הצעה: שירותי דור 4 מחברות תשתית למפעילי סלולר

הקשיים בפינוי תדרים המיועדים לדור רביעי בסלולר ושנמצאים ברשות משרד הביטחון הולידו רעיון חדש, שלפיו יוקמו שתי חברות תשתית סלולריות שיספקו את שירותי הדור הרביעי לכלל המפעילים

הקשיים בפינוי תדרים המיועדים לדור רביעי בסלולר ושנמצאים ברשות משרד הביטחון הולידו רעיון חדש, שלפיו יוקמו שתי חברות תשתית סלולריות שיספקו את שירותי הדור הרביעי לכלל המפעילים. הרעיון עלה בוועדת התדרים המשותפת למשרד התקשורת ולמשרד האוצר, במטרה לפרוץ את המחסומים המונעים השקה של דור רביעי בישראל.

בחודשים האחרונים מנסה ועדת התדרים לגבש מדיניות הקצאת תדרים לטובת החברות הסלולריות שמבקשות מזה זמן רב הקצאה כזו. אלא שהוועדה עובדת על הילוך סרק כבר זמן רב, משום שמשרד הביטחון לא מפנה את התדרים בשל מחלוקת שיש לו עם משרד האוצר על גובה הפיצוי שיקבל בתמורה לפינוי.

המודל החדש שעלה בוועדה עשוי להיתקל בקשיים רבים וסיכוייו להתקבל לא גבוהים, למרות שגורמים בכירים בשוק התקשורת סבורים שהוא בר-ביצוע. ראשית, בכל מקרה תעשיית הסלולר תידרש לתדרים שבידי משרד הביטחון, כך שאין סיבה לא להקצות את התדרים ישירות לחברות, כפי שנעשה עד כה. קושי נוסף עשוי להיגרם מצד החברות שיתנגדו למודל, משום שהוא מפקיע מהן את האחריות על הרשת, אם כי מצד שני יכול לסייע להם מאוד בהורדת עלויות תפעוליות.

גם מבחינת כדאיות כלכלית יש בעיה בהקמת המיזם שכן החברה שתוקם תידרש להקמת אלפי אנטנות חדשות. לאור הקושי הקיים בהקמת אנטנות על ידי המפעילים הקיימים, סביר להניח שהמיזם יתקשה לממש את ייעודו.

חלופה אחרת היא הקמת המיזם על ידי החברות הסלולריות עצמן, במסגרת חברה משותפת שתקים ותתפעל את הרשת החדשה, אך סביר להניח שרשות ההגבלים העסקיים לא תיתן לכך יד, ולא תאפשר שיתוף פעולה ביניהן.