הבחירות בארה"ב שוברות שיאים: על מה מוציאים את הכסף?

קמפיין הבחירות לנשיאות שבר השבוע שיא כאשר חצה את 2 מיליארד הדולרים בתרומות ■ מה מניע את מערכת התרומות? ■ על מה מוציאים את הכסף? ■ והאם התורמים מעוניינים בתרומה יותר מהמועמדים עצמם?

11 דברים על התרומות לבחירות בארה"ב

1

כמה כסף מגלגלת מערכת הבחירות בארה"ב?

קמפיין הבחירות לנשיאות בארה"ב שבר השבוע שיא וחצה את קו 2 מיליארד הדולרים בתרומות (לעומת כ-1.8 מיליארד דולר ב-2008). הסכום הזה מורכב מ-1.17 מיליארד דולר שגייסו המועמדים, הנשיא ברק אובמה ויריבו המושל מיט רומני, וממאות מיליוני דולרים נוספים שגויסו על ידי ארגונים שונים למימון מודעות ופרסומות התומכות באחד המועמדים. הארגונים האלה, הנקראים PACs (Political Action Committee), הגיעו במערכת הבחירות הנוכחית לממדים עצומים, וחלקם כבר זכו לכינוי super-PACs. לפי רשימה שערך "ניו יורק טיימס", יש לפחות 45 ארגונים גדולים מהסוג זה, 35 מהם תומכים ברומני.

2

למה הביא אובמה לירידה חדה במימון הציבורי?

בארה"ב יש חוק מימון מפלגות, אלא ששם המימון הציבורי למועמדים נעשה על ידי האזרחים עצמם: בעבר ניתנה לכל אזרח שמילא את טופס המס השנתי שלו אפשרות להעביר דולר אחד למימון הבחירות, ומאז 1994 - שלושה דולרים. ועדת הבחירות המרכזית (FEC) היא שהחליטה מי מהמועמדים יקבל כמה, אולם ההשתתפות של הציבור במימון הזה ירדה באופן דרמטי עם השנים, מ-28.7% בשנות השמונים ל-6.6% ב-2010.

לשם השוואה, סכום המימון הציבורי למערכת הבחירות ב-1976 עמד על 73 מיליון דולר ב-1976, עלה לכמעט 240 מיליון דולר בשנת 2000, וירד ל-139 מיליון דולר בשנת 2008. נכון לאפריל השנה, גייסה הוועדה 35.7 מיליון דולר בלבד.

בוועדת הבחירות המרכזית תולים את הירידה בהכנסות בהחלטה של אובמה ב-2008, בהיותו מועמד לנשיאות, שלא להשתמש בכספים אלא לגייס תרומות בעצמו. במערכת הבחירות הזאת, בחרו לראשונה שני המועמדים שלא להשתמש במימון הזה, כדי להימנע מההגבלות שהוא מטיל.

בכל מקרה, ידיהם של אנשי ה-FEC מלאות עבודה בטיפול בתרומות מהציבור. השבוע, למשל, התבקשה הוועדה להחליט אם תרומות באמצעות מסרונים ובאמצעות כרטיסי חיוב אנונימיים (כרטיסי אשראי הנטענים בסכום כסף מסוים) מותרות, ולטפל בדיווחים על תרומות אסורות מצד אזרחי חוץ.

3

מיהו שיאן הגיוסים?

באתר ה-FEC מופיעות קרוב ל-800 עמותות שפועלות במרוץ לנשיאות ובמרוצים המקבילים למושבים בסנאט ובבית הנבחרים. חלקן קיקיוניות (למשל zombies of tomorrow, שלא הוכיחה כי הוציאה כספים כלשהם על המרוץ לנשיאות) וחלקן השקיעו מאות אלפי דולרים במועמדים שונים.

בקרב ה-Super-PACs, שיאן גיוס התרומות הוא ככל הידוע ארגון בשם Restore Our Future, שגייס 131 מיליון דולר מאנשים כמו שלדון אדלסון (10 מיליון), אשתו מרים אדלסון (10 מיליון), בוב פרי (קבלן גדול מיוסטון, שתרם אף הוא 10 מיליון) ועוד שורה של תורמים, שרובם קשורים לקהילה הפיננסית, או לפחות לחברות נפט. הארגון כבר השקיע 118.5 מיליון דולר מתוך הסכום הזה.

