בוקר טוב מר דראגי

טייקונים, תספורות, פנסיה וגמל. מי שאין לו משלם עבור מי שיש לו

אם כן פסטיבל הבחירות בארה"ב סוף סוף מאחורינו, אז אפשר לנחות לקרקע המציאות.

עוד בטרם התאוששו האמריקאים מההנגאובר של ליל הבחירות, הורם השטיח האירופי וטון של אבק הוטח כנגד פרצופנו. זה מתחיל מהורדה דרסטית של תחזיות הצמיחה, תחזיות שהיו צריכות להיות מופחתות כבר לפני חודש וחודשיים, אבל מה פתאום שאירופה תפגע בסיכויי אובמה להיבחר.

זה ממשיך בגילוי המרעיש שגרמניה, ההרקולס שסוחב את אירופה כולה על כתפיו החסונות, מתחילה לקרוס תחת הנטל הכבד. חילוקי הדעות בענייני תקציב האיחוד האירופי לא מאפשרים לקבל החלטות. בגרמניה שוב נשמעת ביקורת על מוסר העבודה של הצרפתים ולבסוף שב ועולה הויכוח האם הדרך הקלוקלת בה בחרו האמריקאים לאושש את הכלכלה באמצעות הזרמת כספים מאסיבית, היא הדרך בה צריכה לנקוט גם אירופה.

דראגי רומז על הפחתת ריבית נוספת במידת הצורך ואם כל זה לא מספיק שבות ועולות תמונות המחאה מיוון שמזכירות לנו שהציבור לא רואה עין בעין עם קברניטיו. כל זה כמובן עולה להצבעה על הקיצוצים בתקציב ביוון, הצבעה שנקבעה איך לא, ליום שלאחר הבחירות בארה"ב.

בשורה התחתונה מתחיל להיווצר הרושם כי הציבור מסרב להיכנע לתכתיב בו התוצאה היחידה בינתיים היא שמי שיש לו מתעשר על חשבון מי שאין לו. ומה קורה אז? דורשים מאלו שאין להם לוותר לטובת מנטרה שנקראת החזרת היציבות הכלכלית. מנטרה שקברניטי הכלכלה שבים וממלמלים אותה מבלי שבאמת הם יודעים איך להחזירה. נשמע לכם מוכר?

אצלנו דעכה המחאה החברתית והאופוריה שהשתלטה על שוקי ההון והנדל"ן השתיקה את הציבור. אבל גם אצלנו בשם היציבות הכלכלית או הדאגה לשלום הבנקים, לא מטופלת כראוי בועת הנדל"ן וכמובן שגם אצלנו משלמים אלו שאין להם את מחיר כישלונם של אלו שיש להם- טייקונים, תספורות, גמל ופנסיה, מוכר נכון?

אירועי השבוע שעבר מזכירים לכולנו את מה שנוח לנו לשכוח. העולם בבעיה קשה והפתרונות בשלב זה נראים מגוחכים. לא צריך להיבהל מתרחישי האימה שמנסה מארק פאבר לצייר לנו ממקום מושבו בתאילנד בעקבות בחירתו מחדש של אובמה. כבר שנים שולח פאבר את כולנו למקלטים, לקנות רובים ומה לא.

השווקים יתמוטטו,הדולר יתרסק. זה לא ממש קורה ולא סביר שזה יקרה. הסערה אומנם תימשך ככל שנתקרב למועד האיום של הצוק הפיסקאלי, אולם סביר יותר להניח שארה"ב לא תיפול מהצוק ותמשוך את כל עולם הפיננסים יחד עימה.

הפתרון יגיע ואז אולי יצליחו קברניטי העולם להתפנות ולטפל בבעיה האמיתית - מניעת הגעתו של כסף מודפס לידיים לא נכונות, והעברתו למי שיניעו מחדש את גלגלי הכלכלה המקרטעת.