עושים סדר במוסך?

ההחלטה לחייב מוסכים להציג סוגי החלפים ומחיריהם, בלתי אפשרית

השבוע הודיע משרד התחבורה על יישום עוד המלצה ב"רפורמת זליכה" לפיה החל ה-1 בינואר יחויבו מוסכים להציג בפני הלקוחות את רשימת כל סוגי החלפים ואת מחיריהם. הנתונים יוצגו בטבלאות שמשוות בין המחירים של חלפים מקוריים ותחליפיים.

לצורך יישום הנוהל החדש ידרשו יבואני הרכב והחלפים לפרסם באתר האינטרנט שלהם את כל הפרטים על החלפים הכוללים בין השאר תיאור החלק, מספר קטלוגי בינלאומי ומחירו ביום הפצת המחירון. הכוונה מאחורי הנוהל החדש היא טובה. כיום לקוחות רבים מתייחסים לחלפים שאותם בוחר המוסך בתור גזירה משמיים, שאליה הם נחשפים רק בשלב הגשת החשבון. בתיאוריה, ידע על פערי המחיר בשוק החלפים, שלעיתים מגיעים למאות אחוזים, יאפשר לפתוח את השוק, לחסוך בעלויות הטיפולים ולנטרל את אחיזתם של יבואני הרכב בשוק החלפים.

עד כאן התיאוריה. אלא שכמו רבות מההמלצות ברפורמת זליכה, גם ההמלצה הזו מציגה פתרון פשוט, כביכול, למצב מאד מסובך ולמעשה כמעט בלתי ניתן ליישום. להלן מכשלות בדרך ליישום:

1. מספרים עצומים

פעיל בענף החלפים העריך שכיום יש בקטלוגים של יבואני החלפים בארץ מאות אלפי פריטים - כנראה למעלה מ-200 אלף - שנוגעים לאלפי דגמים ותתי-דגמים שיובאו לישראל משנות ה-90' והלאה ועדיין נעים על כבישי הארץ. את מספר הפריטים הללו אפשר להכפיל במספר הקטלוגים של עשרות יבואני חלפים, חלקם כלליים וחלקם ספציפיים למותג, שפועלים בארץ. וזה לא הכול.

לעיתים אותם יבואני חלפים עצמם מייבאים את אותו חלף עם אותו מספר קטלוגי מכמה יצרנים שונים בעולם במחירים שונים. מכיוון שתקנת משרד התחבורה מתייחסת לכל החלפים, ולא רק לאלה בעלי המחזור הגבוה, הגענו בלי קושי לכמה מיליוני פריטים. כדי למצוא את הידיים והרגליים בכל אלה צריך הלקוח הרבה סבלנות ומנוע חיפוש בקליבר של גוגל. גם אז הוא יצטרך לעבור בין אתר של יבואן אחד למשנהו ובין מנועי חיפוש שונים. ועוד לא דיברנו על כך, שיבואני החלפים והמוסכים יצטרכו לבנות את מנועי החיפוש הללו בתוך חודשיים בלבד, וגם כמובן לעדכן את המחירים שמשתנים בהתאם לשינויים בשערי המטבע, החלפת יצרן וכו'. בקיצור, עסק למקצוענים.

2. השוק האמיתי פרוץ

כל מוסכניק יודע שחלק גדול מהחלפים הזולים באמת בשוק מגיעים מפירוק כלי רכב ישנים. זהו ענף פרוץ לחלוטין, שהמידע בו זמין למקצוענים בלבד, עובר מפה לאוזן ומשתנה באופן תדיר בהתאם למצאי. למותר לציין, שהתקנה החדשה אינה רלוונטית לגביו.

3. ידע חסר ואין שיניים

נאמר שמצאנו לקוח מתוחכם מספיק, שיודע שהוא צריך מסנן שמן ספציפי לאיזו יונדאי אלנטרה מודל 2001. כעת הוא נתקל בארבעה-חמישה מוצרים במחירים שונים. האם קיים ביניהם הבדל באיכות? איזה מהם הוא הטוב ביותר? ומה בכלל זמין במלאי? ועכשיו נאמר שהוא עשה שיעורי בית, בדק באינטרנט והגיע להחלטה. אלא שכאן הוא יגלה, שעל-פי הנוהל, המוסך לא חייב בכלל להשתמש באותו חלק ויכול לסרב. הלקוח יכול להחליף מוסך, אלא שבדרך כלל הצורך בחלף מתגלה רק כאשר הרכב כבר בעבודה על הליפט. אז מה עושים? אומרים למוסכניק "תרכיב הכול בחזרה, אני עובר מוסך"? וכמה זמן ייקח כל התהליך? בקיצור רעיון יפה, אבל לא ריאלי.