לארגון המופיע שני ברשימת ה-PACS המשתתפים בקמפיין הרפובליקני, American Crossroads, תרם גם ארווינג מוסקוביץ', שקונה קרקעות ליישוב יהודים במזרח ירושלים ולעמותת עטרת כוהנים, שתרם מיליון דולר, וסם זל, שהסתפק בתרומה של 100 אלף דולר.

הארגון הדמוקרטי המופיע בראש הרשימה הוא Priorities USA Action, שאסף עד כה 63.7 מיליון דולר. בין התורמים לו ג'ף קצנברג מנכ"ל דרימוורקס (3 מיליון דולר) ורשימת מפורסמים שתרמו 1 מיליון דולר כל אחד: השחקן מורגן פרימן, מבכירי השחקנים השחורים בהוליווד, המיליארדר ג'ורג' סורוס, סטיבן ספילברג, אלידה רוקפלר מסינגר (הבת של), איש ההון סיכון וינוד קושלה, מארק פינקוס מזינגה ורייד הופמן מייסד לינקד אין. עוד תרמו חיים סבן (333,333 דולר בדיוק), יוצר הסדרה "אבודים" ג'יי ג'יי אברמס ואשתו (100 אלף), ואחרים.

חלק מהארגונים האלה, שהכספים שהם מוציאים בקמפיין כבר זכו לכינוי "כספי הצללים", זוכים לחסינות מפני חשיפת שמם של התורמים, ולכן ניתן לתרום להם סכומים גדולים בלי לחשוש מזיהוי פוליטי.

גם לכסף קטן יש משמעות: יותר מ-600 מיליון דולר גויסו מתרומות של 200 דולר.

4

מי מלכלך על היריב בשביל המועמד?

ה-PACS הם גם דרך להעלות לקמפיין חומרים שלנשיא או לרומני לא נעים להעלות אותם, וזה תמיד היה כך, לדברי ד"ר אמנון כוורי, מומחה לפוליטיקה אמריקנית מבית הספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה. "את העמותות מנהלים אנשים המקורבים למועמדים, והם מריצים מועמד בלי להיות שייכים אליו, אבל בעצם זה מטעמו. נשיא או מועמד לנשיאות לא יכולים להפיץ מסר לא נעים על המועמד השני, אבל עמותה קטנה יכולה. אז אובמה מדבר פחות על החברה שרומני ניהל, אבל העמותות שכביכול לא קשורות אליו יוצרות את הקשר הזה. וכששואלים אותם הם מתנערים מזה".

5

איך הפכה מערכת הבחירות למשאבת כסף?

"יש טענות שמסיבות חוקיות ומשפטיות שונות מתגלגל יותר כסף בבחירות בשנים האחרונות, אבל אני לא בטוח שזה נכון", אומר ד"ר כוורי. "סכום הכסף תלוי בשאלה על מה הבחירות. ארגונים תמיד היו מעורבים ותמיד תרמו כסף. השנה מדובר בהמון כסף, אבל קשה להגיד אם זה בגלל שינויים באקלים או בגלל שמערכת הבחירות משמעותית עבורם. בכל נושא מעורבים הרבה בעלי עניין, כמו הבנקים או תעשיית הנשק.

"בנושא הבריאות, למשל, עומדים מצד אחד מפעלים, חברות התרופות וארגונים של עסקים קטנים וגדולים, שרפורמת הבריאות של אובמה היא הוצאה גדולה מבחינתם, ומצד שני ארגוני עובדים, שעליהם היא מגינה. לרומני לא הייתה בעיה להשיג את הכסף, בגלל המספר הגדול של האנשים שרוצים להוציא את אובמה מהבית הלבן. אובמה נסמך גם על אנשים קטנים שתורמים מעט.

"כך או כך, המון זמן ומאמץ משקיעים בקטיף הכסף הזה. זה זמן יקר, והוא לא תמיד מושקע במרכזים הרלוונטיים. באוהיו, למשל, שהיא כרגע מתנדנדת, אין כל כך הרבה כסף, ובזמן שהם צריכים להיות שם רומני צריך לנסוע לטקסס שהיא בכיס שלו, ואובמה צריך לנסוע לקליפורניה שהוא ממילא ינצח בה. אני חושב שזה לא בריא, אבל כנראה שזה אבוד".

