נעילה שלילית באירופה; יוון תעביר השבוע קיצוצים נוספים?

ר"מ יוון נתקל בקשיים לקראת ההצבעה בפרלמנט השבוע ■ מחר - בחירות בארה"ב; ביום ה': חילופי הנהגה בסין

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') בירידות שערים על רקע קשיים שהתעוררו ביוון לקראת אישור התשלום הבא במסגרת חבילת הסיוע, ובעוד ארה"ב מתכוננת ללכת לקלפי בבחירות שצפויות להשפיע רבות על הכלכלה הגדולה בעולם.

מדד Stoxx Europe 600 איבד 0.6%. האירו נחלש מול 16 המטבעות המובילים בעולם בעוד ראש ממשלת יוון אנטוניס סמרס ניצב בפני מכשולים פוליטיים לקראת הצבעה חשובה בפרלמנט השבוע על חבילת קיצוצים חדשים וזאת על מנת לזכות בתשלום הבא בסיוע האירופי.

סמרס התחייב ב-4 בנובמבר שחבילת הצנע הנוכחית תהיה האחרונה ושעם היוונים לא יסבול יותר. מחרתיים תחל ההצבעה בפרלמנט על הקיצוצים.

מבין המניות הבולטות היום באירופה, CGGVeritas מאבדת גובה לאחר שהחברה דיווחה על רווח רבעוני של 48 מיליון דולר ופספס את תחזיות האנליסטים שעמדו על 68 מ' ד'. סימנס יורדת גם כן בעקבות דיווח ב"פייננשל טיימס" בגרמניה לפיו החברה תיאלץ לבצע מחירה של רבע מיליארד דולר בגין החלטתה לחסל את פעילותה בתחום הסולארי.

מתכוננים לחילופי הנהגה בסין

בורסות אסיה פתחו היום את שבוע המסחר העולמי בירידות שערים, כשהמשקיעים פועלים בהמתנה לתוצאות הבחירות בארה"ב שייערכו מחר ושצפויות להשפיע על כיוון השווקים בעולם בתקופה הקרובה. גם בסין ישנן הכנות לקראת חילופים בהנהגה לקראת פתיחת קונגרס המפלגה הקומוניסטת השלטת ביום ה'. נשיא סין הו ז'ינטאו צפוי למסור את ההנהגה לידי שי ז'ינפינג.

כאמור, השווקים בעולם ממתינים לתוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב ביום שלישי הקרוב. אנליסטים מעריכים כי לזהות הנשיא האמריקני החדש תהיה השפעה מהותית על שוקי המניות, ובעיקר על רקע "הצוק הפיסקלי" שייכנס לתוקפו ב-1 בינואר 2013 וכולל מהלך אוטומטי של העלאת מסים וקיצוץ משמעותי בהוצאות הממשל הפדרלי. הסקרים האחרונים עדיין מצביעים על מירוץ צמוד בין שני המועמדים לתפקיד - ברק אובמה ומיט רומני - עם פער קטן לטובת הראשון.

"המשקיעים מתנהלים בזהירות יתרה ובהמתנה, וזה לא משהו שתורם לסנטימנט חיובי", דריוס קואלקיז (Dariusz.Kowalczyk), אסטרטג שווקים מתעוררים ב-Credit Agricole.

"ברגע שהבחירות יסתיימו, תהיה אנחת רווחה גדולה בשווקים", אמר קרייג ג'יימס כלכלן ראשי ב-CommSec. "משקיעים שונאים אי-ודאות, וזה מתבטא בשוק. אני לא מצפה לנפילה או לזינוק בשוק לאחר הבחירות", לדבריו.

בוול סטריט ננעל ביום שישי שבוע המסחר בירידות שערים בשיעור מירבי של 1.3%, חרף נתוני התעסוקה המפתיעים שהצביעו על יצירת 171 אלף משרות חדשות באוקטובר, מעל צפי האנליסטים שעמד על 125 אלף משרות. יחד עם זאת, שיעור האבטלה עלה באוקטובר לרמה של 7.9%, בהתאם לתחזיות.

בין המניות שמובילות את הירידות באסיה היום, נציין את יצרניות המכוניות יונדאי וקיה, שיורדות בסיאול על רקע נתוני מכירות מאכזבים.

בהונג קונג מניות הסחורות והנפט יורדות על רקע ירידות במחירי הסחורות בוול סטריט ביום שישי: נציין את Cnooc , PetroChina , ו-China Petroleum .

גם חברות כריית הזהב מתממשות. נציין את Zijin Mining Group, ו-Newcrest , שיורדות בהונג קונג ובסידני בהתאמה.