גזפרום זכתה בבלוק 9 בקפריסין; "המירוץ ב'לוויתן' מתחמם"

דלק ושותפותיה מאוסטרליה ואיטליה הפסידו במכרז על בלוק 9, הצמוד לבלוק 12 בו התגלו 7 TCF גז טבעי ■ ירון זר מכלל פיננסים: "שוחחתי עם בכיר בוודסייד. החברה מאוד מעוניינת להיכנס כשותף בישראל, ללא קשר לקפריסין"

אף קבוצה ישראלית לא זכתה במכרזי חיפושי הגז החדשים בקפריסין, כך מדווחים הבוקר (ד') כל תקשורת בקפריסין. על פי הדיווחים, בבלוק 9, הצמוד לבלוק 12 של נובל אנרג'י וקבוצת דלק, בו נמצאו 7 TCF גז טבעי, זכו טוטאל הצרפתית כמפעילת הקידוחים, נובאטק, חברת הנפט השניה בגודלה ברוסיה וגזפרום-בנק, חברת בת של ענקית האנרגיה הרוסית גזפרום.

קבוצת דלק של יצחק תשובה ניגשה למכרז יחד עם וודסייד האוסטרלית ואדיסון ואנל האיטלקיות, והן, כאמור, הפסידו. ברישיונות לבלוקים 2 ו-3 זכתה קבוצה משותפת לאני האיטלקית וקו-גז הדרום-קוריאנית ובבלוק 11 זכתה טוטאל לבדה. מדובר באכזבה לקבוצות הישראליות שהתמודדו במכרזים, שכללו את ישראמקו ומודיעין, הזדמנות קפריסאית שבשליטת אורי אלדובי ורוני הלמן, קבוצת אלון-סיגמא ועמנואל שבשליטת עופר נמרודי. קבוצת אלון-סיגמא נחשבה פייבוריטית לזכייה בבלוק 3 ובימים האחרונים העריכו בישראל כי תזכה בו, הערכה שהתבררה כעת באופטימית מדי.

משיחות עם אנליסטים מובילים בתחום האנרגיה עולה תמונה מעניינת בנוגע למירוץ אחר 30% מהזכויות ב"לוויתן". ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים אומר ל"גלובס" כי "אין ספק שחברות בינלאומיות שמו את האזור על המפה, וראוי לממשלה לתת את הדעת, להאיץ את הטיפול הרגולטורי בסקטור ולקדם את כניסת השותף הזר ל'לוויתן'".

זר הוסיף כי "שוחחתי את בכיר בוודסייד עוד טרם החדשות מקפריסין, ונאמר לי כי וודסייד מאוד מעוניינת להיכנס כשותף בישראל, ללא קשר לתוצאות המכרזים בקפריסין".

אנליסט נוסף עמו שוחח "גלובס" ציין כי "המירוץ אחר 'לוויתן' מתחמם. מחד, הזכייה של גזפרום בבלוק 9 עשויה לגרום לה לרצות עוד יותר שיתוף פעולה אזורי בין ישראל-קפריסין וטורקיה. מאידך, ההפסד של וודסייד עשויה לגרום לה לרצות עוד יותר שותפות ב'לוויתן' כחלק מהאפשרות ליהנות מהגז הטבעי האגן הים התיכון. בכל מקרה, סביר מאוד להניח שאכן נראה פרמיה יפה על שווי השוק הנוכחי של 'לוויתן'".