תפיל את העסקה? החשכ"לית מתנגדת למכירת כיל לפוטאש

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, מחזיקה בדעת מיעוט בקרב בכירי האוצר, אבל חתימתה, על-פי חוק, נדרשת לאישור העסקה

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, מתגדת למכירת כיל לענקית הדשנים הקנדית פוטאש, ועשויה למעשה להפיל את העסקה. עבאדי בויאנג'ו מחזיקה בדעת מיעוט בקרב בכירי האוצר, אבל חתימתה, על-פי חוק, נדרשת לאישור העסקה.

ההתנגדות של החשכ"לית קשורה להיקף התמלוגים למדינה, היות ופוטאש טרם הבהירה את קצב הכרייה ומחיר האשלג שממנו הם ייגזרו. אתמול פורסם ב"גלובס", כי משרד האוצר נוטה להסכים למכירת כיל לפוטאש, אבל בכל מקרה העסקה לא צפויה להיסגר לפני הבחירות בישראל. למרות החששות של החשכ"לית, רוב הבכירים באוצר סבורים כי הממשלה תדאג להבטיח את כל הזכויות שלה.

גורם בכיר במשרד האוצר מסר אתמול ל"גלובס", כי "לעסקת כיל יש יותר יתרונות כלכליים מאשר סיכונים ויש לבחון אותה בחינה עמוקה. העסקה הזו יכולה להיטיב מאוד עם המשק וליצור יתרונות עצומים שהם רק לטובת המשק". הגורם הוסיף, כי גם אם עסקה כזו תצא לפועל, זה לא יקרה "מחר בבוקר, שכן בעסקה כזו מעורבים גופים כמו משרד הביטחון, המשטרה, הרשות להגבלים עסקיים ועוד. עם זאת, הדבר הזה לא צפוי להוות מכשול לעסקה".