אובמה מוביל בסקרים; מטה רומני: הסקרים "חתיכת חרא"

מיצוע נתוני הסקרים מצביע על יתרון בעל משמעות סטטיסטית לאובמה במדינות שיקבעו מי יזכה בבחירות ■ אוהיו, המדינה שנחשבת כ"פרס הגדול", בידי הנשיא המכהן אובמה

חמישה ימים נותרו עד לבחירות לנשיאות ארה"ב. אחרי שלושה עימותים טלוויזיוניים, אלפי תשדירי בחירות וממטרים בלתי פוסקים של להג ברשת ובתקשורת המודפסת והאלקטרונית, הבוחרים המתנדנדים נעשים זן נדיר. בכל יום שחולף, הולך ופוחת מספרם. רוב האזרחים כבר גיבשו עמדה, ומטבע הדברים, סקרים עדכניים, פחות משבוע לפני הבחירות, ימדדו את הלכי הרוח של המצביעים הפוטנציאליים באופן מדויק יותר מסקרים שפורסמו לפני שבועיים או חודשיים. מה מלמדים אותנו, אפוא, הסקרים שראו אור ב-48 השעות האחרונות?

השורה התחתונה היא, שמיצוע נתוני הסקרים החדשים שנערכו במדינות המפתח, כלומר המדינות שיכריעו את ההצבעה בחבר האלקטורים (הגוף שבוחר בפועל בנשיא), מצביע על יתרון בעל משמעות סטטיסטית לנשיא המכהן, ברק אובמה. השורה לפני התחתונה היא, שהסקרים שנערכו ברמה הארצית מראים כמעט שוויון בין אובמה ליריבו הרפובליקני, מיט רומני עם יתרון זניח, של פחות מאחוז, לרומני, לפי המיצוע באתר ניתוחי הסקרים RealClearPolitics.

במילים אחרות, ההבדל בין הסקרים ברמת המדינות לבין הסקרים ברמה הארצית עלול להצביע על מצב שבו יזכה רומני בקולות רבים יותר של כלל המצביעים ברחבי ארה"ב, בהשוואה לאובמה, אך הוא לא יגיע למספר האלקטורים המינימלי שנדרש כדי לזכות בנשיאות, 270, ואובמה יזכה אפוא בתקופת כהונה נוספת. כך קרה בבחירות לנשיאות בשנת 2000: המועמד הדמוקרטי, אל גור, זכה במספר גדול יותר של מצביעים, אך המועמד הרפובליקני, ג'ורג' וו. בוש, צבר קולות אלקטורים רבים יותר, והוא שנכנס לבית הלבן.

ההסתברות לתרחיש כזה בשבוע הבא אינה גדולה - 5.1%, לפי בלוג ניתוח הסקרים "538" ב"ניו יורק טיימס"- אך תוצאה כזו עלולה להכביד על אובמה בתקופת הכהונה השניה שלו. אין ספק שהמפלגה הרפובליקנית בכלל והאגף הימני שלה, ובראשו זרם מסיבת התה, בפרט, יערערו על הלגיטימיות של נשיא דמוקרטי שלא זכה ברוב קולות המצביעים.

בכל אופן, בעינה עומדת השאלה: מי אמין יותר, הסקרים הארציים שכוללים גם את מדינות המפתח, או הסקרים הפרטניים שמתמקדים רק במדינת מפתח זו או אחרת. לדברי נייט סילוור, עורך הבלוג "538", הניסיון שנצבר בעשרות שנים של ניתוחי סקרים מראה שיש יתרון קל לסקרים ברמת המדינה על פני סקרים כלל ארציים מבחינת היכולת לשקף את הלך הרוח של הבוחרים הפוטנציאליים.

