מה רוקח יעקב בר לב בחברות וויידמד ובדי מדיקל?

בר לב: "אני אדם יסודי, אני לא עושה חפיף. כשהבולדוזר הזה מתחיל לזוז, הוא זז נכון" ■ מיהו בעל המניות שמשנה את פניהן של חברות ביומד?

ביום חמישי הודיעה חברת וויידמד, המפתחת תוכנה לניטור שינה וסמנים קרדיולוגיים, על עזיבתם המפתיעה של המנכ"לית אניה אלדן, ורוב חברי הדירקטוריון. זו לא החברה היחידה בתחום המכשור הרפואי שבה חלה תחלופת מנהלים דרמטית שכזו בחודשים האחרונים. גם די מדיקל, מתחום משאבות האינסולין, עברה שינוי דומה.

המשותף לשתי החברות הללו הוא בעל המניות הגדול בהן, יעקב בר לב, הבעלים של "המרכז הישראלי לאורטופדיה". שתי החברות שנחשבו בעבר מבטיחות, נסחרות היום בשווי נמוך - וויידמד נסחרת ב-6.7 מיליון שקל ודי מדיקל ב-7.1 מיליון שקל - לאחר שלא הצליחו לספק את הסחורה כשהגיעו לשלב המכירות.

בווידמד הגיע בר לב להחזקה של 13% באמצעות קניית מניות בבורסה בהדרגה, במשך כמעט שנה. הוא מוביל את גרעין השליטה יחד עם בית ההשקעות אי.בי.אי (מחזיק כ-17%), ולפני כמה חודשים החל לגבש מהלך של התנגדות להנהלה הקיימת, עד למהלך העזיבה של המנכ"לית וחברי הדירקטוריון שהגיע, כאמור, בשבוע שעבר.

לדי מדיקל - שם הוא מחזיק 7.5% ממניות החברה ויש לו הסכם בעל פה על הצבעה משותפת עם בעל המניות הגדול השני החברה, שמעון כהן המחזיק כ-8% - הוא נכנס באוגוסט השנה, לאחר שהיה ברור כי החברה נמצאת בקריסה. בעוד בווידמד החלפת ההנהלה על ידו נעשתה בהחלטת דירקטוריון, הרי שבדי מדיקל התחלופה הייתה בהסכמה הדדית עם המנכ"ל והסמנכ"ל וברוח טובה.

בשתי החברות הביא בר לב קבוצה מגוונת של דירקטורים חדשים. כך, למשל, בדי מדיקל מונה כמנכ"ל דוד שוורץ, מנכ"ל חברת ההשקעות שוורץ שוקי הון, ופרופ' ברוך מבורך, מנהל מכון סקרים ויועץ עסקי ופרופ' למדעי המדינה, מונה לדירקטור. בווידמד הוא מינה לדירקטור את זוהר הייבלום, שותף בחברת מומנטום המתמחה בהבראת חברות.

"אני אדם יסודי, אני לא עושה חפיף"

השאלה הגדולה עם כניסתו של בר לב לחברות הייתה מה יעשה בהן. "בווידמד אין לי כוונה להפוך את החברה לשלד", הוא אומר כעת בראיון ל"גלובס". "לו הייתי רוצה שלד, לא הייתי משלם מיליון שקל על 13%. יש לי תכניות גדולות לחברה הזו על בסיס היכולות הקיימות שלה". לגבי די מדיקל הוא אינו מוכן לפרט בשלב זה. "שם, אנחנו עוד בשלב הלימוד", הוא אומר.

אז מיהו יעקב בר לב? עבור הפעילים בשוק ההון הוא פנים חדשות כבעל עניין בחברות, אך שוק ההון אינו חדש לו. "אני בר לב יעקב. למדתי מתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטת בן גוריון. עסקתי בתחום התוכנה בשוויץ ובתחום האקטואריה בחברות ביטוח חיים", הוא מציג את עצמו ברשמיות. "לאורטופדיה הגעתי במקרה. השקעתי ב'מרכז הישראלי לאורטופדיה' ולאט לאט ראיתי שניתן לעשות בה שינויים. התערבתי, והמצב השתפר".

היום החברה מספקת מוצרים לקופות החולים, למשרד הביטחון ולמשרד הבריאות, והיא הספק הבלעדי של ציוד אורטופדיה לצה"ל, מה שיוכל להבהיר מהיכן הכסף להשקעות שהוא מצבע.

במקביל, החל בר לב להשקיע בשוק ההון, וגם השקעות אלה עלו יפה עד כה. כשהחל לקנות מניות בווידמד, חברה שפועלת בתחומים המוכרים לבר לב, הוא החל להתערב ועם הזמן צצו אצלו רעיונות. "אני לא אומר שום דבר על ההנהלה הקודמת, אבל אני חשבתי שאני יכול לעשות אחרת, טוב יותר. למה המדינה שלנו נראית כמו שהיא נראית? כי אנשים מתלוננים ולא עושים בעצמם. החלטתי לעשות".

הצעד הבא היה די מדיקל. בר לב חשב לאחד בין שתי החברות. "היה נראה לי טיפשי שיש כל כך הרבה חברות קטנטנות עם מוצר אחד. למה לא לבנות פלטפורמה? היום אני יודע שזה לא כל כך פשוט, שהחברות לא כל כך דומות".

כעת מתכנן בר לב להביא הנהלה חדשה לווידמד וכנראה בהמשך גם לדי מדיקל. "אני מביא לווידמד מנהלים שהם אנשי מקצוע, ליגה לאומית". כדוגמה הוא מביא את פרופ' מבורך, אותו הוא מינה כאמור לדירקטור בדי מדיקל: "יש לו קשרים מפה ועד הודעה חדשה, ואני חושב שזה יכול לסייע לנו למכור בארץ. מדוע חברה כמו ווידמד מוכרת בחו"ל ובישראל אין לה מכירות? צריך למכור כאן לפני שנוכל למכור שם".

- טענו שאתה מתכנן להחזיר את היזמים של שתי החברות כמנהלים.

"באמת רציתי שהם יהיו איתנו, אבל לא כמנהלים. בכל מקרה זה לא יצא לפועל".

כשהוא נשאל על תוכניותיו באופן כללי, הוא מסביר כי בכוונתו להפוך לדמות מהותית בשוק הביומד. "אמרתי לעצמי אני בן 54, כבר עשיתי כמה דברים, הגיע הזמן לקפוץ למים העמוקים ולהתחיל לשחות, כמו שדמיינתי כל השנים ורק לא היה לי זמן. אין סיבה שאנשים אחרים ינהלו את ההחזקות שלי כשאני יכול לעשות את זה בעצמי. אני אדם יסודי, אני לא עושה חפיף. כשהבולדוזר הזה מתחיל לזוז, הוא זז נכון".