החל משפטו של דני דנקנר: "פגע בבנק הפועלים - כלכלית ובמוניטין"

‎‎יו"ר בנק הפועלים לשעבר, המואשם במירמה, הפרת אמונים והלבנת הון, כפר בכל האישומים נגדו ■ ביהמ"ש: "לא תקין שחומרי החקירה פורסמו בעיתונים"

"ניגוד העניינים שבו פעל דני דנקנר פגע בבנק הפועלים בכמה מובנים. הוא פגע במוניטין של הבנק, פגע בו פגיעה כלכלית ופגע בתקינות ניהול הבנק ובטוהר המידות של המנהלים" - כך אמר הבוקר (ה') עו"ד טל פרג'ון, התובע במשפטו של יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, שנפתח בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. דנקנר מואשם בשורה של עבירות מירמה, הפרת אמונים והלבנת הון, שנטען כי ביצע בעת שכיהן בתפקיד יו"ר הבנק.

בפתח הדיון היום ציין בא-כוחו של דנקנר, עו"ד נבות תל-צור, כי "דנקנר בא לבית המשפט כדי להסיר את העננה מעל ראשו", וכי הוא כופר באישומים נגדו. ‏

בהמשך אמר תל-צור כי כתב האישום לוקח אירועים עסקיים שנעשו לטובת הבנק והופך אותם לעבירות פליליות. "אנחנו חושבים כי כשם שהפרקליטות נסוגה אחרי השימוע מהאישום בשוחד, כך יתברר כי גם ביתר העבירות אין ממש", אמר. "על התנהלות של יו"ר בנק אפשר לחלוק או לבקר אותה, אבל כדי להפוך אותה לכתב אישום צריך לעבור מרחק גדול מאוד. אנחנו נראה זאת בבית המשפט".

פעל בסמכות

‏‎‎הדיון היום הוקדש ברובו בניסיון להגיע להסכמות בין הצדדים באשר לאופן ניהול התיק. עם זאת, השופט צבי גורפינקל הקדיש זמן כדי לברר את מהות האישום נגד דנקנר בנוגע לפרשת רכישת בנק פוזיטיף הטורקי. בפרשה זו מואשם דנקנר במירמה והפרת אמונים ופגיעה בניהול תקין של הבנק סביב רכישת בנק פוזיטיף הטורקי בידי בנק הפועלים, בשיתוף עם חברת‏RP ‎‏ שבבעלות רפי ברבר בשנים 2005-2008.

לדברי הפרקליטות, דנקנר פעל בניגוד לדין כאשר לא גילה לבנק על קשריו העסקיים עם ברבר באמצעות חברת אלרן השקעות. זאת, בעודו מנהל משא-ומתן עם ברבר על הפיצוי שיקבל מבנק הפועלים בתמורה לוויתור שלו על זכויות ‏RP‏ בעסקת פוזיטיף - פיצוי שהסתכם ב-25 מיליון דולר.

‏השופט אמר לתובעים כי האישום נגד דנקנר בפרשת בנק פוזיטיף "מצייר תמונה של קונספירציה, כאילו הגיע לרפי ברבר פחות כסף, ודנקנר נתן לו יותר משיכול היה להשיג במקרה אחר".

השופט הוסיף כי בניגוד לרושם זה, "אני מבין שדנקנר פעל במסגרת הסמכות שהוענקה לו על-ידי הבנק. פורמלית אין טענה שכתוצאה מתפקידו הוא העניק הנחה לרפי ברבר", וביקש מהתביעה להבהיר את טענותיה.

‏התובע, עו"ד טל פרג'ון, ניסה להסביר את עמדת הפרקליטות ואמר: "אנחנו לא יכולים לדעת עד כמה הבנק נפגע או לא נפגע במקרה זה, כי דנקנר הוא האחרון שצריך היה לנהל את המשא-ומתן כאן, בגלל ניגוד העניינים. עצם ההימצאות בניגוד עניינים היא הבעייתית. הוא לא חרג מהמנדט שנתן לו דירקטוריון הבנק, אבל לעולם לא נדע מה אדם אחר, שלא היה בניגוד עניינים, היה נותן לרפי ברבר".

‎‎השופט נגד ההדלפות

‏השופט צבי גורפינקל התרעם בדיון על כך שעדויות של נחקרים בפרשה פורסמו בעיתונות לפני תחילת המשפט. בימים האחרונים נחשפו בעיתונים הכלכליים חקירותיהם של כמה מבכירי בנק הפועלים, שנחקרו במשטרה בנוגע לפרשה - בהם מנכ"ל הבנק, ציון קינן, שחקירתו נחשפה ב"גלובס"; בעלת השליטה בבנק, שרי אריסון; מנכ"ל הבנק לשעבר, צבי זיו; ויו"ר הבנק לשעבר, שלמה נחמה.

‏השופט ציין כי העיתונאים רק מילאו את תפקידם בפרסומים הללו, אך ביקר את הפרקליטות והסנגורים. "למה העדויות של כל הנחקרים במשטרה בפרשה זו פורסמו בעיתונים? זה תפקיד העיתונאים לפרסם, אין לי טענות אליהם, אבל זה לא תקין. מישהו מסר את זה לעיתונאים. זה יכול היה להגיע אם מכם או מהמשטרה". התובע אמר בתגובה כי "אנחנו מסכימים לדברים וכבר ביקשנו שתתבצע חקירה בעניין".

‏דנקנר מיוצג בידי עורכי הדין נבות תל-צור, יורם ראב"ד, יוסי בנקל ורותי ליטבק; המדינה מיוצגת בידי עורכי הדין ד"ר מאור אבן-חן, טל פרג'ון ומורן ברטפלד מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. ‏‎‎‏

‏‎‎כתב האישום: ניגוד עניינים, מירמה והפרת אמונים

‎‎כתב האישום נגד יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, הוגש לפני 10 ימים על-ידי המחלקה הכלכלית הפרקליטות המדינה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בגין שורה של עבירות מירמה והפרת אמונים בתאגיד, קבלת דבר במירמה, הלבנת הון ועבירות נוספות. לדברי הפרקליטות, דנקנר ביצע את העבירות בעת שכיהן כיו"ר בנק הפועלים.

כתב האישום כולל 4 אישומים. האישום הראשון עוסק בפרשת רכישת בנק פוזיטיף; ברכיב האישום השני נטען כי דנקנר קיבל הלוואה בסך 5 מיליון יורו מבנק הולנדי, השייך לאיש העסקים הטורקי הליט צ'ינגלולו, המחזיק גם בבנק פוזיטיף הטורקי, על סמך הצהרת הון כוזבת.

‏באישום השלישי טוענת הפרקליטות כי דנקנר קיבל הלוואה בסך 3.4 מיליון שקל מבנק הפועלים (כמסגרת אשראי) על סמך טענה כוזבת כי הכסף ישמש לרכישת נכס, בעוד שבפועל הוא שימש לרכי שאג"ח של חברת אלרן השקעות.

ברכיב האישום הרביעי נטען כי דנקנר השתמש בחשבון שנפתח על-שם מזכירתו בבנק הפועלים, מבלי שיידע את הבנק על כך.

דנקנר גם עומד לדין בימים אלה במשפט פרשת הולילנד, בה הוא מואשם כי נתן שוחד למנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, יעקב אפרתי, במטרה לקדם את הפשרת קרקעות חברת המלח, שהייתה בבעלות משפחתו. ‏‎‎‏