וכאמור, בסקרים ברמת המדינות אובמה מוביל משמעותית. למשל: סקר של "ניו יורק טיימס", CBS וקוויניפיאק (חברה לעריכת סקרים) במדינת אוהיו, שפורסם אתמול (ד'), מעניק לאובמה יתרון של 5% על פני רומני (50% לעומת 45%). תוצאה זהה הניב סקר נוסף באוהיו, שאף הוא פורסם אתמול, של חברת PPP, שעורכת סקרים בשביל הדמוקרטים. הסקר הזה העלה גם, שלאובמה יש יתרון בקרב נשים (53%-44%), בקרב גברים (48%-47%) ובקרב כל קבוצות הגיל, למעט גימלאים.תוצאות שני הסקרים האלה מאששות תוצאות של שני סקרים באוהיו שראו אור ביום ה' שעבר: אחד של "טיים", והאחר של "וול סטריט ג'רנל" ו-NBC. גם בשניהם רשם אובמה יתרון של 5% על פני רומני. כמובן, עקביות בנתוני סקרים לאורך זמן מצביעה על הלך רוח מגובש אצל הבוחרים.

אובמה מוביל לא רק באוהיו אלא גם ברוב מדינות המפתח האחרות

הסקר החדש של "ניו יורק טיימס" ו-CBS עורר את חמתו של ניל ניוהאוז, הממונה על סקרים פנימיים במטה רומני. בשיחה עם תומכי רומני בוושינגטון, הגדיר ניוהאוז את הסקר כ"חתיכת חרא", לפי דיווח באתר "פוליטיקו". כל יום חדש מביא עמו סקרים עם תוצאות שליליות מבחינת רומני, קבל סוקר הבית של המועמד הרפובליקני. הוא, ורפובליקנים אחרים, טוענים שהמדגמים בסקרים אלה תוכננו באופן שנותן יתרון מובנה לדמוקרטים.

אוהיו היא הפרס הנחשק ביותר בקרב המדינות המתנדנדות. לפי כל החישובים, המועמד שיזכה בקולות האלקטורים של אוהיו הוא שיזכה בבחירות לנשיאות.

אבל אובמה מוביל לא רק באוהיו אלא גם ברוב מדינות המפתח האחרות: נוואדה, קולורדו, וויסקונסין, אייווה וניו-המפשיר. בשתי מדינות מפתח נוספות, וירג'יניה ופלורידה, שבהן נהנה רומני מיתרון משמעותי עד לפני כשבועיים (7% בפלורידה), צימצם אובמה את הפער כמעט לחלוטין.

ויש הגורסים כי השאלה החשובה ביותר היא כיצד תופסים הבוחרים את תוצאות הבחירות העתידיות. לפי מדד זה, אובמה נמצא בדרך לכהונה שניה. סקר של גאלופ, שפורסם אתמול, הציג לפני הנשאלים את השאלה הבאה: מי, לדעתך, יזכה בבחירות ב-6 בנובמבר? 54% מהנשאלים אמרו אובמה; 32% גרסו רומני; 11% לא הביעו דעה. סקרים שהציגו שאלה זהה בשנים 1996, 2000, 2004 ו-2008 ניבאו במדויק מי זכה בבחירות באותן שנים. הסיבה פשוטה: אנשים אוהבים לזהות עצמם עם הצד המנצח ורבים יצביעו בעד מי שהם סבורים שיזכה בבחירות.

לפי החישוב העדכני בבלוג "538", הסיכוי שאובמה יזכה בבחירות הוא 78.4% (סיכויי רומני: 21.6%). אובמה חזוי לזכות ב-299.7 קולות אלקטורים, ורומני - ב-238.3. אובמה יזכה ב-50.5% מקולות הבוחרים, ורומני ב-48.6%. פעילים רפובליקניים רבים טוענים, כי בלוג זה מוטה תדיר לאובמה וכי חישוביו אינם אמינים. מכל מקום, המרווחים של אתרי הימורים בבחירות אינם שונים משמעותית. למשל: לפי אינטרייד, סיכויי אובמה לזכות, נכון ליום ה', 7 בבוקר שעון ישראל, הם 68.8%, וסיכויי רומני - 31.2%.