בנק מזרחי דורש מלבייב: "הגדל ביטחונות כפי שהתחייבת או שנעמיד החוב לפירעון מיידי"

בעל השליטה באפריקה ישראל מסתבך: מזרחי טפחות שלח ללבייב מכתב חריף על רקע כוונה לבצע הסדר חוב חדש מול הבנקים ■ בהסדר המוצע יוקדם פירעון החוב בתמורה למחיקת 300 מיליון שקל ■ עוד בנקים מתלבטים

חילוקי דעות קשים בקרב הבנקים באשר לחוב של חברת ממורנד, שבשליטת לב לבייב. ל"גלובס" נודע כי באחרונה נוצרה יוזמה של חלק מהבנקים ולבייב, לבצע הסדר חדש לפירעון החוב של ממורנד לבנקים העומד על כ-2 מיליארד שקל. במסגרת ההסדר, ממורנד תקדים פירעון חוב ובתמורה לכך יקבל לבייב הנחה בתשלומי הריבית, בסכום המוערך ב-300 מיליון שקל. הנושה הגדול ביותר של לבייב הוא בנק הפועלים, עם חוב המוערך ב-1.3 מיליארד שקל. נזכיר כי הפועלים גם הוביל את ההסדר עם לבייב ב-2009.

מזרחי טפחות, בניהולו של אלי יונס, מתנגד למהלך. הבנק שלח היום (ג') מכתב חריף ובו דרש שלבייב ישלים ביטחונות ב-100 מיליון שקל לבנקים בתוך 3 ימי עסקים, כפי שנקבע בהסכם קודם - וללא קשר לגיבוש של הסדר חדש. במכתב מאיים מזרחי טפחות כי אם ממורנד לא תעשה זאת, אזי הבנק ידרוש פירעון מיידי לחלקו בחוב, העומד על כ-170 מיליון שקל. בנקים נוספים עדיין יושבים על הגדר, ולא החליטו אם להיכנס למו"מ על ההצעה - או להצטרף לקו המיליטנטי של מזרחי טפחות. "פירעון מוקדם יותר של החוב בתמורה להנחה הוא דבר מקובל. השאלה היא מה המינון. כרגע, נראה כי ההנחה גבוהה מדי, אך עדיין יש צורך לבחון את ההצעה", נמסר מאחד הבנקים שעדיין מתלבטים.

מחברת ממורנד נמסר בתגובה: "ממורנד, בהיותה חברה פרטית, אינה נוהגת להתייחס למהלכיה העסקיים".

החוב המקורי של לבייב לחמשת הבנקים בישראל עמד על 3.1 מיליארד שקל. ככל הידוע, כיום נותר ללבייב חוב לבנקים של כ-2 מיליארד שקל. הבטוחה המרכזית של ממורנד לבנקים הייתה מניות אפריקה ישראל. ממורנד מחזיקה ב-47.3% מהמניות, ששוויין נכון להיום עומד על כ-630 מיליון שקל, כשליש מסך החוב. נציין כי מלבד מניות אפריקה ישראל, לבנקים יש ביטחונות נוספים.

קו מיליטנטי

מאז הסדר החוב הראשון של לבייב עם הבנקים, ב-2009, בד בבד עם הסדר החוב של אפריקה ישראל עם בעלי האג"ח, התרסקה מניית אפריקה ישראל ב-80% בקירוב. בעקבות ירידת שווי הביטחונות, נאלצו הבנקים לבצע הפרשות להפסדי אשראי. עם זאת, גורם בנקאי בכיר העריך כי בדוחות הרבעון השלישי לא יירשמו הפסדי אשראי בגין ההלוואה לממורנד.

עוד נודע, שבשנה שעברה הגיעו הבנקים להסדר עם לבייב. לפי ההסדר, בכדי שהבנקים לא ייאלצו לבצע הפרשות נוספות, נקבע כי אם שווי מניות אפריקה ישראל יהיה נמוך משערן בספטמבר 2011, לבייב ישלים את הפער באמצעות ביטחונות נוספים או פירעון חוב. מאז ירדה מניית אפריקה ישראל ב-30% נוספים, ולבייב נאלץ להשלים את הפער העומד על 100 מיליון שקל. כעת עולה הצעה להסדר חדש.

כאמור, הדעות בבנקים לגבי ההסדר חלוקות; מזרחי טפחות מוביל את הקו המיליטנטי. הבנק מסרב להסדר החדש של ממורנד, ודורש את חלקו בעיבוי הביטחונות, העומד על כ-8.5 מיליון שקל. אם לא יקבל את חלקו, מאיים הבנק לבצע פירעון מיידי לסך חלקו באשראי.

ואולם לא כולם מסכימים עם מזרחי טפחות. הטענות שנשמעות בעד ההצעה להקדים את פירעון החוב בתמורה להנחה בריבית הן שהדבר ישרת את טובת הבנקים, שכן מנימוקים של כללים חשבונאיים ורגולטוריים, יוכלו הבנקים להכיר בריקברי של החוב בשלב מוקדם יותר.

כאמור, הפועלים הוא הנושה הגדול ביותר. לפי הערכות אחריו בהפרש גדול נמצאים לאומי ודיסקונט, עם חוב של כ-200 מיליון שקל כל אחד, ואחריהם מזרחי טפחות והבינלאומי, עם 170 מיליון שקל ו-130 מיליון, בהתאמה.

לבייב כבר הזרים 700 מיליון שקל

כאמור, ממורנד היא בעלת השליטה באפריקה ישראל. נזכיר כי אפריקה ישראל נקלעה למצוקה פיננסית ב-2009, בשל חובות כבדים ושחיקה בשווי הנכסים של החברה במזרח אירופה ובארה"ב. באוגוסט 2009 ביקשה החברה הסדר חוב לפריסת אג"ח בהיקף של כ-7.4 מיליארד שקל.

במקביל להסדר החוב עם בעלי האג"ח, קיים לבייב מגעים גם עם הבנקים לפריסת החוב של חברת ממורנד שבשליטתו. במסגרת ההסדר עם הבנקים לבייב הזרים להם כ-700 מיליון שקל במזומן, חיזק ביטחונות קיימים והעמיד ביטחונות חדשים. אפריקה ישראל אמנם התאוששה מאז הסדר החוב, אך החברה עדיין סבלה במשך השנים מרבעונים עם הפסדים גבוהים - בעיקר בשל ירידת ערך נדל"ן. החברה אינה מחלקת דיבידנד, ולכן מקור תשלום החוב של ממורנד לבנקים מגיע בעיקר מלבייב ישירות ועסקיו הפרטיים.

מניית אפריקה
 מניית אפריקה

החובות
 החובות