"פספסתם את הרכבת ב-2008? אולי כעת היא חוזרת"

אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים מסביר כי הפרמטרים הכלכליים בשווקים המתעוררים משתפרים, אך מדד השווקים המתעוררים (MSCI) נשאר יחסית מאחור - האם זו ההזדמנות לעלות על הרכבת?

האם השווקים המתעוררים אכן מתעוררים שוב? נתוני מאקרו שפורסמו לאחרונה באסיה מאותתים שמשהו חיובי קורה במזרח: בדרום קוריאה דווח היום על שיפור של 0.8% בתפוקה התעשייתית, לראשונה מזה 4 חודשים, ומדד מנהלי הרכש של HSBC בסין מצביע על התאוששות מסויימת באוקטובר.

"השקעה במדינות מתעוררות תמיד נתפסה כהשקעה מסוכנת יותר אך גם מתגמלת יותר במצב של עליות", מציין היום (ד') אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים. "אך תרחיש העליות התממש ודווקא שוק המניות האמריקאי היה זה שהשיג את התשואה הגבוהה ביותר והשאיר את לוקחי הסיכון מאחור. ברקע גם האג"ח האמריקאיות ה'בטוחות' השיגו תשואות טובות יותר והמשקיעים הסיקו שהסיכון לא משתלם. הם עזבו לאט לאט את האפיקים המסוכנים אך בשלב מסוים אלה יחזרו כמובן להיות אטרקטיביים.

"האם הרגע הזה הגיע והשווקים המתפתחים הופכים להיות שוב אטרקטיביים על השווקים המפותחים? לפחות לפי פרמטר אחד התשובה היא - כן!".

פספסתם את הרכבת ב-2008? אולי כעת היא חוזרת

כהנוביץ' מסביר כי חמש שנים חלפו מאז נגעו שוקי המניות בשפל לפי שיטת תמחור המניות ביחס לשווי החברות בספרים. "מאז אותו שפל זינקו שוקי המניות והתמחורים נעשו פחות ופחות אטרקטיביים ולרבים נראה שהם 'פספסו את הרכבת'. אך לאחרונה חזרו הפרמטרים הכלכליים של החברות להשתפר, הבורסות ברוב העולם חזרו לעלות, אך מדד השווקים המתעוררים (MSCI) נשאר יחסית מאחור מה שהביא אותו בחודש האחרון לתמחור דומה לזה שבו היה בשנת 2008".

השווקים המתעוררים חזרו לתמחור 2008 / צילום: בלומברג
 השווקים המתעוררים חזרו לתמחור 2008 / צילום: בלומברג