מחקר: עליית מחירי הדירות בישראל הינה מבין החדות בעולם

בנק ההשקעות גולדמן זאקס פרסם היום מחקר על שוק הנדל"ן העולמי ■ מהמחקר עולה כי העלייה במחירי הדירות בישראל הינה מבין החדות ביותר בעולם ■ בגולדמן טוענים שזה עלול לגרום לבועה

מחקר שפרסם בנק ההשקעות גולדמן זאקס בנוגע למחירי הנדל"ן בעולם מעלה כי העלייה במחירי הדירות בישראל הינה מבין הגבוהות בעולם. המחקר שכתורתו הייתה "אל תסתכלו למטה, חלק משוקי הנדל"ן בעולם שוב טסים" קבע שבעוד שיש מדינות ששוק הנדל"ן אצלהן עדיין לא מצליח להתאושש מהמשבר, במדינות אחרות, כולל בישראל, הצליח השוק להתאושש בצורה מרשימה.

על פי המחקר של גולדמן זאקס מבין המדינות שחוו צמיחה בשוק הנדל"ן מאז פרוץ המשבר ניתן למצוא את גרמניה, פינלנד, נורבגיה, צרפת שוויץ וישראל, כמו גם אוסטרליה וקנדה. מנגד מבין המדינות בהן שוק הנדל"ן לא מצליח להתאושש ניתן למצוא את ארצות הברית, ספרד, יוון, אירלנד כמו גם אנגליה, יפן ודנמרק שהשוק בהן רשם צניחה חדה אבל הצליח להתייצב בתקופה האחרונה.

בגולדמן טוענים שהנתונים מצביעים על קשר ברור בין מחזוריות ההתאוששות טובה לבין העלייה במחירי הבתים. על פי הדוח של גולדמן, מחירי הבתים בגרמניה, שוויץ וישראל רשמו את העלייה החדה ביותר במחירי הבתים ורשמו את ההתאוששות הטובה ביותר מהמשבר הכלכלי.

בבנק טוענים כי המדיניות המוניטראית בעולם ממשיכה להעדיף את הכלכלות שלא נתקלות בקשיים פיננסים וזאת על ידי הקלה בתנאים הפיננסים. אך זה עלול לגרום לדילמה בקרב קובעי המדיניות במדינות הללו, כולל ישראל, שכן הם צריכים גם להימנע מסכנות של היווצרות בועה.