פסגות: כ-170 אלף לקוחות ינטשו את חברות הסלולר ברבעון

האנליסטית אילנית שרף: כניסתן של גולן טלקום והוט מובייל לשוק הסלולר במהלך הרבעון השני צפויה להשפיע בעוצמה על דוחות המחצית השנייה של 2012 של חברות הסלולר הוותיקות פרטנר, סלקום ופלאפון

"נטישת הלקוחות נטו מחברות הסלולר הוותיקות ברבעון השלישי תסתכם ב-160-170 אלף לקוחות" - כך מעריכים בבית ההשקעות פסגות בסקירה לקראת דוחות הרבעון השלישי של 2012 של חברות התקשורת.

בסקירה תחת הכותרת "ענף התקשורת במגמת התכווצות", מעריכה האנליסטית אילנית שרף, כי כניסתן של גולן טלקום והוט מובייל לשוק הסלולר במהלך הרבעון השני צפויה להשפיע בעוצמה על דוחות המחצית השנייה של 2012 של חברות הסלולר הוותיקות פרטנר, סלקום ופלאפון (באמצעות החברה האם בזק ).

שרף מציינת כי הניסיון של החברות הוותיקות לעבות את מערכי השימור כדי למתן את שיעור נטישת הלקוחות, מיתנה את היקפי הפיטורים, אבל היא צופה המשך התייעלות אגרסיבית בפרטנר ביחס לענף, כאשר מנגד בפלאפון החברה התקשתה להמשיך במהלכי ההתייעלות על רקע ניסיון ההתאגדות של העובדים בחברה.

האנליסטים של פסגות צופים כי שיעור הנטישה בפרטנר יהיה הגבוה ביותר בענף ויסתכם ב-10% ברבעון השלישי. להערכתם, החברה איבדה 75 אלף לקוחות במהלך הרבעון. חברת פלאפון צפויה לרשום עלייה של עד 8% בשיעור הנטישה - 55 אלף לקוחות נטו. שיעור הנטישה בסלקום צפוי לעלות ב-9% אך צפויה להציג ירידה קלה במספר הנוטשים, עקב קליטת מנויי צה"ל.

בפסגות צופים כי חיתוך המחירים שביצעו חברות הסלולר הוותיקות יביא לשחיקה בהכנסה החודשית הממוצעת ללקוח (ARPU). ה-ARPU של פרטנר צפוי להישחק בכ-5% לעומת הרבעון הקודם ובכ-13.5% לעומת הרבעון המקביל ל-96 שקל. ה-ARPU של סלקום צפוי להישחק ב-6% ביחס לרבעון הקודם וב-18% לעומת התקופה המקבילה ל-85 שקל, וה-ARPU של פלאפון יתכווץ ברבעון השלישי ל-95 שקל.

האנליסטים מעריכים גם התכווצות במכירות ציוד הקצה, על רקע התגברות התחרות, הפחתת התעריפים וירידה בכמות השדרוגים. יחד עם זאת, יש לכך גם השפעה חיובית על דוחות החברות לדעתה של שרף, שכן ירידה בסבסוד מכשירי קצה והתכווצות פריסת התשלומים יובילו להמשך הירידה בהשקעה בהון חוזר ולעלייה בתזרימי המזומנים של חברות הסלולר.

שולי הרווח התפעולי של סלקום צפויים להערכת פסגות לרדת ל-16% לעומת 19% ברבעון השני. ה-EBITDA יתכווץ ל-421 מיליון שקל לעומת 474 מיליון שקל ברבעון הקודם. שיעור הרווחיות של פרטנר צפוי לעמוןד על 16%, מעט נמוך לעומת הרבעון הקודם, בעוד שהרווח הנקי יעלה ל-137 מיליון דולר. פלאפון, להערכת פסגות, צפויה להציג שחיקה בהכנסות וברווחיות, אך גם שיפור בתזרים.

על החברה האם של פלאפון, בזק, בפסגות מעריכים כי פתיחת השוק הסיטונאי תעמיק את מגמות השחיקה במכירות וברווחיות בתחום הקווי, כמו גם הפרישה של כחלון מהפוליטיקה, מה שעלול להאט במשהו את כניסת התחרות לתחום תשתיות האינטרנט והטלפוניה הקווית.

בפסגות יעדכנו את מחירי היעד וההמלצות, במידת הצורך, למניות התקשורת לאחר פרסום הדוחות הכספיים.