6

למי מותר לתרום?

סכומי התרומות המותרים מוגבלים: יחיד יכול לתרום לוועד הלאומי של מפלגה 30,800 דולר בשנה, ולכל מועמד - 2,500 דולר בשנה, ולא יותר מ-70,800 דולר לכל הארגונים יחד. המגבלות חלות על כל מרוץ בנפרד, כך שמי שתרם לפריימריז של מועמד יכול לתרום שוב למרוץ לנשיאות.

עוד באיסורים: קבלת תרומות מאנשים שאין להם גרין קארד, קבלת תרומות של יותר מ-100 דולר במזומן, קבלת תרומות לאחר הבחירות (אלא אם כן זה לא צורך כיסוי חובות) ותרומה בשם אדם אחר.

יש גם גופים שאינם רשאים לתרום (גם לא בשווי-כסף), כמו בנקים מסחריים, חברות שהן ספקיות של הממשלה, תאגידים וארגוני עובדים. בפועל, יש דרכים רבות לעקוף את ההגבלה הזאת. למשל, חברה מסחרית יכולה לתרום אם היא מקימה לצורך כך קרן ייעודית ואם היא תורמת לעמותה. כמו כן, ארגונים ללא מטרות רווח אינם חייבים להצהיר על היקף הגיוסים ועל זהות התורמים, אלא רק על הסכומים שהם מוציאים (וגם את זה אפשר לעקוף, אם מפסיקים לשדר את התשדירים מספיק זמן לפני הבחירות או אם לא עוסקים במועמדים באופן ישיר).

7

כמה שילמו המועמדים על סקרים?

רוב כספי התרומות (354 מיליון דולר) מיועדים לפרסום, ועוד 179 מיליון דולר כבר הוצאו על אדמיניסטרציה (משכורות לפעילים, נסיעות וטיסות, שכירת כלי רכב, דלק, מזון, חדרי מלון ועוד).

המספרים מסחררים. יותר מ-26 מיליון דולר, למשל, שולמו ליועצים פוליטיים משני הצדדים. כ-18 מיליון דולר הוקצו לעריכת סקרים. 12 מיליון דולר לקיום אירועים. בגיוס התרומות עצמן הושקעו עשרות מיליוני דולרים.

הנשיא אובמה הוציא עד עתה 348 מיליון דולר, מתוכם 31.2 מיליון על משכורות לצוות ו-13 מיליון דולר על מה שמכונה "ייעוץ דיגיטלי". רומני הוציא "רק" 225 מיליון דולר, כולל 12 מיליון על משכורות ו-4.3 מיליון על "ייעוץ לגיוס תרומות".

במטה הדמוקרטי הוציאו הרבה יותר על פרסום ברשת מאשר במטה הרפובליקני - הם כנראה יודעים איפה הקהל שלהם: 42 מיליון דולר לעומת 4.2 מיליון דולר בלבד. 181 מיליון דולר הוציא אובמה על הפקות ורכישת מדיה, לעומת קרוב ל-70 מיליון דולר של רומני.

8

באיזו מדינה הופקו 58,235 תשדירים?

"במידת מה, הכסף רוצה להגיע לפוליטיקאים, והם מצדם עושים מאמץ גדול לגייס אותו", אומר ד"ר כוורי. "מצד התורמים - יש הרבה בעלי עניין שרוצים להשפיע על זהות הנבחר ומוכנים לשלם הרבה לשם כך. הנה, אדלסון ואשתו לבדם תרמו 20 מיליון דולר. מצד המועמדים, המרוץ הוא מי מצליח להציג את העמדות שלו בצורה הטובה ביותר, למשל בעימותים, אבל גם מי מצליח להישאר באג'נדה בצורה חזקה יותר - וזה מי שנמצא כל הזמן בתעמולה. והתעמולה עולה כסף. אגב, היא הייתה יכולה לעלות פחות, אבל משום שיש כסף היא עולה יותר. מריצים המון פרסומות בטלוויזיה, וכל המחירים עלו בגלל הבחירות".

