מחיר מתכת הכסף צנח בימים האחרונים, זמן טוב להיכנס?

התנהגות מחיר חוזה הכסף מבטאת את הגידול שחל בשנים האחרונות בביקוש למתכת, כאשר ב-20 השנים האחרונות, זינק מחיר הכסף ב-600%

מחיר מתכת הכסף נחתך בימים האחרונים אולם הכסף עדיין נמצא בתשואה חיובית מתחילת השנה, ולא מעט משקיעים מעריכים שמחירה ימשיך להתייקר בטווח הארוך, במקביל לעליית הזהב. במהלך השנה האחרונה הגיע מחירה של אונקיית כסף לרמה של 44 דולר ובמהלך חמש השנים האחרונות אף נגע מחירה ב-50 דולר לאונקיה, כך שסביבת המחירים הנוכחית נחשבת נוחה יחסית לעומת מחירי העבר.

מתכת הכסף משמשת בעיקר את ענפי התעשייה, ההשקעות וייצור התכשיטים, כאשר שלושת ענפים אלו יחד אחראים לכ-95% מהביקוש העולמי למתכת. הייצור התעשייתי אחראי ל-55% מהביקוש, זאת בעיקר הודות לסגולותיה המיוחדות של המתכת, שבין היתר נחשבת למוליכת חשמל וחום מצוינת. הצפי הוא שהביקוש לכסף בייצור התעשייתי אף יגדל במהלך השנים הבאות עם התפתחות הטכנולוגיה והעלייה בביקוש העולמי למוצרים אלקטרונים.

מקסיקו, פרו וסין, הן שלוש היצרניות הגדולות בעולם של מתכת הכסף והמכרות בשטחן אחראים לכ-50% מהיצור העולמי. בשנת 2011 עמד הביקוש העולמי לכסף על כ-900 מליון אונקיות, ביקוש שיא ביחס לשנים קודמות, מה שתמך בעליית מחירה של המתכת.

לעומת זאת, היצע הכסף מתבסס על שלושה מקורות עיקריים: כרייה, מחזור גרוטאות ומכירת כסף ע"י ממשלות. בשנת 2011 הכרייה היתה אחראית לכ-73% מההיצע ואילו 25% נוספים המגיעו ממיחזור גרוטאות. כמו כן, מכירת כסף ע"י ממשלות ברחבי העולם הגיעה בשנה שעברה לשפל של 14 שנים ועמדה על 11.5 מיליון אונקיות. מגמה זו הנמשכת זה מספר שנים, מצביעה על ירידה מתמשכת ועקבית, ועשויה להוביל להיצע נמוך יותר.

שני גורמים נוספים עשויים לתמוך במחיר הסחורה. הגורם הראשון נחשב לעונתי והוא עונת הפסטיבלים שנפתחה בשבוע שעבר בהודו, וכפי שהוכח היסטורית, הביקוש למתכת הכסף המשמשת ליצור תכשיטים, מזנק במהלכה. ואילו הגורם השני הוא חוזה הכסף החדש שהושק בתחילת החודש בבורסת MCX, הבורסה הגדולה ביותר לסחורות בהודו. החוזה מציע לרכוש פוזיציה על קילו כסף אחד בלבד, בשונה מהמצב הקודם בו החוזה המינימלי ביותר היה על 30 ק"ג כסף.

מתכת הכסף נגישה כעת יותר מתמיד להשקעה, והחוזה החדש פונה לקשת רחבה של משקיעים, החל מתכשיטנים פרטיים וכלה במשקיעים מתוחכמים המעוניינם באחזקה פיזית במתכת, דבר שצפוי להגדיל את הביקוש לסחורה ולדחוף את מחירה מעלה במדינה הנחשבת ליבואנית וצרכנית הכסף הגדולה בעולם.

התנהגות מחיר חוזה הכסף מבטאת את הגידול שחל בשנים האחרונות בביקוש למתכת, כאשר ב-20 השנים האחרונות, זינק מחיר הכסף ב-600%. כעת נותר לראות אם בהתחשב בגידול בביקוש העולמי למתכת לייצור תעשייתי, במקביל לירידה במכירת המתכת ע"י ממשלות וירידה במספרם של מכרות חדשים, ימשיך מחיר מתכת הכסף לעלות.

במתכת הכסף ניתן להשקיע במספר דרכים. ראשית, קיימת האפשרות המוכרת והוותיקה של רכישת מטילים ומטבעות כסף. לעומת זאת, משקיע שלא מעוניין להחזיק פיזית בסחורה יכול להשקיע בה באמצעות תעודת סל מקומית או קרן סל בחו"ל. בארץ נסחרת תעודת הסל תכלית סילבר, העוקבת אחר חוזה הכסף הנסחר בבורסת שיקאגו. מי שמעוניין להיחשף לסחורה דווקא בחו"ל, יכול לעשות זאת בעזרת קרן הסל SLV.