"מי שלוקח משכנתא בגובה 75% מערך הדירה - מתאבד"

צפו בתוכנית הנדל"ן עם שמאי המקרקעין ארז כהן ומנכ"ל חברת ארד לייעוץ משכנתאות רונן עקיבא ■ השניים מעריכים: הזוגות הצעירים מטרידים את פישר כי "החלו לקחת מינופים גבוהים", אך ההגבלות לא יצליחו להוריד מחירי הדירות

האם בנק ישראל יצליח הפעם לצנן את שוק המשכנתאות ולהוריד את מחירי הדירות? אם שואלים את שמאי המקרקעין ארז כהן ואת רונן עקיבא, מנכ"ל חברת ארד לייעוץ משכנתאות, התשובה שלילית. השניים התארחו בתוכנית הנדל"ן של גלובס TV והסכימו שישנם סיכונים לא מעטים עבור חלק מנוטלי המשכנתאות, אולם להערכתם בנק ישראל לא יצליח לעצור את הקונים.

"זאת לא פצצה", אומר כהן. "יש משקיעים שהם באמת משקיעים סדרתיים עם 3 ו-4 דירות; הם לא יושפעו מהמגבלה הזאת כי הם יכולים למשכן דירות קודמות. יש את המשקיעים הקטנים, אלה שקונים דירות להשקעה, דירות לילדים, כפנסיה - יכול להיות שאלה ייכנסו למתח מסוים".

עקיבא טוען גם כן שההגבלות של בנק ישראל הן "באמת בשוליים" ומסביר כי "75% מגבלה לזוגות הצעירים נוגעת בסה"כ ב-5%-6% מהזוגות. זאת לא פצצה, אבל זה בהחלט איתות. אם אומר לנו המבוגר האחראי, סטנלי פישר, שצריך לשים מגבלות, סימן שהוא רואה בעיה".

כהן מעריך שרק משקיעים מעטים ייעלמו מהשוק וטוען ש"אם ייעלמו 10% או 20% מכמות המשקיעים זו תהיה השפעה דרמטית. אני לא חושב שזה שם".

בסוף התוכנית הודו השניים שישנם רוכשי דירות שהחלו לקחת מינופים גבוהים מדי, וזה מה שמדאיג את בנק ישראל. לדברי כהן, "הזוגות הצעירים באמת מטרידים אותו כי התחילו לקחת מינופים גבוהים". עקיבא הוסיף שלדעתו, "מי שעובר שיעור מימון של 75% לדעתי זה מתאבד, זה מתאבד בפירוש". בשלב זה אמר כהן: "מחר בבוקר מפטרים אותו - מה הוא עושה?".

צפו בתוכנית המלאה בסרטון המצורף.