בפיקדונות הבנקים ובאגרות חוב של הממשלה ודוחפת משקיעים לחפש השקעה אלטרנטיבית, כדאית יותר. כתוצאה מזה כספים נוספים של המשקיעים עשויים לזרום אל שוק הדיור ולדרבן המשך העלאת המחירים. על פי המחקר של בנק ישראל, רק כמחצית מהמשקיעים נזקקים בכלל ללקיחת משכנתא ולכן המגבלה שהטיל עליהם בנק ישראל עשויה לא להיות אפקטיבית. גם המגבלה של 75% על הרוכשים של דירה ראשונה לא כל כך מגבילה אותם. מרביתם לוקחים משכנתאות בשיעור מימון נמוך יותר. לכן הביקושים מצדם לא צפויים לרדת. בסה"כ, נראה שהצעדים האחרונים של בנק ישראל עלולים דווקא לזרז עליות המחירים בשוק הדיור".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "השפעת הצעד הנוכחי על מחירי הדירות קשה לאמידה: מצד אחד יורדת הריבית ומגדילה את אטרקטיביות של ההשקעה בדירה ומצד שני השפעת ההגבלה על רוכשי דירה להשקעה תלויה באחוז לוקחי המשכנתאות שמעל 50 אחוז, נתון שלא קיים בידינו ובספק אם קיים בידי בנק ישראל. מה שבטוח הוא שאם הצעד הזה יתגלה כלא אפקטיבי נראה צעדים נוספים בהמשך. להערכתנו, די בנחישות זו כדי לעצור את עליית מחירי הדירות. בהקשר של הריבית, להערכתנו לא נראה ירידה נוספת בטווח של החצי שנה הקרובה".

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות: "בעקבות ירידת הריבית החודש, שניתן להסבירה כעת על ידי הקלה בסביבת המחירים ובסביבה התקציבית בארץ וכן על ידי ירידה בקצב האינפלציה והקלות מוניטאריות בחו"ל, אנו מעריכים כי הריבית תישאר מעתה לא שינוי; בתווך, יבחנו השלכות ההגבלות המוקשחות החדשות על שוק הדיור ובנק ישראל ימתין לראות אם תקציב המדינה בשנה הבא אכן ירסן את ההוצאות המוגדלות ואת החריגה הגדולה מיעד הגירעון, שהסתמנה עד כה".

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות: "בבנק חוששים, ובצדק, מזינוק מחודש במחירי הדירות בסביבת ריבית נמוכה כל כך וכדי לנסות למנוע זאת בחרו בבנק להשתמש בהגבלות על המשכנתאות הניתנות. עם זאת, ספק אם הכלים של הגבלת שיעור המימון על המשכנתאות אפקטיביים במידה מספקת שכן משקי הבית ובעיקר המשקיעים המאמינים בהמשך העלייה במחירי הדירות מוצאים דרכים לעקוף הגבלות אלו".

גולן ספיר, משנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות: "בנק ישראל יוצא בעסקת חבילה כשמצד אחד ער למצב הכלכלי ולמדד המחירים הנמוך שפורסם לאחרונה, ומאידך פועל לצנן את שוק הנדל"ן ע"י הגבלות קשות על רוכשי הנדל"ן. להערכתנו בסיגמא, לא די בצעדים אלה כל עוד לא פותרים את בעיית ההיצע, שעדיין נמוך ביחס לביקוש הטבעי".

צח ברקי, הכלכלן הראשי של קבוצת דן אנד ברדסטריט: "הפחתת הריבית הנוכחית לא תתרום משמעותית לעידוד צמיחה ריאלית מקומית לאורך זמן, מאחר שלהאטה בצמיחה הגלובלית יש השפעה מהותית. מה גם, שגידול מואץ בהיקף המשכנתאות עשוי להביא להתפתחות של בועה במחירי הדיור שכן הריבית מהווה הפרמטר המרכזי לגובה הביקוש למשכנתאות".

ורד יצחקי, מנכ"לית פריקו ניהול סיכונים: "כפי שציפינו, מהלך הפחתת ריבית מצד בנק ישראל, בוצע במקביל לנקיטת צעדים להגבלת שוק המשכנתאות, זאת על מנת למנוע המשך לחצי מחירים בשוק הדיור. הפחתת הריבית תואמת את סביבת האינפלציה היציבה שעומדת על כ-2.1% בשנה האחרונה. במיוחד בתקופה זו בה המשק סובל מגל פיטורים, הפחתת ריבית מסייעת להקטנת עלויות המימון של החברות ולעידוד הצמיחה. להערכתינו על רקע ההגבלות על שוק המשכנתאות מצד בנק ישראל, תתאפשר הפחתת ריבית נוספת עד סוף השנה".