מקורבי אולמרט: הוא יחזור לפוליטיקה אם אובמה ינצח

הכרזתו של אולמרט על המשך דרכו תתקיים בשבוע שלאחר הבחירות בארה"ב בשל נסיעתו לארה"ב השבוע, שם ישהה עד השבוע הבא

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, תולה את החלטתו האם להתמודד בבחירות הקרובות לכנסת בתוצאות הבחירות בארה"ב. לדברי מקורביו, ניצחון מחודש של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בבחירות לנשיאות ארה"ב שיתקיימו ביום שלישי, יגדילו את הסיכוי שאולמרט יחזור לחיים הפוליטיים כבר במערכת הבחירות הנוכחית.

מנתונים שמחזיק אולמרט בידיו עולה כי אם אובמה ייבחר, ישתכנע הציבור בישראל שבחירה בבנימין נתניהו היא טעות קריטית שכן הדבר יוביל לעימות חריף עם ארה"ב ולדרדור היחסים עם בת הברית הגדולה של ישראל לשפל חסר תקדים. גורמים ששוחחו בימים האחרונים עם אולמרט התרשמו כי הוא נוטה לרוץ, אולם אם ינצח המועמד הרפובליקני, מיט רומני, סביר להניח שיעדיף לוותר על התמודדות.

בכל מקרה, על אף שהבחירות בארה"ב מתקיימות ביום שלישי הקרוב, הכרזתו של אולמרט על המשך דרכו תתקיים בשבוע שלאחר מכן בשל נסיעתו של ראש הממשלה לשעבר לארה"ב השבוע, שם ישהה עד השבוע הבא.

אם יחליט אולמרט לחזור לחיים הפוליטיים, יפנה עבורו יו"ר קדימה, שאול מופז, את מקומו ואולמרט יעמוד בראש המפלגה. עדיין לא ברור אילו דמויות יבחר להביא עימו לרשימה, ומה יהיה מקומם של מופז ואולי גם של ציפי לבני, שטרם קיבלה החלטה. בדרך זו יזכה אולמרט גם למימון המפלגות של קדימה ולזמן אוויר בלתי מבוטל בתשדירי הבחירות. בין לשכתו של מופז ללשכתו של אולמרט, נעשים תיאומים בשבועות האחרונים שיאפשרו היערכות מהירה של החלפת המועמד שיעמוד בראש הרשימה.

על אף שגורמים שמשוחחים עם אולמרט מתרשמים כי על רקע ההערכות שאובמה יזכה באמון מחודש של העם ויישאר בבית הלבן לארבע שנים נוספות כבר עסוק ראש הממשלה לשעבר בגיבוש הרשימה החדשה, קשה להמר אם זו תהיה התמונה גם בשבוע הבא.

לאחר סוף השבוע האחרון שהחל עם תוכניתו של השר משה כחלון להקים מפלגה והסתיים בהודעתו כי לא הדבר לא עמד כלל על סדר יומו, במערכת הפוליטית נזהרים מלהעריך את הסיכויים באשר להחלטתו הסופית של אולמרט.

פרט להחלטתו של אולמרט והשפעתה על המפה הפוליטית בישראל, למערכת הבחירות באמריקה יהיו לא מעט השלכות על הבחירות בישראל ועל יחסי הכוחות. אפשר להעריך בזהירות שאם אובמה ייבחר הוא לא יהסס להתערב במערכת הבחירות בישראל בניסיון למנוע את בחירתו של נתניהו, שבחר לתמוך באופן גלוי ביריבו רומני.

בעוד ראש ממשלת ישראל כיכב בתשדירי הבחירות של המועמד הרפובליקני, הופיע שר הביטחון, אהוד ברק, בתשדירי הבחירות של אובמה ואפשר לשער שאם ימשיך הנשיא המכהן לארבע שנים נוספות, ישמש אהוד ברק איש הקשר לממשל האמריקני, שם יזכרו לו לטובה את דבריו בטרם הבחירות בשבחו של אובמה.