אין הגבלות על היקף השידורים?

"אם היינו אומרים לאמריקנים להגביל בזמן את הפרסומות הם היו חושבים שאנחנו מטורפים. למה זה בסדר לפרסם שמפו ולא מדיניות? לכן הם קונים זמן בכמה שיותר תחנות. ארה"ב מחולקת לשוקי מדיה, ומי שגר בקליפורניה לא יראה את אובמה כמעט בשום שידור, ואילו באוהיו תראי את שניהם מבוקר עד ערב, כי שם המאבק. התעמולה מאוד ממוקדת, אם כי יש גם סרטים המשודרים בכל מקום".

בסוכנות הידיעות "בלומברג" בדקו את זמן שידורי התעמולה באוהיו בין 24 בספטמבר ל-24 באוקטובר ומצאו שיידרשו 80 ימי צפייה כדי לראות את 58,235 התשדירים שהופקו ושודרו במדינה לקראת הבחירות - את חלקם אפשר להגדיר לא מקצועיים במקרה הטוב והזויים לגמרי במקרה הפחות טוב. בקליבלנד לבדה שודרו בתקופה שנבדקה כ-12 אלף תשדירים, והם הגיעו אפילו לעיירה קלארקסבוג, המונה 455 איש בלבד. המיליארדר תומס פטרפיי, נשיא אינטראקטיב ברוקרס גרופ ויליד הונגריה שמימן שורה של תשדירים נגד אובמה, סיפר: "גדלתי במדינה קומוניסטית, וראיתי מה זה עושה לאנשים".

9

איפה מוכרים סוודר בחירות לכלב?

דרך נחמדה, גם אם סמלית, לגייס כספים היא למכור מוצרים שקשורים לקמפיין. בחנות המקוונת של הנשיא אובמה, https://store.barackobama.com/, תמצאו מלבד הכפתורים וחולצות הטי הסטנדרטיים גם גופיות כדורסל (משחק שהנשיא חובב), כיסוי לאייפון עם הכיתוב vote Obama (עכשיו בהנחה: 30 דולר), רצועות וסוודרים לכלבים, ועוד. בחנות של רומני, http://store.mittromney.com/, הסחורה דומה, ויש גם בגדי תינוקות במחיר מופקע (20 דולר לאוברול קטנטן).

10

מה אפשר היה לעשות בכל הכסף הזה?

באתר "האפינגטון פוסט" חישבו ומצאו שהכסף שהושקע בכל הקמפיינים הפוליטיים האחרונים בארה"ב (לרבות פריימריז ומרוצים לקונגרס ולסנאט) הסתכם בסכום עתק של 5.8 מיליארד דולר, פי 120 מכפי שמוציאים בבריטניה. הם גם העלו כמה הצעות באשר למה שהיה אפשר לעשות בכסף הזה. למשל, לסייע ל-1.3 מיליון אמריקנים לשלם את מס הבריאות, או לשלם על 76 מיליון ביקורים בחדרי מיון, לשלם שכר לימוד בקולג' ומגורים ליותר מ-177 אלף סטודנטים, או לסייע ל-30 אלף משפחות לרכוש בית.

11

הכסף באמת קובע מי ינצח?

"זו שאלה קצת מסובכת, משום ששני המועמדים יוציאו בערך אותו סכום - 50 מיליון לפה או לשם זה לא משנה", אומר ד"ר כוורי. "המשמעות היא לא לסך הגיוסים אלא לאיפה אתה משקיע ומתי. אם לאובמה נשארו 100 מיליון דולר, והוא מחליט שהוא משקיע את כל הכסף באוהיו, האם הוא עדיין יכול להשפיע? יש בזה אלמנט כספי, אבל זה לא הדבר היחיד. זה גם הפניית תשומות לשם והזנחה של אזור אחר. בשלב שבו אנחנו נמצאים, זה כבר מעבר לכסף. מי שהריץ בזמנו את אל גור אמר שלדעתו יותר מ-500 מיליון דולר זה כבר חסר משמעות, וזה נכון".

הזוית הישראלית
 הזוית הישראלית