מרקל לארדואן: "לגרמניה יש אחריות לביטחונה של טורקיה"

קאנצלרית גרמניה וראש ממשלת טורקיה נפגשו אתמול בברלין ■ מרקל: "גרמניה תמשיך לנסות לצרף את טורקיה לאיחוד האירופי, לנהל 'שיחות כנות' עם ארדואן, ולתמוך בטורקיה בכל הנוגע לבעיות בגבול עם סוריה"

"אנחנו מרגישים אחראים לביטחונה של טורקיה. גרמניה תמשיך לנסות לצרף את טורקיה לאיחוד האירופי, לנהל 'שיחות כנות' עם ראש הממשלה רג'פ טאיפ ארדואן בנושא, ולתמוך בטורקיה בכל הנוגע לבעיות בגבול עם סוריה", כך אומרת קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שנפגשה אתמול עם ראש הממשלה הטורקי בברלין. הדברים נאמרו בתגובה לאזהרתו של ארדואן כי אם האיחוד האירופי לא יאשר את קבלתה של טורקיה עד 2023, הוא "עלול לאבד אותה".

"אף מדינה לא הצטרכה להידפק נמרצות על דלתות האיחוד ולחכות כל-כך הרבה לאישור קבלה כמו טורקיה", אמר ארדואן, יום אחרי שחנך שגרירות חדשה של טורקיה בגרמניה. כמדינה בעלת "חוזקה כלכלית שמהווה כוח פוליטי באזור", כמו שארדואן טוען, טורקיה נמצאת כבר מ-2005 במו"מ עם האיחוד לכניסה לגוש. עם או בלי קשר להמתנה הארוכה - ארדואן כבר פעמים רבות רמז שהוא מעדיף דווקא מעבר לכיוון האיסלם מאשר חבירה לאיחוד האירופי.

מרקל הבהירה אתמול כי למרות המחלוקות באשר לכניסה של טורקיה לאיחוד האירופי, היא וארדואן הצליחו לעבוד ביחד ולגשר על הפערים. מרקל שיבחה את ארדואן על שאיפשר ליותר מ-100 אלף פליטים סורים לעבור את הגבול מסוריה לטורקיה בהימלטם משטחי האש ומהטבח שמבצע בשאר אסד בסוריה. ארדואן קיבל גם שבחים ממרקל על ההבלגה שלו במקרה התקיפה של מטוס סורי בשמי טורקיה בחודש שעבר.

קאנצלרית גרמניה הציעה לארדואן סיוע הומניטרי לאותם פליטים מסוריה מתי שיידרש, והכירה בכך שהנושא הפך "מטרד רציני" לטורקיה. ארדואן עצמו כינה את הנושא "קטסטרופה".

גרמניה היא שותפתה הגדולה ביותר של טורקיה במונחי מסחר מבין 27 מדינות האיחוד האירופי. היקף המסחר ההדדי בין המדינות הגיע ל-40.7 מיליארד דולר בשנת 2011, מה שעשוי לתת תשובה להסברת הפנים של מרקל לארדואן למרות המתיחות הפוליטית.